بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام پژوهش تاثیر قدرت رهبری و توانایی حل مسئله در بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی در سال تحصیلی 92-93 شهرستان بابلسر بوده است .روش تحقیق این پژوهش ، از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نمونه در این پژوهش 30 نفر از معلمان زن مدارس استثنایی شهرستان بابلسر هستند. نتایج پژوهش نشان داد قدرت رهبری در بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی شهرستان بابلسر تاثیر دارد ، تایید می شود.

با بالا رفتن سبک رهبری خودکامه ، خلاقیتمعلمان کاهش می یابد که نشان از وجود رابطه منفی و معنادار بین این دو متغیر است و بالعکس رابطه بین سبک رهبری دموکراسی و خلاقیت معلمان معنادار است .این بدان معناست که متغیر سبک رهبری دموکراسی بر متغیر خلاقیت معلمان تاثیر معناداردارد، که این تاثیرمنفی است

در نتیجه فرضیه سبک رهبری دموکراسی در بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی شهرستان بابلسر تاثیر دارد ، تایید می شودبا بالا رفتن سبک رهبری دموکراسی ، خلاقیت معلمان کاهش می یابد که نشان از وجود رابطه منفی و معنادار بین این دو متغیر است و بالعکس. رابطه بین گرایش اجتناب و خلاقیت معلمان معنادار است .این بدان معناست که گرایش اجتناب در بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی شهرستان بابلسر تاثیر دارد ، تاییدمی شود.

مقدمه

یکی از اجزاء فرهنگ تحقیقات حرفه ای، پذیرا بودن تغییر و تحول می باشد .مدارسی که می خواهند موفق باشند نباید در شیوه های سنتی باقی بمانند .مسئولان تعلیم و تربیت مدارس باید نیاز به داشتن انعطاف پذیری در دستیابی به اهدافشان را تشخیص دهند . دیدگاهای جدیدی که مورد استفاده قرار می گیرد؛ به طور طبیعی از طریق نتایج تحقیقات حرفه ای حاصل می شود .مطلب مهمتر اینکه، نوعی آزادی و فرهنگی برای آزمون راه حلی بهتر انجام کار ها وجود دارد، راه هایی که ممکن است جدایی قابل توجهی از شیوه های گذشته را نشان دهد .و برای این منظور فرهنگ مدرسه روی هم رفته جو لازم را برای رهبری معلم فراهم می کند .

هدف از این رهبری این است که افراد را برای رسیدن به یک هدف مشترک به کار گیریم. هدف یادگیری مهارتهای ویژه حل مسئله این است که معلمان بتوانند هنگام مواجهه با مسئله ای خاص از آنها استفاده کنند .برای آسانتر کردن اینکار باید فرآیند حل مسئله به اجزای خود تجزیه شود .مرحله اول در حل مسئله فهم دقیق و معنای مسئله است .این کار مستلزم یافتن اطلاعات مرتبط با مسئله و جدا کردن مولفه های مربوط از مولفه های نامربوط ازحل مسئله است .هنگام تدریس مفاهیم جدید، تمرین و بکارگیری آنها در دامنه وسیعی از مسائل مختلف ضروری است و توانایی حل مسئله یکی از عوامل اصلی پیش بینی کننده انگیزه تحصیلی است.

خلاقییت موهبتی الهی و همگانی است که ظهور آن مستلزم پرورش آن است .لذا مدرسه می تواند عاملی موثر در رشد توانایی های خلاق کودکان و نوجوانان باشد .تاثیر محیط آموزشی بر خلاقیت از جنبه های مختلف است .شرایط فیزیکی روابط عاطفی و اجتماعی بین افراد، زمینه های علمی یادگیری، انگیزه ی کار، مدیریت و غیره .معلمان به سبب ارتباط وسیعی که با دانش آموزان دارند، بیش از سایر عوامل می توانند نقش موثر در رشد خلاقیت دانش آموزان داشته باشند .چنانکه می توان گفت :معلمان نقش کلیدی در تجربه های خلاق دانش آموزان ایفا می کنند

در سالها تاکید فزاینده ای بر آموزش مهارتهای تفکر و حل مسئله در مدسه شده است .این امر تا حدی به واسطه پژوهش هایی است که رابطه بین مهارتهای عمومی تفکر معلمان و پیشرفت آنها در تدریس دروسی مثل ریاضیات دلالت داشتهاند .تغییرات صورت گرفته در جامعه به ویژه حرکت به سمت جامعه ای که درآن دانش و اطلاعات، پیوسته پیچیده تر و به سرعت وسیعتر میشود .نیز در ایجاد این وضعیت موثر بوده است .این بدین معناست که دانش انبوه اطلاعات کفایت نمیکند

از مهمترین الگو های مناسب تدریس مربوط به این راهبرد، یادگیری اکتشافی و حل مسئاله است .یادگیری اکتشافی روشی مناسب برای تفکر است .تفکر منجر به درک شهودی و ایجاد انگیزه در یادگیرندگان می شود .یکی از مهمترین جنبه های آن دستیابی به طرح و اصول اساسی موضوع مورد مطالعه است .و دانشی که از راه توانایی داشتن در حل مسئله بدست میآید و آموزش داده میشود، بادوامتر از دانشی است که از طریق دیگر ایجاد می شود

مشخصه مهم رهبری، توانایی برداشتن نخستین گام می باشد .هنگامی که از متصدیان آموزش در مورد معلمان موفق سوال می شود، آنها اشخاصی را که اولین گام را در بهبود بخشیدن برنامه های دستوری- تعلیمی مدرسه برداشته اند ذکر می کنند .رهبران معلم به عنوان معلم کار می کنند اما با همکارانشان در بهبود یادگیری دانش آموزان در مدارس اعمال رهبری می کنند .معلم رهبری، هیچ وقت از وضع فعلی راضی نمی شود و با تشخیص این که اهمیتی ندارد که یک مدرسه چقدر موفق است، می داند که وضعیت همیشه می تواند کمی بهتر هم باشد .بنابراین، مهارت برداشتن اولین گام با جستجوی بی وقفه و تعهد به بهبود بخشیدن وضعیت جاری عجین است. 

مفهوم مشحور رهبری، خواه در دنیای تجارت، ارتش و یا محیط آموزشی، یک نگهبان تنها و فردی قوی است ک ه در مقاب ل وقای ع تصادف ی برا ی تحق ق امو ر ب ا زحمت کا ر میکند .این تصیور مناسبی از معلم رهبریست، علاوه براین معلمان رهبر، که ارتباط مشارکتی با همکارانشان ایجاد می کنند .دیگران را برای همراه شان با خود در سفری با مقصود نامعلوم تشویق می کنند . وقتی که آنها با یک مسئله روبهرو میشوند، دیگران را متقاعد می کنند که به آنها برای حل مسئله رو به رو می شوند، دیگران را متقاعد می کنند که به آنها برای حل آن مسئله بپیوندند. 

هدف کلی ما در این تحقیق تاثیر قدرت رهبری و توانایی حل مسئله در بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی در سال تحصیلی 92-93 شهرستان بابلسر است.

فرضیه های تحقیق قدرت رهبری و توانایی و حل مسئله در بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی شهرستان بابلسرتاثیر دارد.

سبک رهبری خود کامه و اعتماد به حل مسائل برای بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی شهرستان بابلسر تاثیر دارد. سبک رهبری دموکراتی و کنترل شخصی بر بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی شهرستان بابلسر تاثیر دارد.

سبک رهبری واگذارکننده و سبک گرایش-اجتناب بر بالا رفتن خلاقیت معلمان زن مدارس استثنایی شهرستان بابلسر تاثیر دارد.

جامعه آماری و روش نمونه گیری

جامعه آماری این تحقیق معلمان زن مدارس استثنایی در سال تحصیلی 92-93 شهرستان بابلسر مشغول تدریس بوده اند .نمونه آماری این تحقیق از 30 نفر تشکیل شده است.که به صورت تصادفی ساده از بین معلمان انتخاب شدند.
ابزارهای جمع آوری داد هها

برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق از ابزارهای زیر استفاده شده است.

پرسشنامه خلاقیت تورنس ،پرسشنامه ادراک حل مسئله هپنر و پترسون ، پرسشنامه قدرت رهبری استفاده شده است.

یافته ها

یافته های مربوط به فرضیه ها در جداول زیر آمده است.

جدول1 :قدرت رهبری و توانایی حل مسئله در بالا رفتن خلاقیت        

بین قدرت رهبری و خلاقیت معلمان رابطه منفی ومعناداری وجود دارد و بین توانایی حل مسئله و خلاقیت معلمان رابطه معناداری وجود ندارد .لذا این فرضیه تحقیق که بین قدرت رهبری و خلاقیت معلمان رابطه ی معنادار وجود دارد، تایید می شود.

جدول2 :سبک رهبری خودکامه و اعتماد به حل مسائل در بالا رفتن خلاقیت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید