بخشی از مقاله

چکیده

سلامت به عنوان یک حق ب شری و یک هدف اجتماعی در جهان شناخته شده ا ست. از نظر سازمان بهدا شت جهانی، سلامت »نه تنها نبود بیماری یا معلولیت«، بلکه »حالت بهینه خوب بودن ج سمی، روانی و اجتماعی« تعریف شده و نیز مؤلفههای آموزش سلامت شامل تغذیه و آب آشامیدنی سالم، داشتن ارتباط سالم با دیگران، پیشگیری از ایدز - تولیدمثل، شناسایی افراد، حفاظت از خود در برابر دیگران - میباشد. هدف اصلی این مقاله، تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی، بر اساس مولفههای آموزش سلامت بوده است. روش تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز صفحات - متن، پرسشها، تمرینها و ت صاویر - بودند. شش مؤلفه بهدا شت پو ست، بهدا شت دهان و دندان، ورزش و تحرک بدنی، تغذیه، توجه به بیماریها - ایدز - و مسأله سیگار و مواد مخدر بررسی شد. نمونه آماری این پژوهش، هفت عنوان شامل فارسی - بخوانیم - ، فارسی - بنویسیم - ، علوم، هدیههای آسمانی، هدیههای آسمانی - کتاب کار - ، قرآن و تعلیمات اجتماعی در سال تحصیلی -1394 95 میباشد.

یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که به مؤلفه ورزش و تحرک بدنی بیش از سایر مولفهها توجه شده است و کمترین میزان توجه، مربوط به تغذیه و آب آشامیدنی میباشد. ضمن این که هر یک از شاخصهای مولفههای پیش گفت، به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته بودند و کتب درسی، مولفههای آموزش سلامت را به یک نسبت تحت پوشش قرار نداده بودند.

ب حث و نتی جهگیری: تجرب یات فرد در دوران کودکی تا آخرین لح ظه های عمر با او همراه بوده و بر تفکر، تصمیمگیری و انتخابهای او اثر میگذارند. ویژگی این دوران در آسیبپذیربودن و توانایی بسیار انسان برای یادگیری و فرصت برای پیریزی آینده است کلید واژهها: کتابهای درسی، دوره ابتدایی، آموزش سلامت، تحلیل محتوا.

مقدمه و بیان مسئله

امروزه، سلامت به عنوان یک حق بشری و یک هدف اجتماعی در جهان شناخته شده است. برای سلامتی تعاریف متعددی ارائه شده است که مقبولترین آنها تعریف سازمان بهداشت جهانی است. در اساسنامه سازمان بهداشت جهانی - 4 - WHO سلامت »نه تنها نبود بیماری یا معلولیت«، بلکه »حالت بهینه خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی« تعریف شده است - نوربالا، . - 1390 سلامت جسمی دال بر عمل کردن کامل بدن است و اینکه همه اعضای بدن به اندازه عادی و با عملکرد معمولی باشند - ربابی و همکاران، . - 1381 مفهوم سلامت روانی نیز از نظر WHO چیزی فراتر از نبود اختلالهای روانی و شامل خوب بودن ذهنی، ادراک خودکارآمدی، استقلال و خودمختاری، کفایت و شایستگی، وابستگی میاننسلی و خودشکوفایی توانمندیهای بالقوه فکری و هیجانی است - نوربالا، . - 1390 سلامت اجتماعی از مفاهیم جدیدی است که هنوز اجماع کامل و جهانشمول بر مؤلفهها، ابعاد، محورها و شاخصهای آن به وجود نیامده است. در این ارتباط مفاهیمی چون حمایت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، یا مفهوم جامعتر امروزی، سرمایه اجتماعی برای سلامت اجتماعی طرح میشوند - توکل، . - 1393

از طرفی دوران کودکی از سرنوشتسازترین دوران در تعیین مسیر زندگی هریک از افراد جامعه محسوب میشود. فرد در این دوران چه به لحاظ جسمانی و چه به لحاظ روانی و اجتماعی، مراحلی را طی میکند که آثار آن در اغلب مواقع برگشتناپذیر است. تجربیات فرد در دوران کودکی تا آخرین لحظههای عمر با او همراه است و بر تفکر، تصمیمگیری و انتخابهای او اثر میگذارند. ویژگی این دوران در آسیبپذیربودن و توانایی بسیار انسان برای یادگیری و فرصت برای پیریزی آینده است - حاج نقیزاده و همکاران، . - 1391 از سوی دیگر نظام آموزشی مدرسه نقش بسیار مهمی در آموزش سلامت و ارتقای آن در دوران کودکی و بعد از آن ایفا میکند و باعث بهبود شخصیت دانشآموزان، نگرش، مهارت و نیز آگاهی آنان میشود - ایزدی و همکاران، . - 1389 آموزش سلامت و بهداشت حق دانشآموزان است تا بدین وسیله آنها به چگونگی مراقبت از خود و در امان ماندن از عوامل بیماریزا، تأمین سلامت خود، آگاهی از آن و مهمتر، کسب فن و مهارت آگاه شوند. این دانش و مهارت باید در دوران تحصیل در دسترس دانشآموزان قرارگیرد. - ایزدی و همکاران، - 1389 مدارس و محتوای دروس، به ویژه کتابهای درسی، بهترین پایگاه عملیاتی کردن این آموزشها هستند. کتاب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانشآموزان در هر نظام آموزشی است. و در ایران نیز کتابهای درسی یکی از مهمترین نقشها را در برنامههای درسی ایفا میکند. به عبارت دیگر، در ایران، بیشتر فعالیتهای

آموزشی در چارچوب کتاب درسی صورت میگیرد و بیشترین فعالیتها و تجربههای آموزشی دانشآموز و معلم براساس آن سازماندهی میشود - عریضی و عابدی، . - 1382 این واقعیت، باعث شده است که صاحبنظران و پژوهشگران، محتوای آموزشی دورههای تحصیلی را با توجه به نیازهای فراگیران مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. این بررسیها و تحلیلها، به برنامهریزان و مؤلفان کتابهای درسی کمک میکند تا هنگام تهیه، تدوین و یا انتخاب کتاب درسی برای دورههای تحصیلی، از جمله درباره کتابهای دوره ابتدایی، تصمیم صحیحی را اتخاذ کنند. نوعی از تحلیل که برای برنامهریزان درسی، مؤلفان و تصمیمگیرندگان در حوزه برنامههای درسی دوره تحصیلی ابتدایی، بسیار مفید و ضروری است، »تحلیل محتوا« است؛ گونهای از تحلیل که کمک میکند تا مفاهیم، اصول، انگیزهها، نیازها، نگرشها و کلیه اجزای مطرحشده در محتوای آموزشی و پرورشی کتابها، مورد بررسی علمی و عملی قرار گیرد و با اهداف برنامههای درسی دوره ابتدایی مقایسه شوند - عریضی و عابدی، . - 1382 در این مقاله، محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی، به لحاظ پرداختن به مولفههای سلامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند تا مشخص گردد که این کتابها تا چه اندازه به مفهوم سلامت و مولفههای آن پرداختهاند.

پیشینه پژوهش

ربابی و همکاران - 1381 - در پژوهشی با موضوع وضعیت سلامت جسمی دانشآموزان پسر 12-6 ساله شهر سراوان با روش توصیفی- همبستگی، از طریق پرسشنامه و برگه ثبت مشاهدات، نمونه 400 نفری را به روش تصادفی چندمرحله-ای از میان تمام دانشآموزان پسر ابتدایی شهر سراوان انتخاب کردند و از لحاظ وضعیت رشد جسمی - قد و وزن - ، بینایی، شنوایی، دهان و دندان با ابزارهای لازم، مورد معاینه قرار دادند. یافتهها نشان داد که میان وزن و قد دانشآموزان پسر در تمام گروههای سنی 12-6 سال، پایینتر از صدک بیست و پنجم منحنی استاندارد رشد قرار دارد. 22/7 درصد از دانش آموزان مورد بررسی به درجات متفاوتی 0/4 - تا - 0/9 دچار کاهش حدت بینایی در یک یا هر دو چشم بودند. 5/5 درصد آنها با استفاده از آزمون نجوا مشکل شنوایی در یک یا هردو گوش داشتند و در 84 درصد واحدهای مورد پژوهش، پوسیدگی در دندانهای شیری یا دائمی وجود داشت. یافتههای ایشان ارتباط معنیداری بین میانگین وزن و قد گروههای سنی 6، 8 و 9 ساله با تحصیلات و شغل والدین - به ویژه مادران - نشان داد. به طوری که شاخصهای رشد جسمی دانشآموزان در گروههای تحصیلی و شغلی بالاتر خانوادگی، بالاتر بود. همچنین در نتایج آزمون آماری آنالیز واریانس و آزمون تی در این پژوهش، در هیچیک از گروههای سنی اختلاف معنیداری بین میانگین وزن و قد با رتبه تولد و بُعد خانوار مشاهده نشد. یافتههای این پژوهش در مجموع نشان داد وضعیت سلامت جسمی دانشآموزان مورد مطالعه مطلوب نبوده و با توجه به اهمیت تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماریها، انجام غربالگریهای مشابه با معاینات صورت گرفته طی این پژوهش، در کودکان سنین مدرسه احساس میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید