بخشی از مقاله

چکیده

نوراپی نفرین در بدن هم به صورت هورمون، و هم به صورت انتقال دهنده عصبی دارای کارکرد است. در حالت هورمون، به عنوان هورمون استرس باعث افزایش تپش قلب، انقباض رگ ها، انبساط راههای هوایی ، افزایش قند خون و افزایش جریان خون عضلات و مغز شده و در بروز واکنش جنگ و گریز در سامانه عصبی سمپاتیک موثر است. کاربرد نوراپی نفرین در پزشکی درمان افت فشار خون با افزایش تون عضلات صاف عروق است و در احیای قلبی ریوی نیز بکار میرود. نوراپی نفرین به صورت یک انتقال دهنده سیناپسی در دستگاه عصبی مرکزی کارکردهای بسیار دارد و به طور مثال در هسته آمیگدال به ادامه موجب افزایش تمرکز و هشیاری می شود. هدف پژوهش حاضر تاثیرتمرینات بی هوازی بر میزان هورمون نورا اپی نفرین ورزشکاران فوتبالیست جوان شهرستان گراش بود.

بود که به همین منظور از بین ورزشکاران پسر 24نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 12 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیها در یک پیش آزمون 10 سی سی خون گرفت شد و در یک پروتکل 6 هفته ای تمرینات بی هوازی و هر هفته سه جلسه شرکت کردند و مجدد پس از 6 هفته 10 سی سی خون از آنها گرفته شد و نتایج تحلیل شد. برای تشخیص همسانی و طبیعی بودن اطلاعات، از آزمون کولموگروف-اسمیرنف و برای بررسی اختلافات درون گروهی از tهمبسته و با آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. همچنین از آزمون t مستقل برای بررسی اختلاف بین گروهی استفاده گردید. نتایج این پژوهش داد تمرینات بی هوازی باعث افزایش معنادارهورمون نورا اپی نفرین فوتبالیست های جوان می شود.

واژگان کلیدی:تمرینات بی هوازی ، نوراپی نفرین ، فوتبالیست جوان

مقدمه

نوراپی نفرین یا نورآدرنالین - - NE مادهای با چند وظیفهاست، میتواند هورمون باشد - آزاد شده از غدد فوق کلیوی - و میتواند به عنوان پیام رسان عصبی در سیستم سمپاتیک عمل کند. نوراپی نفرین یا  ولی هر دو ماده کارکردی همانند دارند. این هورمون توسط آنزیم دوپامین بتاهیدروکسیﻻز از دوپامین ساخته می شود. نوراپی نفرین در بدن هم به صورت هورمون، و هم به صورت انتقال دهنده عصبی دارای کارکرد است.

در حالت هورمون، به عنوان هورمون استرس باعث افزایش تپش قلب، انقباض رگها، انبساط راههای هوایی، افزایش قند خون و افزایش جریان خون عضلات و مغز شده و در بروز واکنش جنگ و گریز در سامانه عصبی سمپاتیک موثر است - . - 2 کاربرد نوراپی نفرین در پزشکی درمان افت فشار خون با افزایش تون عضلات صاف عروق است و در احیای قلبی ریوی نیز بکار میرود. نوراپی نفرین به صورت یک انتقال دهنده سیناپسی در دستگاه عصبی مرکزی کارکردهای بسیار دارد و به طور مثال در هسته آمیگدال به ادامه موجب افزایش تمرکز و هشیاری می شود - . - 3 نوراپی نفرین یک تنگ کننده عروقی است که برای جبران کمی حاد فشارخون مصرف میشود. این دارو در درمان کمی فشارخون متعاقب بای پس قلبی – ریوی و جراحی قلب نیز استفاده میشود . - 4 -

نوراپی نفرین یک کاتکول امین است که در مقادیر اندک با اثر برگ یرندههای بتا – یک آدرنرژیک، عضله قلب راتحریک میکند و برون ده قلب را افزایش میدهد و در مقادیر بالاتر اثر آن روی گیرنده ها ی آلفا - آدرنرژیک غالب است و اثرتنگ کننده شدید برعروق ایجاد میکند و بنابراین فشارخون سیستمیک و جریان خون کرونر را افزایش میدهد - - 5جذب. این دارو پس ازتزریق زیرجلدی ناچیز است و عمدتاً در بافت ها یی که اعصاب سمپاتیک دریافت میکنند، تجمع می یابد. نوراپینفرین از جفت عبور می کند ولی از سدخونی – مغزی عبور نمیکند. این دارو بوسیله آنزیم ها ی MAO و COMT در کبد، کلیه ها و پلاسما متابولیزه میگردد. اثر دارو از راه تزریق وریدی، به سرعت شروع میشود و 2-1 دقیقه پس از قطع انفوزیون از بین میرود - . - 6

نوراپی نفرین ازراه کلیه ها و بشکل متابولیت ها دفع می شود و مقدار کمی از دارو نیز به صورت تغییر نیافته دفع می شود. مصرف همزمان هالوتان با نوراپی نفرین ممکن است خطر بروز آریتمی های شدید بطنی را افزایش دهد. مصرف همزمان دارو های ضدافسردگی سه حلقه ای با نوراپی نفرین، ممکن است اثر قلبی – عروقی این دارو را تشدیدنموده و احتمالاً منجر به بروز آریتمی، تاکی کاردی یا زیادی شدید فشار خون و دمای بدن شود - . - 7 مصرف همزمان دارو های مسدود کننده گیرنده بتا آدرنرژیک با نوراپی نفرین، ممکن است منجر به مهار اثرات درمانی هر دو دارو شود. انسداد گیرنده های بتا – آدرنرژیک ممکن است خطر بروز زیادی فشار خون و برادی کاردی و انسداد احتمالی قلب را به همراه داشته باشد.

مصرف همزمان گلیکوزید های دیژیتال با نوراپی نفرین ممکن است خطر بروز آریتمی قلبی را افزایش دهد - . - 8 مصرف همزمان ارگوتامین با نوراپی نفرین ممکن است منجر به تشدید تنگ شدن عروق شود. همچنین اثر بالا برنده فشار خون نوراپی نفرین را تشدید و فشار خون را زیاد کند. مصرف همزمان لوودوپا با نوراپی نفرین ممکن است احتمال بروز آریتمی ها ی قلبی را افزایش دهد - . - 9 مصرف همزمان هالوتان با نوراپی نفرین ممکن است خطر بروز آریتمی های شدید بطنی را افزایش دهد. مصرف همزمان دارو های ضدافسردگی سه حلقه ای با نوراپی نفرین، ممکن است اثر قلبی – عروقی این دارو را تشدیدنموده و احتمالاً منجر به بروز آریتمی، تاکی کاردی یا زیادی شدید فشار خون و دمای بدن شود.

مصرف همزمان دارو های مسدود کننده گیرنده بتا آدرنرژیک با نوراپی نفرین، ممکن است منجر به مهار اثرات درمانی هر دو دارو شود. انسداد گیرنده های بتا – آدرنرژیک ممکن است خطر بروز زیادی فشار خون و برادی کاردی و انسداد احتمالی قلب را به همراه داشته باشد . - 10 - مصرف همزمان گلیکوزید های دیژیتال با نوراپینفرین ممکن است خطر بروز آریتمی قلبی را افزایش دهد. مصرف همزمان ارگوتامین با نوراپی نفرین ممکن است منجر به تشدید تنگ شدن عروق شود. همچنین اثر بالا برنده فشار خون نوراپی نفرین را تشدید و فشار خون را زیاد کند - . - 11 مصرف همزمان لوودوپا با نوراپی نفرین ممکن است احتمال بروز آریتمی ها ی قلبی را افزایش دهد. نورآدرنالین، دوپامین و سروتونینواسطه های شیمیایی هسته بوده و نورآدرنالین در این میان مهم ترین واسطه شیمیایی متابولیت اصلی نورآدرنالین است و به MHPG می باشد . - 12 -

نوراپی نفرین هورمون استرس است و باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق ، انبساط راههای هوایی و افزایش قند خون شده و در بروز واکنش جنگ و گریز سیستم عصبی سمپاتیک موثر است. نوراپی نفرین در بدن هم به صورت هورمون، و هم به صورت انتقال دهنده عصبی دارای کارکرد است. در حالت هورمون، به عنوان هورمون استرس باعث افزایش تپش قلب، انقباض رگها، انبساط راههای هوایی ، افزایش قند خون و افزایش جریان خون عضلات و مغز شده و در بروز واکنش جنگ و گریز درسامانه عصبی سمپاتیک موثر است - . - 13 بنابراین با توضیحات عنوان شده و تاثیر فعالیت های بدنی بر هورمون ها بر مصمم شدیم تاثیر6 هفته تمرینات بی هوازی بر میزان نوراپی نفرین ورزشکاران فوتبالیست جوان بررسی کنیم.

روششناسی

روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش    آزمون و پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش بر روی 20 نفر از ورزشکاران دانشجوی فوتبالیست بود که در 2 گروه 10    نفری قرار گرفتند. که    هر کدام پس از دوره های تمرین تحت بررسی قرار گرفت. نحوه انتخاب دانشجویان به این صورت بود که  بر اساس روش نمونه گیری تصادفی،اسامی دانشجویان در کیسه مخصوص قرعه کشی قرار گرفتند و از بین آنها به صورت تصادفی نام    افراد را بیرون کشیدیم و در گروه های دو گانه تجربی با میانگین - سن 23/05 ± 1/ 3 سال،    وزن 65/10 ±4/42    کیلوگرم و قد    6/2    -161/53    سانتی متر - و گروه کنترل - سن 23 / 92 -  1/7 سال    و وزن 65/55 -  4/32    کیلوگرم و قد    5/7    -161/53    سانتی متر - قرار گرفتند. در ابتدا آزمودنیها نسبت به تکمیل پرسشنامه سلامت وپزشکی ورضایت نامه اقدام کردند.
در ابتدا 10 سی سی خون از سیاهرگ بازویی آنها در یک پیش آزمون گرفته شد. سپس دانشجویان در یک پروتکل تمرین 6 هفته ای شرکت کردند و. مجددا بلافاصله پس از انجام تست 10 سی سی خون از آنها گرفته شد. ضربان قلب آزمودنیها برایتعیین    شدت تمرین با    استفاده از فرمول -220 - سن - HRmax=  محاسبه و برای تمام آزمونیها به صورت جداگانه بااستفاده    از ضربان سنج    POLAR ساخت کشور فنلاند کنترل شد. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزارSpss  21تحلیل شد.    

بحث و نتیجه گیری

نتایج این پژوهش داد تمرینات بی هوازی باعث افزایش معنادارهورمون نورا اپی نفرین فوتبالیست های جوان می شود. با توجه به نتایج این پژوهش تایید این موضوع به پژوهش های بیشتری نیاز دارد. همچنین چون آزمودنیها انسان بود نقش کنترل

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید