بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به بررسی تأثیر پوشش مادر در اشعار برجسته عربی و فارسی معاصر پرداخته و در ابتدا با گریزي به آیات قرآن، ذکر مختصر آیاتی از آن و نگرش به دید الهی، به اصل موضوع حجاب پرداخته و سپس وارد این مبحث در شعر عربی و فارسی معاصر شده و نمونه اي از اشعار برجسته ي شاعران هر دو زبان را بیان نموده و سر انجام به این نتیجه رسیده ایم که در اثر تعاملات و ارتباط هاي این دو زبان با یک دیگر اشتراکات و تشابهات فرهنگی و اعتقادي زیادي در میان آنها پدیدار شده است، دستهاي از شاعران عرب و فارس زبان کاملاً مخالف حجاب بوده و آن را موجب عقبماندگی زن میدانستند و دستهاي دیگر، از پوشش سالم زنان در جامعه حمایت کرده و آن را از نشانه هاي زن مسلمانان دانسته و براي تربیت فرزندانی صالح، مهم قلمداد کرده اند. اما نکته مهم آن است که تمامی شاعران، عفت و عصمت را شرط مهم براي زن و مادر تلقی کرده و لیکن در شکل اجراي آن با هم اختلاف نظر داشته اند. ناگفته نماند که این نگرش ها تحت تأثیر جریان سیاسی، مذهبی و فرهنگی زمانه خود بودند.

واژگان کلیدي: حجاب، قرآن کریم، شعر عربی و فارسی معاصر

مقدمه

جایگاه و اهمیت وجود مادر در رشد و تربیت کودك و جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست. موضوع حجاب و نه فقط شکل ظاهري آن، بلکه عفاف، پوشش و حیاي زن که روزي مادر نسل آینده میشود، در تربیت و رشد تأثیرگزار است و از جمله موضوعات مهمی است که شاعران معاصر عرب و فارس زبان در رد یا وجوب آن، بسیار سرودهاند؛ البته گروهی مخالف حجاب و گروهی موافق ولی در نهایت، همگی موافق عفاف زن هستند و هم اکنون نیز مسئله پوشش و حجاب، موضوعی است که در هر دو جامعه از جایگاه ویژه اي برخوردار است و به شدت تحت تأثیر عقائد، رویکرد و نگرش هاي آنان می باشد که بر فکر و سخنشان اثر نهاده است. به همین سبب در ابتدا به بررسی آیاتی چند در مورد حجاب از منظر قرآن کریم ذکر کرده و سپس به بررسی این مقوله در اشعار شاعران برجسته هر دو زبان پرداخته ایم و در پایان به نتایجی دست یافته و آنرا بیان می کنیم.

سوال پژوهش آیا حجاب زن در رشد و تربیت کودك تأثیر گذار است؟

نقش حجاب و پوشش مادر و تأثیر آن در شعر عربی و فارسی معاصر چگونه است؟ نگرش شاعران هر دو زبان به پوشش زن چگونه است؟

روش پژوهش روش تحقیق در این پژوهش استنباطی- تحلیلی و بر اساس منابع کتابخانه اي و اینترنتی انجام گرفته است و سعی بر این است

با انتخاب اشعار شاعران برجسته معاصر به تأثیر عمیق حجاب مادر در رشد و تربیت کودك بپردازیم. شایان ذکر است این پژوهش رهیافتی نو در ادبیات تطبیقی دو زبان عربی و فارسی معاصر دارد.

-1  حجاب در قرآن کریم

قرآن کریم که منبع اصلی و کتاب آسمانی مسلمانان است در دو سوره نور و احزاب آیاتی در مبحث حجاب و پوشش انسان به ویژه زنان آورده است که ما دراین پژوهش این آیات را مختصرا این چنین دسته بندي می کنیم:

-1-1 حجاب چشمی

- نور» - 30/ به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.«
- نور» - 31/به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند.«
این دسته از حجاب را هم به مردان و هم به زنان سفارش کرده است و آن را از نشانه هاي ایمان می داند.

-2-1 حجاب گفتاري نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاري زنان در مقابل نامحرم است:

- احزاب» - 32/پس زنها نازك و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار - هوا و هوس - است به طمع افتد.«

-3-1 حجاب رفتاري نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاري زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهاي راه نروند
که با نشان دادن زینتهاي خود باعث جلب توجه نامحرم شوند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید