بخشی از مقاله

چکیده :

در این پژوهش از 57 راس گاو شیرده پرتولید در اواسط دوره شیردهی - میانگین تولید 33 کیلوگرم ، و روزهای شیردهی حدود 152 روز - درقالب طرح بلوک های تصادفی با سه تیمار، دوبلوک - شکم زایش - و19 تکرار - گاو - استفاده شد تا تاثیر کاهش سطح مصرف پروتئین خام جیره با مصرف متیونین محافظت شده درشکمبه برتولید وترکیبات شیر ، ماده خشک مصرفی و تغییرات وزن بدن گاوهای شیرده هلشتاین بررسی گردد.

جیره ها شامل: 16درصد پروتئین خام و20 گرم متیونین محافظت شده متیلاک - خلوص 50درصد - 16 - 2 درصد پروتئین خام و12گرم متیونین محافظت شده مپران - خلوص 85درصد - 17 - 3درصد پروتئین خام ، بدون افزودن متیونین محافظت شده - جیره شاهد - بود. افزودن متیونین محافظت شده - متیلاک یا مپران - دراین آزمایش اثر
معنی داری بر تولید شیر خام و ترکیبات و شیر تصحیح شده برای 3.5درصد چربی گاوها نداشت.

تغذیه متیونین محافظت شده متیلاک باعث کاهش معنی دار درصد پروتئین شیر شد، میزان نیتروژن اوره ای شیر گاوها تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت، ولی کاهش عددی در نیتروژن اوره ای شیر گاوهای تغذیه شده با متیلاک با کاهش معنی دار درصد پروتئین شیر این گاوها همخوانی داشت. مقدار چربی و پروتئین شیر، شمار سلولهای بدنی و ماده خشک مصرفی گاوها با هم تفاوت معنی داری نداشت، همچنین بازده تولید شیر دربین تیمارها تفاوت معنی داری نداشت و گاوهای اختصاص یافته به جیره های یک و دو باوجود مصرف خوراکی با یک درصد پروتئین خام کمتر بازده خوراک مشابهی با گروه شاهد داشتند.

مقدمه :

جیره های فرموله شده برای گاوهای شیرده پرتولید اغلب از لحاظ متیونین و بعضا لیزین کمبود دارند و باید این اسیدهای امینه به جیره اضافه شوند

از مکمل های پروتئینی مانند پودر ماهی - غنی از لحاظ لیزین و متیونین غیرقابل تجزیه در شکمبه - و پودر خون - غنی از لحاظ لیزین و متوسط ازلحاظ متیونین غیرقابل تجزیه در شکمبه - می توان برای افزایش پس شکمبه ای متیونین ولیزین استفاده کرد ، اما استفاده از این ترکیبات هزینه بر است ودر بعضی از کشورها استفاده از آنها ممنوع می باشد زیرا منشا حیوانی دارند. اگر بتوان اسیدهای آمینه را از تجزیه شکمبه ای محافظت کرد بنحوی که در روده جذب شوند، پروتئین مصرف شده به وسیله گاوهای شیرده با بازدهی بیشتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت، که این منجربه کاهش درسطح پروتئین موردنیاز در جیره گاو شیری می شود .

مطالعات زیادی درمورد تاثیر متیونین محافظت شده در شکمبه بر عملکرد گاوهای شیری انجام شده است. در یک مطالعه  ، افزایش پروتئین غیرقابل تجزیه اثری برمصرف ماده خشک ، وزن بدن ،امتیاز وضعیت بدنی وچربی شیر گاوها نداشت، ولی تولید شیر وپروتئین شیرافزایش یافت ، تولید شیر به طور درجه دومی به افزودن متیونین پاسخ داد .

درمطالعه ای دیگر گزارش شد که استفاده از متیونین محافظت شده در شکمبه در درجه حرارت بالای محیط سبب بهبود عملکرد گاوهای هلشتاین در اوایل دوره شیردهی شد. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثرات تغذیه دو منبع متیونین محافظت شده در شکمبه - متیلاک و مپران - برتولید وترکیبات شیر، ماده خشک مصرفی و تغییرات وزن بدن در گاوهای مواد و روش ها : این پژوهش در ایستگاه تحقیقاتی گروه علوم دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران طی آذر تا بهمن 1388 انجام شد.

در این آزمایش از57راس گاو شیرده پرتولید دراواسط دوره شیردهی - میانگین تولید 33 کیلوگرم وروزهای شیردهی تقریبا 152روز - درقالب طرح بلوک های تصادفی باسه تیمار شامل : -1 پروتئین خام 16درصد و 20 گرم در روز متیونین محافظت شده متیلاک - خلوص 50 درصد, ایرانیان دانه پاسارگاد, ایران - -2 پروتئین خام 16درصد و 12گرم درروز مپران پروتئین خام 17درصد بدون افزودن متیونین محافظت شده در شکمبه - شاهد - با دوبلوک - شکم زایش - و 19تکرار - گاو - برای هر تیمار استفاده شد. گاوها در سه جایگاه گروهی باز نگهداری شدند.

طول مدت آزمایش 6هفته بود که 7روز اول جهت عادت دهی و35روز بعدی جهت نمونه گیری اختصاص یافت. درطول مدت آزمایش گاوها به خوراک بالانس متوازن شده ، سنگ نمک و آب دسترسی آزاد داشتند. طی 35 روز انتهایی دوره آزمایشی از تولید شیر به صورت سه روز پیاپی در هفته رکورد گیری شد و ترکیبات شیر شامل پروتئین، چربی ، کل مواد جامد شیر ، موادجامد بدون چربی ، ازت نیتروژن اوره ای و نیز شمار سلول های بدنی به صورت هفتگی توسط دستگاه میلکو اسکن آنالیز شد. نمونه های خوراک مصرفی و پس مانده به صورت هفتگی در آزمایشگاه آنالیز شد. وزن کشی گاوها یک مرتبه در ابتدای آزمایش و یک مرتبه در انتهای آزمایش انجام شد .

داده های حاصل از آزمایش توسط نرم افزار آماری SAS و رویه MIXED با مدل آماری زیر آنالیز شد

برای داده هایی مانند تغییرات وزن که به صورت تکرار شده نبود از رویه GLM و بدون عامل حیوان ودوره استفاده شد. میانگین تیمارها توسط آزمون توکی سنجش شد ومعنی دار بودن اثر تیمار در سطح 5 درصد گزارش شد .

نتایج وبحث :

نتایج حاصل از تجزیه آمار ی داده های این آزمایش در جدول 1 گزارش شده است. همانگونه که مشخص است افزودن متیونین محافظت شده - متیلاک یا مپران - در این آزمایش اثر معنی داری بر تولید شیر خام و تولید شیر تصحیح شده برای 3.5 درصد چربی گاوها نداشت. هر چند که گاوهای تغذیه شده با متیلاک افزایش عددی در تولید شیر تصحیح شده داشتند 32.3 - در مقابل 31.09 و 32.02 کیلوگرم به ترتیب برای تیمار متیلاک, مپران و شاهد - ولی این افزایش از نظر آماری غیر معنی دار بود

تغذیه متیونین محافظت شده متیلاک موجب کاهش معنی دار درصد پروتئین شیر گاوها شد . ولی میزان تولید پروتئین شیر در گاوهای اختصاص یافته به این گروه هیچ گونه تفاوتی با سایر تیمارها نداشت. کاهش درصد پروتئین شیر می تواند با کاهش سطح پروتئین خام جیره ارتباط داشته باشد ولی این تغییر در گاوهای تغذیه شده با مپران وجود نداشت. در هر صورت بدلیل افزایش عددی در تولید شیر گاوهای تغذیه شده با متیلاک میزان تولید پروتئین شیر آنها تفاوتی با سایر گروه ها نداشت. میزان ازت اوره ای شیر گاوها تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت ولی کاهش عددی در ازت اوره ای شیر گاوهای تغذیه شده با متیلاک با کاهش معنی دار درصد پروتئین شیر این گاوها همخوانی داشت.

گاوهای اختصاص یافته به تیمارهای یک الی سه تفاوتی از نظر میزان تولید اجزاء شیر مانند چربی و پروتئین و نیز ماده خشک مصرفی تفاوتی نداشتند. همچنین شیر گاوها از نظر شمار سلولهای بدنی تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت. همچنین بازده تولید شیر - کیلوگرم شیر تصحیح شده برای 3.5 درصد چربی به کیلوگرم ماده خشک مصرفی - در بین تیمارها تفاوت معنی داری داشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید