بخشی از مقاله

چکیده

فرهنگ کیفیت زندگی گروهی از افراد بشر است که از یک نسل به نسل دیگر انتقال پیدا می کند. انسانها دارای قدرت درک همه ی حالتهای رفتاری و فعالیتها هستند و متغیرهای فرهنگی نیز در خلاقیت و قدرت تجسم ذهن در انسان نهفته است.هوش جنسی از جمله نظریه های جدید در دنیای فرامدرن امروزی می باشد.

هوش جنسی مجموعه منابع داخلی است که به فرد امکان آرامش، حضور درلحظه، ارتباط، واکنش به برانگیختگی در شرایط مختلف، ایجاد پیوند فیزیکی و عاطفی با شریک جنسی را می دهد و دارای مولفه های اطلاعات و آگاهی، مهارتهای عاطفی و حسی و کلامی، آگاهی از بدن و شناخت آن و راحتی و رضایت می باشد. هدف از این پژوهش تاثیر فرهنگ آموزش هوش جنسی بر صمیمیت روانشناختی زوجین می باشد.

این پژوهش از نوع نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل با پیش آزمون و پس آزمون و آزمون پیگیری می باشد ، که آموزش ها طی ده جلسه به زوجین گروه آزمایشی ارایه گردید.ابزار این پژوهش، پرسشنامه صمیمیت روانشناختی باگاروزی - 2000 - می باشد . داده های پژوهش، با روش تحلیل واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

نتایج به دست آمده نشان از اثر مثیت فرهنگ آموزش هوش جنسی بر صمیمیت روانشناختی زوجین دارد.

فرهنگ به وسیله آموزش، به نسل بعدی منتقل می شود. یک هوشمند جنسی توانایی تصفیه اطلاعاتی که از منابع مختلف از جمله والدین، جامعه و دوستان دریافت می کند را دارا می باشد. جنبه ی مهم رفتاری افراد هوشمند جنسی، شناخت ترس ها و اولویت ها و نیاز هایشان است و با شناخت و آموزش می تواند فرهنگ آن را نیز منتقل کند. در تعریف صمیمیت روانشناختی نیز گفته می شود، یک نیاز به بیان و در میان نهادن امیدها و رویاها و خیالپردازیها و طرح ها آتی و نیز ترس ها، نگرانی ها، شک و تردید ها، ناامنی ها، مشکلات و تعارضات درونی با همسر است و این دو جنبه از هوش جنسی و صمیمیت روان شناختی کاملا با هم تطابق دارند.

 

مقدمه

فرهنگ کیفیت زندگی گروهی از افراد بشر است که از یک نسل به نسل دیگر انتقال پیدا می کند.انسانها دارای قدرت درک همه ی حالتهای رفتاری و فعالیتها هستند و متغیرهای فرهنگی نیز در خلاقیت و قدرت تجسم ذهن در انسان نهفته است. فرهنگ به وسیله ی آموزش به نسل بعدی منتقل می شود. ادوارد تایلور - 1917 - فرهنگ را مجموعه پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هر آنچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه ی خویش فرا می گیرد، تعریف می کند.

همه ی ما انسانها نیازمند این باوریم که مورد عشق و محبت قرار گیریم و دوست داشتنی باشیم و به همین دلیل خواستار برقراری ارتباط با دیگران هستیم. پیوند و ارتباط با دیگری به معنای رد و بدل کردن اطلاعات با وی نیست، بلکه به معنای اشتراک، همدلی و صمیمیت است. موضوع اصلی صمیمیت که مراحلی از مراحل عشق را تشکیل میدهد، تمایل است. صمیمیت از نظر جسمانی، معمولاً به عنوان لذت جنسی تعبیر میشود. اجتماع از ما میخواهد در ابراز امیال و خواسته های خود، حدود را رعایت کنیم و همین امر این ضرورت را ایجاد می کند که همهی ما باید حداقل جایی در زندگی داشته باشیم که در آنجا کاملاً آزاد و به دور از هر گونه قید و بند باشیم. حریم صمیمیت و رابطهی جنسی چنین جایی است 

عمق صمیمیتی که دو نفر در رابطهی شان ایجاد میکنند به توانایی آنها برای انتقال روشن، صحیح و موثر افکار، احساسات، نیازها، خواستهها و آرزوهایشان بستگی دارد. بنابر این یادگیری ارتباط کارآمد در فرآیند ایجاد یا افزایش صمیمیت در هر رابطهای است 

هوش جنسی همان چیزی است که تسهیل این انتقال صحیح افکار و احساسات را فراهم آورده، در تسریع این یادگیری میکوشد و تعریفی که پیاژه - - 1950 از هوش مبنی بر شکل خاصی از سازگاری بین شخص و محیطش ارائه داده را تحقق بخشد - گراث و مارنات، ترجمه پاشا شریفی و نیکخو، . - 1387 هوش جنسی آن چیزی است که به افراد یادآوری میکند که مزایا، محدودیت ها، یا عملکرد شخصی شریک جنسی شان را در نظر بگیرند و به جای سازش با رابطهی جنسی، رابطهی جنسی را با خود سازش دهند -

تحقیقات انجام شده نشان میدهد که مسائل جنسی از لحاظ اهمیت در ردیف مسائل درجه اول قرار دارد 

سائق جنسی تنها رابطهی حساس بین فردی است که احتمالاً در جامعهی ما به اندازهی کافی مجال آموزش نظری و عملی برای آن فراهم نشده است

رابطهی جنسی تنها یک فعالیت نیست، بلکه یک ایده و تصور است. تصورات افراد در مورد رابطهی جنسی بسیار پیچیدهاند و در نتیجهی آنها، فرد یک فعالیت پیچیده ایجاد میکند. هوش جنسی نقش کم کردن این پیچیدگی تصورات افراد و فعالیتهای جنسی شان را بر عهده دارد. هوش جنسی چگونگی رشد تجربهی تمایلات جنسی افراد و فراگیری مجدد آنها را مشخص میکند.

تسلط افراد بر هوش جنسی میتواند باعث بهبود عملکرد جنسی، احساسات مثبت، نزدیکی، صمیمیت با همسر، افزایش ساعات با هم بودن و افزایش لذت از این ساعات، افزایش ارتباطات زناشویی و رضایت زناشویی گردد. ادعای نظریه پردازان هوش جنسی بر این است که میتوان هوش جنسی را افزایش داد و می توان گفت قابل یادگیری میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید