بخشی از مقاله

چکیده

این آزمایش به منظور بررسی تاثیر استفاده از پودر زنجبیل در مقاسیه با آنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول بر جمعیت میکروبی روده جوجههای گوشتی نر - راس - 308 انجام شد. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با 5 تیمار و 4 تکرارانجام شد.تیمارهاشامل - 1 جیره پایه بدون افزودنی - شاهد - ، - 2 جیره پایه حاوی 0/04 درصدآنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول، - 3 جیره پایه حاوی 0/3 درصدر پودر زنجبیل، - 4 جیره پایه حاوی 0/6 درصد پودر زنجبیل، - 5 جیره پایه حاوی 0/9 درصد پودر زنجبیل بود. طبقنتایج به دست آمده تعداد باکتریهای کلیفرم در جوجههای تغذیه شده با 0/9 درصد پودر زنجبیل و آنتیبیوتیک به طور معنی داری - P< 0 .01 - کمتر از دیگر تیمارها بود، همچنین تعداد باکتریهای لاکتوباسیل در جوجههای تغذیه شده با 0/9 درصد پودر زنجبیل به طور معنی داری - P< 0.01 - نسبت به سایر تیمارها بیشتر بود.

کلمات کلیدی: زنجبیل، جوجه گوشتی، جمیعت میکروبی روده.

مقدمه

استفاده از آنتیبیوتیکها به منظور بهبود عملکرد رشد جوجههای گوشتی و همچنین کنترل برخی گونههای بیماریزای باکتریهای رودهای مانند سالمونلا و اشریشیاکلای - Jones et al., 2003 - ، برای دهههاست که مورد توجه صنعت مرغداری قرار گرفته است. اگرچه استفاده از این افزودنیها توانسته عملکرد رشد را در جوجههای گوشتی بهبود دهد ولی اثرات جانبی این داروها به عنوان یک مشکل جدی و مهم در سراسر جهان مطرح است و ایمنی غذایی انسانها را به مخاطره انداخته است و استفاده آنها در بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا ممنوع شده است . - Soomro et al.,2010 -

این موضوع باعثشده تا پژوهشگران یه دنبال یک جایگزین مناسب برای آنتی بیوتیک باشند و اخیرا استفاده از گیاهان دارویی - فیتوبیوتیک - مورد توجه قرار گرفتهاست. زنجبیل از جمله گیاهان دارویی است دارای ترکیبات متعددی از جمله جینجرول، زینجیرون و شوگوالها است که خواص آنتیاکسیدانی قوی و اثرات ضد میکروبی دارند . - Meena et al.,1994; Akoachere et al., 2002 - بنابراین هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر پودر زنجبیل بر جمیعت میکروبی روده جوجههای گوشتی بود.

مواد و روشها

در این تحقیق از تعداد 200 قطعه جوجه گوشتی یک روزه - جنس نر - سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی، با 5 تیمار و 4 تکرارو 10 جوجه در هر تکرار استفاده شد. تیمارهای آزمایشی شامل - 1 جیره پایه بدون افزودنی - شاهد - ، - 2 جیره پایه حاوی 0/04 درصدآنتیبیوتیک فلاووفسفولیپول، - 3 جیره پایه حاوی 0/3 درصدر پودر زنجبیل ، - 4 جیره پایه حاوی 0/6 درصد پودر زنجبیل ، - 5 جیره پایه حاوی 0/9 درصد پودر زنجبیل بود. جیره غذایی بر پایه ذرت و کنجاله سویا بود و جیرهها در سه دوره آغازین 0-10 - روزگی - ، رشد 11-24 - روزگی - و پایانی 25-42 - روزگی - تنظیم شدند. برای تعیین جمعیت میکروبی روده درسن 42 روزگی، یک پرنده از هر تکرار به طور تصادفی کشتار گردید و محتویات ایلئوم فوقانی در ظروف استریل تخلیه و بلافاصله نمونهها جهت شمارش میکروبی به آزمایشگاه منتقل شد. برای شمارش باکتریهای تولیدکننده اسید لاکتیک از محیط کشت MRS آگار، و برای شمارش باکتریهای کلی فرم از محیط کشت Mac Conkey آگار استفاده شد.

 پس از کشتدادن روی محیط های کشت، پلیت ها در دمای 37 درجه سانتیگراد به ترتیب به مدت 72 و 24 ساعت در محیط هوازی انکوباسیون شدند - Li, 1991 - برای کشت باکتریهای تولیدکننده اسید لاکتیک از رقت های -2 - ،-3 ،-4 ، - -5 و برای کشت باکتریهای کلی فرم از رقت های -2 - ، -3 ،-4 ، - -5 استفاده شد، در آخر تعداد کلنی باکتریهای لاکتوباسیل و کلی فرم در نمونههای موجود شمارش شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SAS ، رویه GLM و مقایسه میانگینها با استفاده از آزمون چند دامنهای دانکن درسطح احتمال 5 درصد صورت گرفت.

نتایج و بحث

نتایج مربوط به جمعیت میکروبی روده جوجههای گوشتی تغذیه شده با تیمارهای آزمایشی در جدول 1 آورده شده است، براساس این نتایج تعداد کلنی باکتریهای کلیفرم در تیمارهای دریافت کننده پودر زنجبیل با سطح 0/9 درصد و آنتیبیوتیک بهطور معنیداری کمتر از تیمار شاهد بود - P< 0 .01 - ، همچنین تعداد کلنی باکتریهای لاکتوباسیل در جوجههای تغذیه شده باپودر زنجبیل 0/9 درصد به طور معنیداری بیشتر از سایر تیمارها بود . - P< 0.01 - بر طبق آزمایش - Ruth et al., 2015 - ، جمعیت لاکتوباسیل ها درایلئوم جوجه های گوشتی در گروه شاهد بیشتر از تیمار حاوی زنجبیل بود ولی تعداد باکتریهای کلی فرم در تیمارحاوی زنجبیل نسبت به گروه شاهد کمتر بود. - Gugnan et al.,1985; Meena et al., 1994 -

گزارش کردند زنجبیل دارای ترکیباتی است که از تکثیر کلنی باکتری ها ممانعت می کند، فعالیت ضد میکروبی زنجبیل بیشتر به علت ترکیبی به نام -6 جینجرول است که می تواند باعث نشت یون در غشای باکتری و متلاشی شدن سلول باکتری شود. همچنین بر طبق یافتههای - Sahebkar et al., 2011 - انتظار میرود فعالیت ضدمیکروبی زنجبیل شاید ناشی از ترکیباتی از قبیل فلاونوئیدهاو روغن های فراری که حل می شوند در حلال های آلی باشد. ازطرف دیگر درآزمایش - Adeyemo et al., 2016 - که سطوح مختلف زنجبیل را مورد مطالعه قرار داده بودند هیچ تفاوت معنیداری در تعداد کل کلیفرمها و کل باکتریهای هوازی مشاهده نکردند.
جدول - 1 تاثیر تیمارهای آزمایشی برجمعیت میکروبی ایلئوم روده جوجههای گوشتی درسن 42روزگی.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید