بخشی از مقاله

چکیده
تعداد 28 راس گوساله نر هلشتاین با میانگین وزن تقریبی 300کیلوگرم، در قالب یک طرح کاملاً تصادفی، با 4 جیره آزمایشی و 7 تکرار در هر جیرهی آزمایشی به منظور بررسی اثرات کولین و ال-کارنتین بر عملکرد پروار و فراسنجه های خونی گوسالههای نر هلشتاین مورد آزمایش قرار گرفتند. جیرهها شامل جیره شاهد - بدون افزودنی - ، جیره دوم شامل جیره پایه به همراه 4 گرم در روز ال - کارنیتین خالص، جیره سوم شامل جیره پایه به همراه 5 گرم در روز کولین محافظت شده در شکمبه و جیره چهارم شامل جیره پایه به همراه 4 گرم ال - کارنیتین خالص و 5 گرم کولین محافظت شده در شکمبه برای هر راس گوساله بودند.

گوسالهها بصورت انفرادی و با جیره کاملاً مخلوط بصورت آزاد تغذیه شدند. خوراک مصرفی به طور روزانه و افزایش وزن به طور ماهیانه اندازه گیری شد. از سیاهرگ دمی گوسالهها در انتهای آزمایش خون گیری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SAS و رویه GLMآنالیز شد. بین تیمارها از لحاظ مادهی خشک مصرفی، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی تفاوت معنیداری وجود نداشت. میزان NEFA، BHBA و کلسترول پلاسما تحت تاثیر تیماها قرار نگرفتند.

ولی میزان تریگلیسرید پلاسما بصورت معنیداری - p<0/05 - با افزودن مکمل کولین محافظت شده در شکمبه کاهش یافت.

مقدمه

به دلایل بهداشتی، کاهش چربی لاشه حیوانات پرواری از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به نقش کولین و ال-کارنیتین در متابولیسم چربی و پروتئین و سایر نقش آنها در بدن و با توجه به تحقیقات انجام گرفته وعدم بررسی اثرات متقابل این دو ماده ، می توان از این تحقیق در بهبود راندمان تولید و بهبود کیفیت لاشه بهره جست. کارنیتین - -هیدروکسی- -تری متیل آمنیوم بوتیرات - ، انتشار وسیعی در بدن دارد. ال-کارنیتین برای انتقال اسیدهای چرب زنجیر بلند از دیواره سیتوزول به داخل میتوکندری مورد نیاز است و در نتیجه برای فعالیت پالمیتوئیل ترانسفراز - CPTI - I ضروری است.

 ساختمان کارنیتین عضلهای از لیزین و متیونین شکل گرفته است. مصرف ال- کارنیتین غلظت تری گلسیرید و کل چربی کبد در گاوهای دوره ی انتقال پس از زایش را کاهش یافت .[4] در آزمایشی که توسط بانتینگ و همکاران - 2002 - با گوساله نر اخته هلشتاین با جیره بر پایه دانه ذرت و پودر پر انجام شد. افزودن مکمل ال- کارنیتین راندمان خوراک را 8 درصد بهبود داد .

کولین یک مولکول کوچک محلول در آب است.در واقع یک آمین چهارجزئی است که دارای سه گروه متیل می باشد. کولین یکی از منابع گروه متیل است که برای تشکیل متیونین از هموسیستئین و کراتین از اسیدگوانیدیک بکار می رود. کولین در متابولیسم چربی در کبد نقش ضروری داشته و با تحریک انتقال آنها از کبد بصورت لسیتین و یا افزایش تجزیه اسیدهای چرب از تجمع غیرطبیعی چربی و کبد جلوگیری می کند.

کولین محافظت شده در شکمبه افزایش وزن روزانه را به میزان 8/6 درصد و راندمان خوراک را به میزان 7/6 درصد درگوساله ها افزایش داد

همچنین کولین محافظت شده در شکمبه افزایش وزن روزانه، راندمان غذایی و درجه بندی لاشه را افزایش و امتیاز ماربلینگ را کاهش داد .[2] با توجه به نقش کولین به عنوان دهنده متیل، کولین در سنتزال-کارنیتین هم نقش دارد.

تحقیقات در انسان و خوک نشان می دهد که مکمل کولین باعث افزایش ال-کارنیتین در عضله اسکلتی و کاهش دفع آن از طریق ادرار می شودبنابراین این احتمال وجود دارد که مکمل کولین محافظت شده در شکمبه باعث افزایش تجمع کارنیتین و افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب و کاهش NEFA پلاسما گردد .

مواد و روشها

 تعداد 28 راس گوساله نر هلشتاین با میانگین وزن تقریبی 300 کیلوگرم با حداکثر شباهت از نظر وزن و سن در قالب یک طرح کاملاٌ تصادفی، با 4 جیره آزمایشی و 7 تکرار در هر جیره های آزمایشی به مدت 100 روز 10 - روز عادت دهی و 90 روز انجام آزمایش - مورد آزمایش قرار گرفتند. گوساله ها به طور تصادفی با 4 جیره غذایی که شامل جیره شاهد - بدون افزودنی - ، جیره دوم شامل جیره پایه به همراه 4 گرم در روز ال - کارنیتین خالص به ازای هر راس گوساله 20 - گرم در روز Carniking20% - Lohmann، جیره سوم شامل جیره پایه به همراه 5 گرم در روز کولین محافظت شده در شکمبه برای هر راس گوساله - 20 گرم در روز - Reashure Choline 25% و جیره چهارم شامل جیره پایه به همراه 4 گرم ال - کارنیتین خالص و 5 گرم کولین محافظت شده در شکمبه بود، تغذیه شدند. جیره ها با نرم افزار - 1996 NRC - متوازن شدند و گوساله ها بصورت انفرادی و با جیرهی کاملا مخلوط بصورت آزاد تغذیه شدند.

مواد تشکیل دهنده ، انرژی و مواد مغذی جیره پایه گوسالهها در جدول 1 آمده است.
خوراک مصرفی به طور روزانه و افزایش وزن به طور ماهیانه اندازه گیری و ضریب تبدیل غذایی گوساله ها محاسبه شد.

از سیاهرگ دمی گوساله ها در انتهای آزمایش خون گیری شد و نمونه های پلاسما جهت اندازه گیری شاخص های NEFA، BHBA، کلسترول و تری گلیسیرید آنالیز شدند. داده های حاصل از آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با استفاده از نرم افزار آماری SAS و رویه GLM آنالیز شد. داده هایی که در زمان تکرار شده بودند با استفاده از مدل آماری داده های تکرار شونده، و رویه MIXED آنالیز شد.

نتایج وبحث
مادهی خشک مصرفی، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی تحت تاثیر افزودن مکمل کولین محافظت شده در شکمبه و ال-کارنیتین قرار نگرفتند - جدول . - 2 به طور مشابهی گرینوود و همکاران - 2001 - هیچ تاثیری با افزودن مکمل ال-کارنیتین در گوسالههای اخته در دورهی پایانی بر روی مادهی خشک مصرفی، افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی مشاهده نکردند.

همچنین هیل و همکاران - - 1995 در گوسالههای اخته و گوسالههای ماده پایانی که با سطوح مختلف ال-کارنیتین تغذیه شدند، تاثیری مشاهده نکردند. در حالیکه در مطالعهی بانتینگ و همکاران - 2000 - مکمل ال-کارنیتین ضریب تبدیل غذایی را در گوساله های تغذیه شده با پودر پر 8 درصد افزایش داد. نتیجه ما با افزودن مکمل کولین محافظت شده در شکمبه مشابه مطالعه درویلارد و همکاران - 1998 - بود، که بهبودی را در راندمان خوراک در گوسالههای اخته پیدا نکردند.

در حالیکه در مطالعهی برایانت و همکاران - 1999 - افزودن کولین محافظت شده در شکمبه به میزان مشخص - 0/25 درصد مادهی خشک - باعث افزایش وزن روزانه و بهبود ضریب تبدیل غذایی شد ولی تاثیری روی مادهی خشک مصرفی نداشت. مقادیر بیشتر تاثیر مثبتی نداشتند. همچنین در مطالعهی بیندل و همکاران - 2000 - ماده خشک مصرفی تحت تاثیر کولین محافظت شده در شکمبه قرار نگرفت، ولی افزایش وزن به میزان 8/6 درصد و راندمان خوراک به میزان 7/6 درصد با 20 گرم کولین محافظت شده در شکمبه افزایش یافت. در کل در مطالعه حاضر تاثیر مثبتی در عملکرد رشد گوسالهها با افزودن ال-کارنیتین و کولین محافظت شده در شکمبه مشاهده نشد

نتایج تاثیر کولین محافظت شده در شکمبه و ال-کارنیتین بر روی برخی از پارامترهای خونی در جدول 3 آمده است. کولین محافظت شده در شکمبه و ال- کارنیتین تاثیر معنیداری روی NEFA، BHBA و کلسترول خون نداشتند. ولی تغذیه همزمان کولین محافظت شده در شکمبه و ال- کارنیتین بصورت عددی موجب کاهش BHBA و کلسترول پلاسما شد. تریگلیسرید پلاسما بطو معنیداری با مکمل کولین محافظت شده در شکمبه کاهش یافت . - p<0/05 - ال-کارنیتین و ترکیب ال-کارنیتین و کولین محافظت شده در شکمبه نیز باعث کاهش تریگلیسرید خون شدند.

بطور مشابهی در مطالعهی لاکونت و همکاران - 1995 - NEFA و کلسترول پلاسما تحت تاثیر ال-کارنیتین قرار نگرفتند. مهمت و همکاران - 2008 - کاهشی در تریگلیسرید و کلسترول خون در میش های شیرده مشاهده کردند. در حالیکه در آزمایش گرینوود و همکاران - 2001 - با گوساله های نر اخته در حال رشد و پایانی، با افزایش کارنیتین، مقدار اوره و BHBA پلاسما افزایش یافت ولی این افزایش معنیدار نبود.

غلظتهای NEFA پلاسما تحت تاثیر متقابل زمان و تیمار قرار گرفتند، که با افزایش مکمل کارنیتین، قبل از خوراک دهی غلظت NEFA پلاسما کاهش یافت در حالی که شش ساعت بعد از خوراک دهی افزایش یافت. در تحقیق کارلسون وهمکاران - 2007 - بر روی گاوهای دوره انتقال، BHBA پلاسما بعد از زایش افزایش و NEFA پلاسما کاهش یافت که بیشترین کاهش در تیمار 50 گرم بود، ولی معنیدار نبود.

کلسترول پلاسما نیز با افزایش کارنیتین کاهش یافت. در آزمایش بیندل و همکاران - 2005 - با گوسالههای اخته، 6ساعت بعد از تجویز کولین تاثیر معنیداری روی غلظتهای پلاسمایی NEFA ، گلوکز، تری گلیسرید و کلسترول مشاهده نشد. اما در روز 13 مکمل کولین در گوسالههای تغذیه شده با جیره حاوی چربی NEFA ، تری گلیسرید و کلسترول پلاسما را کاهش داد.

داویدسون و همکاران - 2008 - هیچ تفاوتی را در NEFA پلاسما ، BHBA و تریگلیسرید سرم با مکمل کولین در گاوهای اوایل شیردهی مشاهده نکردند. آنها بیان کردند که عدم تاثیر کولین بر متابولیسم چربی ممکن است به دلیل نبودن گاوها در مرحله ریسک بالای کبد چرب باشد. در مطالعهی حاضر هم عدم تاثیر کولین و ال-کارنیتین بر روی NEFA پلاسما ممکن است به دلیل بالا نبودن مقادیر NEFA پلاسما و موبیلزاسیون کم بافت چربی در گوسالهها باشد 

نتیجهگیری : در کل کولین محافظت شده در شکمبه و ال-کارنیتین تاثیری بر مصرف خوراک و راندمان گوسالهها نداشتند ولی کولین محافظت شده در شکمبه باعث کاهش تریگلیسرید خون شد. همچنین تغذیه همزمان کولین محافظت شده در شکمبه و ال- کارنیتین بصورت عددی موجب کاهش BHBA و کلسترول پلاسما شد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید