بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این آزمایش بررسی تاثیر تغذیه یک منبع کولین محافظت شده بر توان تولیدی و متابولیت های خونی گاوهای هلشتاین شیرده بود. این پژوهش در یکی از گاوداری های اطراف کرج بر روی 54 راس گاو شیرده پر تولید در اوایل دوره شیردهی - متوسط تولید 34 کیلوگرم و روزهای شیردهی حدود90 روز - در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با دو تیمار - افزودنی کولین و گروه کنترل - ، دو بلوک - شکم زایش - و 27 تکرار - گاو - برای هر تیمار انجام شد. و در نهایت مشاهده گردید که افزودن کولین محافظت شده - - COL 24 موجب افزایش معنی دار - p<0.05 - در تولید شیر، تولید کل مواد جامد شیر و نیز مواد جامد بدون چربی - SNF - گاوها شد. ولی این افزودنی اثری بر درصد ترکیبات شیر نداشت. در ضمن این افزودنی اثر معنی داری بر متابولیت های خونی گاوهای شیرده نداشت.

مقدمه

در اوایل شیردهی، مصرف خوراک به آرامی افزایش می یابد در صورتیکه نیاز به مواد مغذی و انرژی به سرعت افزایش پیدا می کند. در این زمان بافتهای چربی بسیج شده و سطوح اسیدهای چرب غیر استریفه پلاسما افزایش می یابد. اسیدهای چرب غیر ا ستریفه - NEFA - توسط چندین بافت مورد مصرف قرار می گیرند. در ضمن آنها می توانند به کبد منتقل شوند و چنانچه مقدار اسیدهای چرب غیر استریفه - NEFA - ورودی به کبد از ظرفیت کبد جهت تبدیل به فرم های اکسید شده یا اجسام کتونی و نیز خروج آنها بصورت تری گلیسریدها - از طریق لیپو پروتئین های با چگالی خیلی پایین - VLDL - بیشتر باشد، بخش اضافی لیپیدها به فرم تری گلیسیریدها در کبد ذخیره می گردند.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که کولین محافظت شده در شکمبه ممکن است سبب افزایش سنتز VLDL در کبد گردد. کولین بعنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده فسفا تیدیل کولین ها - لیستین - در سنتز VLDL ها نقش دارد. از آنجا که در نشخوارکنندگان کولین موجود در خوراک بصورت گسترده در شکمبه دچار تخریب می گردد . بنابراین نیاز به یک منبع کولین محافظت شده در شبکه می باشد. همچنین در نشخوار کنندگان فسفا تیدیل کولین معمولا بوسیله انتقال گروههای متیل از -sآدنوزیل متیونین سنتز می شود از اینرو کولین محافظت شده در شکمبه می تواند بعنوان یک منبع تامین متیل مطرح باشد. لذا هدف از این آزمایش بررسی تاثیر تغذیه یک منبع کولین محافظت شده بر توان تولیدی و متابولیت های خونی گاوهای هلشتاین شیرده بود.

مواد و روش ها

این پژوهش در یکی از گاوداری های اطراف کرج بر روی 54 راس گاو شیرده پر تولید در اوایل دوره شیردهی - متوسط تولید 34 کیلوگرم و روزهای شیردهی 90 ≅ روز - در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با دو تیمار - گروه کنترل و جیره حاوی کولین - ، دو بلوک - شکم زایش - و 27 تکرار - گاو - برای هر تیمار انجام شد. گاوهای گروه اول از جیره متعادل شده - بر اساس - NRC 2001 حاوی 100گرم کولین محافظت شده COL 241 - با خلوص - %24 تغذیه شدند - 1 توسط شرکت سنا دام پارس در قالب طرح پژوهشی با دانشگاه تهران تامین شد.

و گاوهای گروه دوم، با جیره متعادل شده مشابهی بدون افزودنی کولین تغذیه شدند - جدول . - 1- طول مدت آزمایش یک ماه بود که 10 روز اول جهت عادت دهی و 20 روز بعدی جهت نمونه گیری اختصاص یافت. طی این مدت تولید شیر به صورت روزانه رکورد گیری شد و ترکیبات شیر شامل پروتئین، چربی، کل مواد جامد شیر، مواد جامد بدون چربی، به صورت هفتگی آنالیز شد.

در پایان این دوره از گاوها نمونه خون جهت تعیین غلظت گلوکز، کل پروتئین، تری گلیسریدها، ازت اوره ای خون، اسیدهای چرب غیر استریفیه - NEFA ، بتاهیدروکسی بوتیرات - BHBA - فعالیت آنزیم کبدی AST ، کلسیم و فسفر پلاسما گرفته شد. در طول مدت آزمایش گاوها به خوراک بالانس شده بصورت آزاد دسترسی داشتند. همچنین گاوها به سنگ نمک و آب دسترسی آزاد داشتند. داده های حاصل از آزمایش توسط نرم افزار آماری SAS تجزیه گردیدند.

نتایج 

نتایج حاصل از تجزیه آمار ی داده های این آزمایش در جداول 2 و 3 گزارش شده است. همانگونه که مشخص است افزودن کولین محافظت شده COL 24 موجب افزایش معنی دار تولید شیر گاوها شد . - p<0.05 - این افزایش به میزان حدود 1/4 کیلوگرم در روز بود ولی این افزودنی اثری بر درصد ترکیبات شیر نداشت هرچند که افزایش عددی در درصد چربی و پروتئین نیز مشاهده شد. این افزایش عددی به همراه افزایش معنی دار در تولید شیر موجب معنی دار شدن افزایش تولید کل مواد جامد شیر - TS - و نیز مواد جامد بدون چربی - SNF - شد.

به نحوی که گاوهای گروه اول که کولین محافظت شده دریافت کرده بودند روزانه 240 گرم ماده خشک شیر بیشتر و 140 گرم ماده خشک بدون چربی بیشتر نسبت به گروه کنترل تولید کردند. اثر تیمار بر سایر ترکیبات شیر معنی دار نبود . - p>0.05 - تغذیه کولین محافظت شده تاثیری بر متابولیت های خونی گاوهای مورد مطالعه نداشت ولی کاهش عددی در فعالیت آنزیم کبدی AST مشاهده شد که می تواند ناشی از متابولیسم مناسب تر کبد گاوهای تغذیه شده با کولین باشد نتیجه گیری کلی: نتایج این پژوهش نشان داد که افزدونی کولین محافظت شده COL 24 می تواند در افزایش تولید گاوهای شیرده در اوایل شیردهی موثر باشد و نیز موجب بهبود کیفیت شیر از طریق افزایش تولید ترکیبات جامد شیر گردد ولی این افزودنی اثری بر متابولیت های خونی نداشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید