بخشی از مقاله

چکیده

مشکلات افراد نابینا ویژه یک یا چند کشور جهان نیست، شیوع آن در کشورهای در حال توسعه بیشتر جلوه گر بوده و مسائل و مشکلات آنان به مراتب بیشتر از کشورهای توسعه یافته خواهد بود، بنابراین مسائل و مشکلات و نیازهای این قشر در هر جامعه متناسب با شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارای ابعاد و ویژگی های متفاوت و خاص آن جامعه خواهد بود. درنتیجه با در نظر گرفتن شرایط حاکم موجود در هرجامعه ای، برنامه ریزان باید راه حل های متفاوتی را برای ارائه خدمات به این گروه جستجو کنند. از طرف دیگرحقوق مسلم هر فرد نابینا، برخورداری از امکانات ومراقبت های توانبخشی و بهداشتی، تامین اقتصادی واجتماعی، برخورداری از یک زندگی مناسب و رفاه درسطح استاندارد جهانی و حتی در صورت امکان افزایش توانایی ها و ظرفیت های آنان می باشد. به همین دلایل ضرورت توجه به این افراد در تمام جوامع مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته است، در کشور ما نیز باید موردتوجه قرار گیرد؛ لذا هدف پژوهش این است که نقش سازمان های مردم نهاد را در دستیابی به حقوق شهروندی نابینایان و کم بینایان بررسی کند . روش تحقیق دراین پژوهش به صورت اسنادی وکتابخانه ای است.

کلید واژه: تشکل مدنی، حقوق شهروندی، نابینایی

مقدمه

سازمانهای مردم نهاد یا سمن یا "NGO"به اشکال وانحای مختلف درسراسر جهان استفاده می شود و با توجه به نوع استراتژی استفاده شده در آن، به انواع گوناگون سازمانها اشاره می کند. سازمان مردم نهاد، در کلی ترین معنایش به سازمانی اشاره می کند که مستقیما بخشی از ساختاردولت محسوب نمی شود، اما نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه بین فردفرد مردم اتم های اجتماع وقوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می کند. این گونهسازمان ها به ویژه در ارتباط با حقوق شهروندی تاثیر بسزایی بر حمایت ازحقوق شهروندان  داشته اند و با حمایت های خود موجب شناسایی آنها و درنیتجه برطرف شدن آن ازسوی نهادهای بین المللی شده اند. وقتی تحقق می یابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق    مدنی وسیاسی برخوردار باشند و همچنین به فرصت های مورد نظرشهروندی مقوله زندگی از حیث اقتصادی و اجتماعی دسترسی آسان داشته باشند.
ضمن اینکه شهروندان به عنوان اعضای یک جامعه درحوزه های مختلف مشارکت دارند و دربرابر حقوقی که دارند، مسئولیت هایی را نیزدر راستای اداره بهتر جامعه وایجاد نظم برعهده میگیرند، و شناخت این حقوق و تکالیف نقش مؤثری در ارتقاءشهروندی و ایجاد جامعه ای براساس نظم و عدالت دارد. در این میان سازمان های غیردولتی از مهمترین و موثرترین نهادهای جامعه مدنی به شمار می آیند - رمضانی و مشهدی،. - 10:1394 مقاله پیش رو مبتنی بر نقش سازمان های مردم نهاد و نقش آن در دستیابی به حقوق شهروندی معلولان و نابینایان است. یکی از گروه های اجتماعی که به دلیل محرومیت های اجتماعی و اقتصادی، مورد توجه برنامه های توسعه قرار داشته است، افراد دارای ناتوانی یا معلولان می باشد. معلولان و معلولیت در طول تاریخ یکی از زمینه های عمده تبعیض، محرومیت و نابرابری بوده اند.

به طوری که در دوره های تاریخی مختلف و در جوامع گوناگون به حذف، طرد و یا محروم ساختن این افراد به طور فیزیکی یا اجتماعی، از حقوق طبیعی و قانونیشان دست زده اند. در قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم توجه به معلولان به شکل جداسازی، نگهداری و آموزش های محدود در نوان خانه ها، آسایشگاه ها و مدارس استثنایی بوده است اما در اواخر قرن بیستم و با تلاش سازما نهای غیر دولتی، ملی و بین المللی، چرخش عمده ای در نگرش نسبت به معلولیت و برخورد با آن به وجود آمد. ناتوانی پیوند بسیار نزدیکی با فاکتو رهای اقتصادی و اجتماعی دارد و شرایط زندگی انسانها در بخش های بزرگی از جهان تا آن حد پیچیده و دشوار است که ما را وادار می سازد تا در برنامه ریزی های ملی به طور کامل به نیاز های اساسی انسان یعنی غذا، آب، سرپناه، بهداشت و آموزش توجه داشته باشیم و برنامه های ملی را با توجه به همین نیاز ها شکل دهیم.

حتی در کشور هایی که دارای سطح استاندارد و قابل قبول زندگی هستند، نیز افراد دارای ناتوانی و معلولیت از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برابری با سایر افراد جامعه برخوردار نیستند و فرصت های همسان با سایر مردم جامعه در اختیار آنها قرار ندارد - علوی،. - 241:1392 لذا در این تحقیق سعی بر آن است تا نقش تشکل های مدنی را در رسیدن نابینایان و معلولان به حقوق شهروندی؛ بررسی شود.. معلولان کم بینا و نابینا یکی از بارزترین گروهها ناتوان، هستند. نابینایی و کم بینایی دو موضوع مهم سلامتی،اقتصادی و اجتماعی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می آید - سرابندی و همکاران،. - 48:1392مشکلات افراد نابینا ویژه ی یک یا چند کشور جهان نیست، شیوع آن در کشورهای در حال توسعه بیشتر جلوه گر بوده و مسائل و مشکلات آنان به مراتب بیشتر از کشورهای توسعه یافته خواهد بود، بنابراین مسائل و مشکلات و نیازهای این قشر در هر جامعه متناسب با شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارای ابعاد و ویژگی های متفاوت و خاص آن جامعه خواهد بود.

در نتیجه با در نظر گرفتن شرایط حاکم موجود در هر جامعه ای، برنامه ریزان باید راه حل های متفاوتی را برای ارائه خدمات به این گروه جستجو کنند. از طرف دیگر حقوق مسلم هر فرد نابینا، برخورداری از امکانات و مراقبت های توانبخشی و بهداشتی، تامین اقتصادی و اجتماعی، برخورداری از یک زندگی مناسب و رفاه در سطح استاندارد جهانی و حتی در صورت امکان افزایش توانایی ها و ظرفیت های آنان است. به همین دلایل ضرورت توجه به این افراد در تمام جوامع مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته است، در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد - عسکری و همکاران، . - 31:1390

سوال

-1آیا تشکل های مدنی به نابینایان و کم بینایان در دستیابی به حقوق شهروندی کمک می کند؟

-2تشکل مدنی تا چه اندازه موجب دستیابی به حقوق شهروندی نابینایان و کم بینایان می شود؟

هدف

شناسایی نقش تشکل مدنی در دستیابی به حقوق شهروندی نابینایان و کم بینایان.

سازمان های غیر دولتی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید