بخشی از مقاله

چکیده هدف از اجرای این آزمایش بررسی تأثیر برگ زیتون بر میزان فشار خون در جوجههای گوشتی آرین بود. با استفاده از سطوح 0،0/5، 1 و 1/5 درصد برگ زیتون و داروی کاهنده فشار خون - پروپرانولول - بر اساس توصیههای جوجهگوشتی آرین در سه دوره زمانی آغازین، رشد و پایانی پنج جیره غذایی تهیه شد، بنابر این 5 تیمار با 4 تکرار و 25 پرنده در هر تکرار در دو شرایط دمای معمولی و استرس سرمایی مورد مطالعه قرار گرفتند. در پایان 42 روزگی فشار خون سیستولیک 8 پرنده از هر تیمار از طریق سرخرگ بالی اندازه گیری شد. میزان فشار خون سرخرگی در تیمارهای شاهد، داروی فشار خون، 0/5، 1 و 1/5 درصد برگ زیتون در شرایط دمای معمولی و استرس سرمایی به ترتیب 68/75، 43/25، 67، 55/87، 56/87 و 65/87، 41/12، 53/50، 51، 48/75 میلیمتر جیوه بود. اختلاف میانگین فشار خون سیستولیک تیمارها در شرایط دمای معمولی معنیدار - - p<0/05 بود، به طوری که بالاترین و پایین ترین مقدار آن به ترتیب مربوط به تیمارهای شاهد و داروی فشار خون بود. در شرایط استرس سرمایی نیز بالاترین میزان فشار خون مربوط به تیمار شاهد بود که بجز تیمار 0 /5درصد زیتون با سایر تیمارها اختلاف معنیداری - p<0/05 - داشت. بنابر این استفاده از سطوح 1 درصد برگ زیتون در جیره غذایی جوجه های گوشتی به منظور کاهش فشار خون قابل توصیه است.

واژه های کلیدی: فشار خون- برگ زیتون- دما- جوجه گوشتی

مقدمه فشار خون نیرویی است که خون در حال جریان بر دیواره رگ وارد میکند و این واژه معمولاً برای فشار خون در سرخرگهای

گردش عمومی خون به کار برده میشود - - 4افزایش. فشار خون مخصوصاً در ماکیان با رشد سریع عامل مستعد کننده تعدادی از ناهنجاریهای وابسته به سیستم قلبی- عروقی و قلبی -ریوی مانند آسیت، سندرم مرگ ناگهانی و پارهگی آئورت است - . - 3 بنابر این کاهش میزان فشار خون در جوجههای گوشتی در پیشگیری از این ناهنجاریها موثر بوده و برای این منظور گیاهان دارویی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. برگهای زیتون و ضایعات حاصل از فرآیند روغن گیری زیتون هر دو از ترکیبات لیگنوسلولزی هستند که در صورت عدم استفاده مشکلات زیست محیطی بوجود می آورند، اما پتانسیل قابلیت استفاده در تغذیه دام و طیور را دارند، به طوریکه از نقطه نظر اقتصادی-اجتماعی فوق العاده حائز اهمیت هستند - . - 8 برگ زیتون مقادیر بالایی مواد فنلی دارد که مشابه موادی است که در میوه و سایر فرآورده های زیتون وجود دارد - . - 3 برگهای زیتون حاوی مقادیر قابل توجهی از پلی فنلها مخصوصاً اولئوروپین، ریوتین، ورباکوسید، آپیجینین--7گلوکوزید و لیوتئولین--7گلوکوزید است. پلی فنل غالب در برگهای زیتون اولئوروپین است که در درمان خیلی از بیماریها مورد استفاده قرار میگیرد - . - 1 مؤثرترین ترکیب بیولوژیکی موجود در برگ زیتون که خاصیت دارویی داشته و در بیماریهای قلبی عروقی نقش حائز اهمیتی دارد اولئوروپین است - . - 9 اولئوروپین و هیدروکسی تیروزول حاصل از تجزیه آن باعث کاهش بیماریهای قلبی-عروقی شده و از طریق انبساط عروق و خاصیت دیورتیکی باعث کاهش فشار خون و افزایش جریان خون در عروق کرونر قلب می گردد علاوه بر این ضد فعالیت نامنظم قلب است - 7 و . - 11 برگ گیاه زیتون به دلیل دارا بودن خواص دیورتیکی، کاهش دهنده فشار خون، ضد باکتریایی، ضد آرترواسکلروزی، آنتی اکسیدان، تببر و ملین در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد . - 10 - مطالعات متعددی نشان داده است که برگ و عصاره برگ زیتون باعث کاهش فشار خون و افزایش جریان خون در عروق کرونر قلب می گردند - 6 و . - 11 بنابر این هدف از اجرای این آزمایش بررسی میزان فشار خون سیستولیک در جوجه های گوشتی تغذیه شده با سطوح مختلف پودر برگ زیتون بود تا در صورت کاهش فشار خون به منظور جلوگیری از شیوع تعدادی از ناهنجاریی های متابولیکی مربوط به سیستم قلبی-عروقی پودر برگ زیتون به عنوان یک مکمل در جیره غذایی جوجههای گوشتی مورد استفاده قرار گیرد.

مواد و روشها برای تهیه برگ زیتون سرشاخه های قطع شده در زمان هرس درختان باغ زیتون فدک واقع در شهرستان قم در سایه خشک و پس از جدا سازی برگ از قسمتهای چوبی به محل اجرای آزمایش انتقال داده شد. با استفاده از سطوح 0، 0/5، 1 و 1/5 درصد برگ زیتون و داروی کاهش دهنده فشار خون - قرص پروپرانولول - و بر پایه ذرت و سویا بر اساس توصیه های جوجه گوشتی آرین در سه دوره زمانی آغازین، رشدی و پایانی تعداد پنج جیره غذایی تهیه شد. این جیره های غذایی در دو شرایط دمای معمولی و استرس سرمایی مورد مطالعه قرار گرفتند. برنامه دمایی استرس سرمایی شامل 32، 25، 20 و 15 درجه سلسیوس به ترتیب در روزهای 1، 7، 14 و 42- 21 بود - . - 6 با توجه به جیرههای غذایی در هر برنامه دمایی تعداد 5 تیمار با 4 تکرار و 25 قطعه جوجه نر سویه آرین به مدت 42 روز مورد مطالعه قرار گرفتند.

اندازه گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون با استفاده از از وسایل زیر صورت گرفت:

-1دستگاه سونیکید مدل Vascular Flow Detector SONICAID BV102R UK متصل به پروب 5/5 مگاهرتز

-2 اسفینگمومانومتر - No 1440, Babyphon Riester Jungingen Germeny -

-3کاف نوزاد - - Infant Nylon-Velcyro arm circumference 7.5-13. Riester Jungingen Germeny و ژل

سونوگرافی - Shafasonic, Iran -

در پایان دوره آزمایش از هر واحدآزمایشی 2 قطعه جوجه 8 - قطعه در هر تیمار - به صورت تصادفی انتخاب و میزان فشار خون

سیستولیک آنها از طریق سرخرگ بالی اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل دادههای حاصله در قالب طرح کاملاً تصادفی با استفاده از نرم افزاز SAS صورت گرفت، برای مقایسه میانگینها از آزمون دانکن استفاده شد.

نتایج نتایج حاصله نشان داد که استفاده از برگ زیتون در جیرهغذایی جوجههای گوشتی در شرایط دمای معمولی فشار خون سیستولیک را کاهش - p<0/05 - داد، به طوری که بالاترین و پایین ترین مقدار فشار خون سیستولیک به ترتیب مربوط به تیمارهای شاهد و داروی فشار خون است. در شرایط استرس سرمایی نیز بالاترین میزان فشار خون مربوط به تیمار شاهد است که بجز تیمار /050درصد زیتون با سایر تیمارها اختلاف معنیداری - p<0/05 - دارد - جدول. - 1
جدول :1 میانگین و اشتباه معیار فشار خون سیستولیک جوجههای گوشتی روزگی - - mmHg

بحث

جدول 1 نشان می دهد که اختلاف میانگین فشار خون سیستولیک در بین تیمارها معنی دار است - - p<0/05، به طوریکه استفاده از سطوح 1 و1/5 درصد برگ زیتون در جیره غذایی جوجه های گوشتی در مقایسه با تیمار شاهد فشار خون سیستولیک را کاهش داد. استفاده از مقدار 0/5 درصد برگ زیتون در مقایسه با تیمار شاهد باعث کاهش معنی داری در فشار خون نشد، به نظر می رسد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید