بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش به دنبال بررسی تاثیرعوامل شخصیت - برونگرایی- گشودگی-باوجدان بودن - بر تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر تهران است . روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات از تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی است .

جامعه مورد نظر کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر تهران و نمونه مورد مطالعه 70 نفر از کارکنان آموزش و پرورش تهران می باشد .ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه عوامل شخصیت نئو - و نیز پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر بود که از نمونه مورد مطالعه گرفته شد.روش تجزیه و تحلیل اطلاعات آزمون همبستگی بوده است . نتایج نشان داد بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی ، گشودگی و باوجدان بودن با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد .

بیان مساله

روان شناسان رفتار در پژوهش های گسترده خود در یافتهاند که بین رضایت شهروندان یک جامعه، از رفتار، منش و عملکرد کارکنان سازمان ها و تعهد شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد - میچل 1،1387 و اسکات2 ،. - 2008 هر قدر که سازمانها بزرگ می شوند بالطبع به مشکلات این نیروی عظیم - انسانی - نیز اضافه میشود . مدیران در ارتباط با مسائل گوناگون ، سعی در کنترل مداوم کارکنان خود دارند . تصور مدیران این است که وقتی شخص در یک محل استخدام میشود باید تمام شرایط را بپذیرد .

اگر چه کارکنان امروز به دلیل اینکه زیر فشار مالی زیادتر قرار میگیرند، بیشتر توجه و تمایل آنها به مسائل اقتصادی کار است، ولی به تدریج کارکنان علاقه به انجام کارهایی با اهمیت بیشتر و استقلال شغلی بیشتر هستند تا بدین طریق احساس با ارزشمندی به آنها دست دهد. یکی از مهمترین مسائل انگیزشی که امروزه با حجم گستردهای در مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی گسترش یافته است مساله تعهد سازمانی است

با توجه به شخصیت افراد می توان فرایند استخدام ،انتقال و ارتقای آنها را بهتر کرد. از آنجا که ویژگیهای شخصیتی افراد به عنوان عواملی برای تعیین رفتار آنان عمل میکنند، میتوان با شناسایی این ویژگیها برای پیشبینی رفتار چارچوبی به دست آورد. آگاهی از شخصیت افراد میتواند به مدیریت سازمان کمک کند تا افراد واجد شرایط را در پستهای مختلف سازمان بگمارد که این کار به نوبه خود باعث خواهد شد جابهجایی کارکنان کاهش و رضایت شغلی آنان افزایش یابد.

از آنجا که ارزیابی شخصیت یکی از حوزه های اصلی کاربرد روانشناسی در دنیای واقعی است، بهترین روش ارزیابی شخصیت باید دارای سه شرط پایائی، اعتبار و هنجاریابی باشد. امروزه در روان شناسی، رویکرد های عمده ارزیابی شخصیت عبارتند از پرسشنامه های خودسنجی، روش های فرافکن، مصاحبه ها، روش های ارزیابی رفتاری و روش ارزیابی نمونه گیری اندیشه

طبق نظر مییر و آلن - 1997 - ، وقتی فرآیند تعهد هنجاری رخ میدهد، افراد انتظارات خانواده، جامعه و سازمانهایشان را درک می کنند. ماتیو و زاجاک - 1990 - به طبقهبندی دو گانه دیگری از تعهد قائل هستند:

-1 تعهد مبتنی بر نگرش که به عنوان شدت نسبی پذیرش هویت سازمان به وسیله فرد، درگیر شدن او در سازمان مربوطه تعریف میگردد. -2 تعهد حسابگرانه که به صورت یک پدیده ساختاری تعریف میشود که در نتیجه تعامل فرد در سازمان و سرمایهگذاری فرد در سازمان در طی زمان ایجاد شده است

در تحقیق پلارد و دیگران - - 2008 رابطه عوامل شخصیتی با تعهد شغلی افسران یک یگان نظامی ارتش بریتانیا مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج به صورت زیر تهیه شد : باثبات عاطفی - راضی و هیجانی - ، برونگرایی - با حرارت ، پرتوان ،شجاع و اجتماعی - ، پذیرای تجربه - خلاق،کنجکاو،تاملی - ، سازگاری - مهربان،همیار، قابل اعتماد - ، وظیفهشناس - منظم،قابل اعتماد،خودنظم بخش،دقیق و پرتحمل - . وهرا - 2010 - 1در تحقیقی تحت عنوان بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر تعهد سازمانی و رضایتشغلی و سلامت سازمانی مدیران میانی در هند نشان داده است تمامی ویژگی های مثبت شخصیتی بر تعهد سازمانی ، رضایت شغلی و سلامت روانی تاثیر می گذارند .

فرضیههای پژوهش و متغیرها

-1 بین تیپ ویژگی شخصیتی برونگرا با تعهد سازمانی رابطه وجود دارد .

-2 بین تیپ ویژگی شخصیتی باوجدان بودن با تعهد سازمانی رابطه وجود دارد .

-4 بین تیپ ویژگی شخصیتی گشوده با تعهد سازمانی رابطه وجود دارد .

متغیرمستقل : عوامل شخصیت - گشودگی-باوجدان بودن- برون گرایی - ، متغیروابسته:تعهد سازمانی

جامعه،نمونه ، ابزار و روش پژوهش

جامعه در این پژوهش کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش استان تهران می باشد که تعداد 70نفر از آنها به صورت تصادفی ساده برای پژوهش انتخاب گردیدند. روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید