بخشی از مقاله

خلاصه کوتاه: هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفیت خواب در زنان میان سال مبتلا به سندروم متابولیک دارای گرفتگی شبانه عضلات، بود. آزمودنی ها شامل24 زن غیرفعال داوطلب مبتلا به سندروم متابولیک دارای گرفتگی عضلات پا، بودند.برنامه تمرین کششی به مدت 6 هفته اجرا شد. شاخصهای متابولیکی و کیفیت خواب پیش و پس از دوره تمرین ارزیابی شدند. با توجه به نتایج بدست آمده تمرینات کششی باعث بهبود کیفیت خواب در این بیماران در مقایسه با قبل از تمرین شد.

واژگان کلیدی: سندروم متابولیک، گرفتگی شبانه عضلات، کیفیت خواب، تمرینات کششی، زنان میانسال.

مقدمه: اختلال تنظیم متابولیک همراه با دیابت موجب تغییرات پاتولوژیک ثانویه در اعضای متعدد بدن میگردد که بار عظیمی به فرد مبتلابه سندروم متابولیک و بر سیستم مراقبتی بهداشتی تحمیل مینماید. بروز عوارض سندروم متابولیک با مقادیر بالای گلوکز خون، تری گلیسیرید، کلسترول، فشارخون،LDL و کاهش HDL ارتباط دارد. به همین دلیل بیماران سندروم متابولیکی بیشتر از افراد عادی در معرض عوارض شناختهشده و نشده این بیماری قرار میگیرند. ازجمله عوارضی که کمتر به آن توجه شده است گرفتگی عضلات پا - گرفتگی شبانه عضلات - است که یک انقباض اپیزودیک، دردناک، پایدار و غیرارادی عضلات همسترینگ و ساق پاها است معمولاً در هنگام خواب رخ میدهد که میتواند باعث آزار قابلملاحظه و اختلال خواب شود و بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد.

مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بیماران سندرم متابولیکی شهرستان فومن بودند که بهطور مرتب دچار گرفتگی شبانه عضلات پا میشدند. 24 زن غیرفعال داوطلب با دامنه سنی 50 تا 60 سال، بهطور هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. برنامه تمرین کششی به مدت 6 هفته، هفتهای 5 روز و هرروز 45 دقیقه انجام شد و شاخصهای متابولیکی و کیفیت خواب پیش و پس از دوره تمرین ارزیابی شدند.

یافتهها: تمرینات کششی باعث بهبود کیفیت خواب در این بیماران در مقایسه با قبل از تمرین شد - P<0/05 - ؛ این در حالی است که تفاوت معناداری در شاخصهای خطر سندروم متابولیک گروه تجربی مشاهده نشد.

بحث و نتیجهگیری: با توجه به اختلالاتی که عوارض طولانیمدت گرفتگی بر کیفیت زندگی زنان در میانسالی ایجاد میکند و در نظر گرفتن نبود مکملهای دارویی مناسب و پیامدهای ناشی از درمان دارویی کینیتین در افراد بیمار، انجام تمرینات کششی ساده و کمخطر که منجر به کاهش درد فوری در این بیماران میشود، میتواند زمینه مناسبی را برای بهبود کیفیت خواب وزندگی از طریق افزایش الاستیسیته عضله و دامنه حرکتی عضلات اسکلتی در افراد میانسال ایجاد کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید