بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش، توصیف رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین با رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان بیمارستان بود. این پژوهش از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است، بدین منظور 200نفر از کارکنان بیمارستان های شیراز به شیوه ی تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از سه پرسشنامه سبک رهبری، رضایت شغلی و خلاقیت جمع آوری شد. که پایایی آنها مورد تایید این پژوهش می باشد. دادهای جمع آوری شده از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سبک رهبری تحول آفرین با رضایت شغلی رابطه مستقیم و معنادار و بین سبک رهبری تحول آفرین با خلاقیت رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج پیش بینی ها حاکی از قدرت پیش بینی سبک رهبری تحول آفرین برای متغیرهای رضایت شغلی و خلاقیت بود. با توجه به این مباحث می توان گفت که هر سازمان نیازمند یک سبک رهبری خاص است و بی شک کارکنان می دانند که موفقیت آنان به سازمان قدرت بهروری بیشتر می دهد تا با داشتن رضایت شغلی زمینه ساز افزایش اثر بخشی و کارایی و بروز خلاقیت در جهت اهداف سازمان به طریقی که مورد قبول جامعه باشد هستند.

کلمات کلیدی: سبک رهبری تحول آفرین، رضایت شغلی، خلاقیت و کارکنان

مقدمه

اهمیت و نقش مدیریت در کشور ما که از وسعت زیاد و موقعیت جغرافیایی و آب و هوای به نسبت مناسب و منابع سرشار طبیعی و نیروی انسانی بالقوه برخوردار است، بیش از پیش احساس می گردد. از بین انواع مدیریت، مدیریت بر بیمارستان از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش استراتژیک دارد. از طرف دیگر این سازمان نیازمند یک سبک رهبری خاص است و بی شک همه مدیران می دانند که موفقیت آنان به نیروی انسانی موجود در این سازمان بستگی دارد و این اندیشه در آنان موجب شده است تا به دنبال سبک مناسب در اداره امور بیمارستان باشند. از طرف دیگر سبک رهبری یعنی مدیریت و هماهنگی منابع مادی و انسانی به منظور دستیابی به اهداف سازمان به طریقی است که مورد قبول جامعه باشد. - احمدی و بذرافشان، - 1392 یک سبک رهبری مناسب می تواند اثر بخشی را به کارایی ترجیح دهد و سعی کند با توجه به روحیات کارکنان از منابع انسانی و مالی بهرمند شود و زمینه ساز رضایت شغلی کارکنان باشند - بیک زاد

و  فلسفی، - 1388 منظور از رضایت شغلی به حالتی مطبوع عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی اطلاق می شود و وقتی می گوییم فردی دارای رضایت شغلی بالاست منظور این است که در مجموع شغل خود را دوست دارد و برای آن ارزش قائل است. - رضایی،. - 1389 سازمانی که کارکنانش دارای رضایت شغلی باشند می توانند در زمینه کاریشان از خود خلاقیت نشان دهند. خلاقیت در لغت یعنی نوآوری، ابداع و خلق چیز تازه. در سازمانی که کارکنان آن زمینه بروز خلاقیت را داشته باشند می توانند کار ها و روش های جدید را جایگزین مهارت های قبلی خود کنند. و روند کارها و برنامه ها برایشان ثابت و پویا می باشد و کار برایشان یکسان و خسته کننده نیست و این خود می تواند باعث افزایش رضایت شغلی آنان گردد و در بلند مدت سازمان می تواند به اهداف بالاتری را برای نظام سازمانی خود در نظر بگیرد - برزگر، تیرگر، مظفری، مرتضوی و مهرابی فر، . - 1390 با توجه به این مباحث هدف از پژوهش حاضر توصیف رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین با رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان بیمارستان بود و فرضیات زیر را دنبال می کرد.

فرضیه های پژوهش

بین سبک رهبری تحول آفرین با رضایت شغلی و خلاقیت رابطه معناداری وجود دارد. سبک رهبری تحول آفرین می تواند رضایت شغلی را پیش بینی کند. سبک رهبری تحول آفرین می تواند خلاقیت را پیش بینی کند.

روش شناسی پژوهش

این پژوهش به لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و به لحاظ شیوه جمع آوری اطلاعات جزء تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان بیمارستان های شهر شیراز در سال1394 می باشد. نمونه آماری و روش نمونه گیری: روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده می باشد. که تعداد 230 نفر از بین کارکنان بیمارستان ها انتخاب شدند. شیوه اجرا: به شکل طبیعی و در قالب یک پژوهش میدانی اجرا گردید. که بعد از مراجعه حضوری در بیمارستان و صحبت اولیه با کارکنان پرسشنامه ها مورد نظر در اختیارشان قرار داده شد و مدت 2 هفته برای پاسخگویی به آنها در نظر گرفته شد. که پس از جمع آوری اطلاعات و خارج شدن بعضی از افراد از پژوهش، تعداد 210نفر باقیمانده، نمونه پژوهش را تشکیل دادند، که از این تعداد 10 عدد از پرسشنامه ها یا تکمیل نشده بود و یا بصورت ناقص تکمیل شده بودند، در نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها با 200 نمونه آماری صورت گرفت.

ابزارگردآوری اطلاعات

در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه سبک رهبری تحول آفرین با رضایت شغلی و خلاقیت به عنوان ابزار استفاده شده است که در زیر هر یک از این ابزار ها توضیح داده شده است. ابزار گرد آوری دادها شامل 3 پرسشنامه به شرح زیر است:

.1پرسشنامه سبک رهبری

پرسشنامه سبک رهبری اولین بار توسط بس در سال 1985با پنج مقیاس نفوذ آرمانی حمایت های توسعه گرا تحریک فرهیختگی پاداش مشروط و مدیریت بر مبنای استثناء طراحی و در سال 1995توسط بس و آوولیو بازنگری و از پنج مقیاس به نه مقیاس تبدیل شد. این 9 مقیاس در سه گروه رهبری تحول آفرین رهبری تبادلی و رهبری عدم مداخله طبقه بندی شدند. این پرسشنامه دارای 36 سوال براساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت مرتب شد. روایی و پایایی آن در سال 1382 توسط موغلی بررسی و تایید شد. روایی پرسش نامه با روش دلفی توزیع مقدماتی پرسش نامه ابتدا 36 نفر از جامعه مورد مطالعه به عنوان نمونه انتخاب شدند و با جمع آوری اطلاعات پرسش نامه و تجزیه و تحلیل آماری به عمل آمده آلفای کرونباخ 0/95به دست آمد.

.2 پرسشنامه رضایت شغلی

پرسشنامه رضایت شغلی در سال2008 توسط جان. جی. لیپتاک طراحی گردید. و توسط ابوالفضل کرمی و عالم مردانی ترجمه گردید. این پرسشنامه دارای 25 سوال با لیکرت 4 درجه ای می باشد. همچنین روایی و پایایی آن مورد تایید این پژوهش می باشد.

.3پرسشنامه خلاقیت

پرسشنامه خلاقیت توسط تورنس و همکاران طراحی گردید. و توسط ابوالفضل کرمی ترجمه گردید. این پرسشنامه دارای 60 سوال با لیکرت 3 درجه ای می باشد. همچنین روایی و پایایی آن مورد تایید این پژوهش می باشد. شیوه تحلیل داده ها : در این پژوهش، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و هم چنین روش های آماراستنباطی شامل همبستگی پیرسون، برای فرضیه1 و برای فرضیه2و3 از رگرسیون چند گانه به روش Enter استفاده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید