بخشی از مقاله

چکیده

فعالیت گردشگری امروزه به عنوان یکی از مهم ترین و پویاترین فعالیت ها در جهان مطرح است، به طوری که شمار گردشگران خارجی و داخلی و میزان درآمدزایی آن ها در سطح جهانی پیوسته رو به افزایش است. بسیاری از کشورها به صورت فزاینده ای به این حقیقت واقفند که برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و درصدد یافتن راه های تازه ای برآیند.

یکی از این روش ها که طی دو دهه اخیر اهمیت فراوانی پیدا کرده و توجه اکثر کشورهای جهان را به خود جلب کرده است مدرنیته شدن است . از این رو با توجه به اهمیت این موضوع و تأثیر به سزای آن در رشد اقتصادی ، مقاله حاضر به بررسی تأثیر مدرنیته بر کالبد شهر مشهد می پردازد.

»مدرنیته« واژهای فلسفی - اجتماعی است که اشاره به نشانهها، تولیدات یا مدل هایی از زندگی تکنولوژیک دارد و مفاهیم صنعتی شدن و رشد و توسعه در ابعاد فنی و انسانی را در برمیگیرد. این پژوهش به شیوه ی پیمایشی بر روی نمونه ای از 384 گردشگر که در تابستان 94 از شهر مشهد دیدن نموده اند ، صورت گرفته و برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است .

روش گردآوری داده ها به صورت پرسشنامه ای و تجزیه و تحلیل از طریق نرم افزار SPSS بوده است. نتایج نشان می دهند معماری مدرن شهر و امکانات تفریحی رفاهی نوین می توانند بر جذب گردشگر تاثیر گذار باشند. همچنین استفاده از فناوری اطلاعات در شهر با جذب گردشگران به شهر رابطه مستقیم دارد.

1 مقدمه

در دنیای امروز گردشگری به یکی از بزرگترین و سود آورترین بخش های اقتصادی جهان تبدیل شده است وامروزه ، دنیای تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد است. جهانی شدن3 یکی از اصلی ترین نیروهای محرکه در جنبه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در جهان امروز است. دنیای مدرن بسیار گسترده و نامحدود است و ترکیبی است از جریانهای متفاوت هنری، فرهنگی، فلسفی و غیره که به دلیل همین گستردگی هنوز تعریفی جامعی از آن به دست نیامده است اما به گفته ی کارل مارکس4 در جامعه مدرن هر فرد قدرت اجتماعی و رابطه اش را با جامعه در جیب خود حمل می کند .

مدرنیته برآیند یک فراگرد است . فراگرد نوسازی و دگرگونی جهان که معلول نوآوری های علمی و فن آورانه چند قرن اخیر است که نتیجه حاصل از این فراگرد دگرگونی ، همانا نگرشی کاملا نو به عالم ، جامعه و انسان است . شاخص ترین ویژگی مدرنیته ، وقوف به تحول و کاربست و اوج گذاری مثبت آ ن می باشد و این نه یک تحول صرفا نسبی ، محدود و موقتی بلکه تحولی ریشه ای و جامع الاطراف است که به گونه ای برگشت ناپذیر،کل زندگانی افراد و جامع را از خود متاثر می سازد

2  بیان مسئله

صنعت گردشگری به عنوان الگویی مطمئن درکشورهای توسعه یافته و درحال توسعه مطرح گردیده است . مطالعات نشان داده اند که بین توسعه اقتصادی و اجتماعی با صنعت گردشگری کشورها همبستگی مثبت وجود دارد . - الوانی و همکاران - 1373 یکی از مواردی که اشکال مختلف زندگی را در عرصه گردشگری بر پایه قابلیت های آنها در تولید منافع گردشگران ارزیابی می کند مدر نیته می باشد .

مدرن یا نو می تواند هر پدیده جدیدی باشد که در زمان خود و یادر برهه ای از زمان گذشته دارای تازگی بوده است بنابراین سخن از مدرنیته خود میتواند دو مفهوم داشته باشد در درجه اول اساسا مراد از آن نو بودن در مقطعی از زمان و تاریخ باشد و یا اینکه در درجه دوم از تحولی در برهه ای از تاریخ به مدرنیته تعبیر شود.

مدرنیته در اصل مقوله ای زیباشناختی محسوب می شود که در کلی ترین و عام ترین معنای خود بیانگر تجربه ای خاص از زمان و مکان است .

مدرنیته یک جنبش و تحول فکری است که دنیای بعداز مدرنیته ،پست مدرنیته است. 

مدرنیته نگرشی است که در سیر تاریخ و پس از طی مراحل و تجارب گوناگون در افکار انسان پیدا شده است . - فارسیجانی, ذبیحی جامخانه, افضلی - 3 : 1392 و اعتقادات خود را به عنوان جریان هایی سیال ، گذرا ، متغیر ، غیر ثابت و غیر قطعی تلقی می کند و به توقف در هیچ مرحله ای راضی نیست. 

 انسان در جامعه مدرن مجبور است بخش اعظم زندگی خود را در میان غریبه ها و بیگانگان ودر محیط های انبوه و متراکم سپری کند ازاین رو برایش دشوار و شاید غیرممکن است که تجربیات خود را در تجربیات یک کل معنادار ادغام کند. 

3  اهداف تحقیق

- بررسی عوامل موثر در مدرنیته شهر مشهد

- بررسی تاثیر مدرنیسم در شهر مشهد بر جذب گردشگر

4  سوالات تحقیق

 - آیا معماری شهری و امکانات تفریحی نوین می تواند برجذب گردشگر در یک شهر مدرن موثر باشد؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید