بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف ارزیابی نحوه تأثیرگذاری سبک رهبری تحول آفرین بر یادگیری سازمانی انجام گردیده است. در این تحقیق پرسشنامهای مبتنی بر 64 سؤال طراحی گردید و روایی آن از طریق تحلیل عاملی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. 144 شعبه بانک کشاورزی استان خراسان رضوی بعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد که از میان آنها با توجه به فرمول نمونهگیری از جامعه محدود 97 شعبه به صورت در دسترس با تمرکز بر شعب اصلی شهرستانهای بزرگ استان انتخاب گردید. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامهها جمعآوری شد و تحلیل دادهها از طریق آزمون همبستگی صورت پذیرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سبک رهبری تحول آفرین به صورت معنادار بر یادگیری سازمانی در شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی تأثیرگذار است. میزان همبستگی بین سبک مدیریت تحول آفرین بعنوان متغیر مستقل و متغیر های وابسته چشمانداز مشترک، یادگیری تیمی و مدلهای ذهنی به ترتیب مقادیر0/ 96، 0/ 97 و 0/96، میباشد.

واژگان کلیدی: چشم انداز مشترک، رهبری تحول آفرین، یادگیری تیمی، مدل های ذهنی

.1 مقدمه
.1,1 بیان مساله و اهمیت موضوع

سازمان یادگیرنده سازمانی است که میآموزد تغییر کند و متحول شود. در فضای آشفته و غیرقابل پیشبینی امروز، دستیابی به مزیت رقابتی بهطور فزایندهای به توانایی برآورده نمودن نیازهای مشتری توسط سازمان در دراز مدت بستگی دارد. دیدگاه منبع محور1 اظهار میدارد که دستهبندی منحصر به فرد شرکت از منابع و تواناییهای ارزشمند، کمیاب و غیرقابل تقلید و تعویض، مبنایی از دشواری را برای انعطافپذیری استراتژی ایجاد میکند که میتواند یک شرکت با مزیت رقابتی و بازده بالاتر از متوسط را به گود رقابت برگرداند - بارنی، 1991؛ گرانت، 1991؛ وو2، . - 2010 پس میتوان یادگیری را بهعنوان منبع مزیت رقابتی مطرح نمود و نقش مؤثر آن در موفقیت سازمانها را متذکر شد.

از جمله عوامل تحول و نوآوری در سازمان و شکلگیری سازمان یادگیرنده سبک رهبری است. رهبرانی که با خلق چشماندازهای نوین، تدوین و توسعه بینشها و الهامبخشی، موجب تحول و نوآوری شده و با برانگیختن پیروان و ایجاد تعهد و مسئولیتپذیری و هماهنگی در آنها، عوامل و عناصر سازمانی را بهگونهای به کار میگیرند که هم بقای سازمان را تضمین کرده و هم موجبات رشد آنها را فراهم میسازند. رهبرانی که با مسئولیتپذیری و بهکارگیری قوه تخیل خود و تحقق تخیلات و ایدهها، موجبات تعهد، مشارکت داوطلبانه و تلاش فوقالعاده را در زیردستان فراهم آورده و در نهایت سازمانها را به سمت سازمانهای یادگیرنده هدایت میکنند - میرکمالی و دیگران، 1390، . - 27-1

در این میان، بدیهی است که هر چه سازمان پویاتر باشد، لزوم یادگیری سازمانی در آن بیشتر است. یادگیری سازمانی در بانکها بهعنوان نهاد کسبوکار که ارتباط بیواسطه و تنگاتنگ و مستمر با مشتریان دارند، از اهمیت قابل ملاحظهای برخوردار است. رشد روزافزون انواع بانکها ایجاب میکند که بهمنظور بقاء در دنیای کسب و کار رقابتی امروز، خدمات متنوع به مشتری ارائه داده شود. از طرفی این خدمات بایستی روند صعودی داشته باشند. یعنی بهصورت مستمر خدمات جدیدتری ارائه داده شود. بدین ترتیب، کارکنان بایستی در مورد اقدامات نوآورانه جدید آموزش ببینند که این خود لزوم توجه به یادگیری سازمانی در بانکها بهعنوان نهادهای مشتری مدار را نشان میدهد. بنابراین شناخت نحوه اثرگذاری نوع سبک رهبری به ویژه رهبری تحولآفرین بر یادگیری سازمانی اهمیت این تحقیق را میافزاید.

بررسی تأثیر بین سبک رهبری تحولآفرین بر یادگیری سازمانی در شعب بانک کشاورزی استان خراسان رضوی هدف اصلی این تحقیق است. بررسی تأثیر سبک رهبری تحولآفرین بر چشمانداز مشترک، یادگیری تیمی و مدلهای ذهنی اهداف فرعی تحقیق را شکل میدهند.

.2,1 ادبیات نظری پژوهش
در جدول 1 پیشینه داخلی و خارجی پژوهش ارایه گردیده است.
جدول :1پیشینه داخلی پژوهش                         

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید