بخشی از مقاله

 

چکیده
این تحقیق به منظور بررسی تاثیر پودر فلفل قرمز جایگزین آنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول، بر خصوصیات لاشه جوجههای گوشتی انجام شد. در این تحقیق از 160 قطعه گوشتی نر - راس - 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 4 تکرار و 10 قطعه جوجه در هر تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل جیره شاهد بدون افزودنی - پایه - ، جیره شاهد حاوی 0/04 درصد آنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول، جیره شاهد حاوی 0/1 و 0/3 درصد پودر فلفل قرمز بودند.

نتایج نشان داد که وزن لاشه، سینه، ران و کبد از لحاظ آماری معنیدار نبود. اما بیشترین وزن پیش معده و سنگدان مربوط به تیمار 0/1 - و - 0/3 درصد پودر فلفل قرمز بود . - P<0/05 - به طور کلی استفاده از سطوح پودر فلفل قرمز به استثنا وزن پیش معده و سنگدان تاثیر معنیداری بر سایر اجزا لاشه ندارد.

مقدمه
استفاده از گیاهان دارویی و مشتقات آنها در طیور طی دو دهه اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. سهولت دسترسی، نداشتن مشکلات جانبی، کاهش استفاده از داروها و افزودنیهایی با منشا شیمیایی، ارتقا سطح ایمنی،اصلاح فراسنجههای خونی، بهبود کمیت و کیفیت فرآوردههای تولیدی طیور از جمله دلایل استفاده از رواج استفاده از گیاهان دارویی در طیور میباشد 

آنتیبیوتیکهای خوراکی نقش مهمی در افزایش تولید، رشد و سلامت حیوان دارند. آنتیبیوتیکها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که بهصورت بیولوژیکی توسط گیاهان یا میکرواورگانیسمهای خاص - معمولا قارچها - تولید میشوند و خاصیت توقف رشد باکتری یا باکتریکشی دارند. امروزه بهدلیل نگرانیهایی که درباره مقاومت باکتریایی وجود دارد استفاده روزمره از آنتیبیوتیکها تحت بررسیهای دقیق قرار گرفته است.

چنانچه یک ضد میکروب به مدت طولانی استفاده شود برخی از باکتریها نسبت به آن مقاوم خواهند شد و لذا در بدن پرنده تکثیر مییابند به همین دلیل محرکهای رشدی که منشا غذایی دارند در طی یک مدت زمان طولانی کم اثرتر میشوند، در حالیکه مقاومت باکتریایی نگرانی روبه رشد صنعت طیور است . - Mailes et al., 2006 - برای رفع این مشکل آنتی بیوتیکها از یکسری جایگزین برای آنتی بیوتیکها استفاده میشود که معمولا شامل: پروبیوتیک-ها، پری بیوتیکها، سین بیوتیکها، اسیدهای آلی و گیاهان دارویی هستند.

فلفل قرمز گیاهی با نام علمی کپساسین ، از خانواده - سیب زمینیان - 1 و با نام انگلیسی Red pepper است. میوهاش به شکل و اندازههای مختلف، شفاف به رنگهای سبز زرد، قرمز مایل به بنفش و محتوی دانههای فراوان مسطح و سفید رنگ است.برخی از ترکیبات ضد میکروبی استخراج شده عبارتند از ترپینر، بتاپینن، آلفا پینن، لینالئول و ترپینئول .

این گیاه دارای خاصیت ضد انقباض، ضدعفونی کننده، ضد باکتریایی است. برخی از ترکیبات ضد میکروبی استخراج شده از فلفل شامل ترپینر، بتاپینن، آلفاپینن، لینالئول وترپینئول میباشند . - Newall et al., 1996 - هدف مطالعه حاضر بررسی اثر فلفل قرمز بر خصوصیات لاشه جوجههای گوشتی بود.

مواد و روشها

در این تحقیق از تعداد 160 قطعه جوجه گوشتی یک روزه - جنس نر - سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی، با 4 تیمار و 4 تکرار و 10 جوجه در هر تکرار استفاده شد. تیمارهای آزمایشی شامل

- 1 جیره شاهد بدون افزودنی - ذرت-کنجاله سویا - ،

- 2 جیره شاهد حاوی 0/04 درصد آنتی بیوتیک فلاووفسفولیپول،

- 3 جیره شاهد حاوی 0/1 درصد پودر فلفل قرمز،

- 4 جیره شاهد حاوی 0/3 درصد پودر فلفل قرمز بودند.

در پایان آزمایش یک قطعه جوجه از هر تکرار انتخاب و پس از توزین وکشتار، تجزیه لاشه انجام شد و وزن قسمتهای مختلف لاشه شامل وزن لاشه، سینه، ران، کبد، پیش معده و سنگدان ثبت گردید. در نهایت تمام دادهای مربوط به صفات لاشه به وزن زنده بدن تصحیح و بهصورت درصدی از وزن بدن بیان شدند. داده های آزمایش با استفاده از نرم افزار SAS9.1 رویه GLM تجزیه واریانس شدند و برای مقایسه مانگینها از آزمون چند دامنه ای دانکن در سطح آماری 5 درصد استفاده شد.

نتایج و بحث
نتایج مربوط به تاثیر تیمارهای آزمایشی بر خصوصیات لاشه جوجههای گوشتی در جدول 1 آورده شده است. نتایج نشان داد بیشترین وزن پیشمعده و سنگدان در تیمار سطوح پودر فلفل قرمز بود . - P<0/05 - وزن نسبی لاشه، سینه، ران و کبد از لحاظ آماری معنی دار نبود.

گزارش شده افزودن 1/5 درصد پودر فلفل به جیره جوجههای گوشتی تاثیری بر وزن نسبی لاشه، سینه، ران و کبد نداشت. . - Hosein zadeh et al., 2016 - همچنین گزارش شده اضافه کردن مخلوطی از عصاره گیاهان دارویی شامل: پونه کوهی، دارچین و فلفل قرمز به میزان 0/2 درصد به جیره جوجههای گوشتی اختلاف معنیداری بین وزن نسبی پیش معده، سنگدان و کبد مشاهده نشد .

استفاده از عصاره پونه کوهی، دارچین و فلفل قرمز و عصارههای پنیرک، آویشن و رزماری در جیره در مقایسه با گروه شاهد تفاوتی در وزن سینه، ران و کبد جوجههای گوشتی مشاهده نشد

تحقیقات انجام شده روی طیور گوشتی عدم تاثیر فلفل قرمز را بر افزایش وزن کبد، ران و سینه جوجه های گوشتی نشان میدهد . - Ghalib and et al., 2012 - گزارش شده استفاده از0/ 75 درصد پودر فلفل قرمز سبب افزایش وزن سنگدان نسبت به گروه شاهد شد .

از آنجایی که گیاهان دارویی باعث افزایش تحریکات عصبی میشوند دلیل افزایش وزن سنگدان میتواند به دلیل افزایش تحریکات عصبی و افزایش انقباض و انبساط بافت غدهای سنگدان باشد و اینگونه قابل توجیه باشد. همچنین وظیفه معده تولید و آزاد سازی ترشحات هضمی میباشد که معمولا پپسین و اسید کلریدریک هستند و از آنجایی که گیاهان دارویی آزادسازی ترشحات هضمی را تحریک میکند لذا این موضوع میتواند دلیلی بر افزایش وزن پیش معده باشد 

در تحقیقات متعددی تاثیر فلفل قرمز بهعنوان عامل افزایش دهنده وزن مشخص شده است. برای مثال، 1/5 درصد کپسایسین بر فعالیت آنزیمهای گوارشی و افزایش سرعت هضم خوراک در موش بررسی شده است همچنین مشاهده شده که کپسایسین ترشح آمیلاز بزاقی را افزایش داد و این ماده سبب افزایش 71 درصدی تولید نمکهای اسیدی کیسه صفرا گردیده است .

جدول -1 اثر تیمارهای آزمایشی برخصوصیات لاشه جوجههای گوشتی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید