بخشی از مقاله

چکیده
در این مقاله به منظور اولویت بندی راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی در زندان های استان سیستان وبلوچستان از تکنیک دلفی در چهار مرحله استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان اداره زندان های استان سیستان و بلوچستان تشکیل می دهد، که از 26 نفر نمونه پرسشگری گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که گویه "تغییر نگرش نهادهای حمایتی و بخش خصوصی نسبت به اشتغال زندانیان" با بالاترین میانگین - - 4/26 و با 88 درصد موافقت اعضای پانل به عنوان اصلی ترین و گویه "تعهد زندانی به انجام یک فعالیت شغلی به عنوان شیوه تنبیهی" با کمترین میانگین - - 2/02 و 39 درصد موافقت اعضای پانل به عنوان کم اهمیت ترین راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی درزندان های استان سیستان و بلوچستان معرفی گردید.

.1 مقدمه

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی را ترسیم می کند که توانایی مقابله با تکانه های وارده بر اقتصاد را دارد. چنین اقتصادی باید قابلیت انعطاف در شرایط مختلف و توانایی عبور از بحران را داشته باشد - نکویی نائینی، 1394،. - 123 یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی توانمند کردن آحاد مردم است تا زمینه برای حضور مؤثر همه افراد در فعالیت های مولد اقتصاد فراهم شود. یعنی مردم در اقتصاد سرمایه هایشان را به کار اندازند و تولید را رونق دهند - پژوهنده،1394،. - 187 با توجه به نقش زندان ها در تولید داخلی، اشتغال و کارآفرینی زندانیان به عنوان جزیی از آحاد جامعه می توانند در چارچوب اقتصاد مقاومتی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشند - راجعیان، 28،. - 1392

کاهش آمار زندانیان بیکار، از بین بردن آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری و حمایت از تولیدات زندانیان در بخشهای مختلف از جمله راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در زندانهاست - عبدالهی و علیدوست، 1390،. - 26 اشتغال پایدار یکی از محورهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در زندانهاست، ایجاد بسترهای تولید برای زندانیان و خانوادههای آنان و سوق دادن بنیاد تعاون زندانیان به سمت فعالیتهای اقتصادی پایدار از رویکردهای مهم شعار اقتصاد مقاومتی و عمل به آن است - شمس زارع، 1393،. - 11

اشتغال پایدار در زندان اگر منطبق بر الگوی تولید کشور باشد با اقتصاد مقاومتی سازگار است و اگر منطبق بر الگوی تولید داخلی نباشد به عنصر ضد اقتصاد مقاومتی تبدیل خواهد شد، لذا در کوتاه مدت نیز می توان از طریق شناسایی زندانیان متخصص و مستعد در زمینه تولیدی راه را برای عملی نمودن اقتصاد مقاومتی در زندان ها هموار نمود - راهرو خواجه، 1392،. - 3 به هر حال اشتغال به کار زندانیان در گردش مناسبات اقتصادی سهم بسزائی دارد و از جهات زیر حائز اهمیت است .

نخست درآمد حاصل از کار زندانی به او اجازه می دهد که نیازهای خود و خانواده اش را برطرف نماید و همین طول ضرر و زیان ناشی از جرم را به متضرر پرداخت نماید و وجوهی را نیز برای زمان خروج از زندان پس انداز کند. از طرف دیگر در آمد حاصل از کار زندانیان دولت را در تأمین هزینه سنگین زندانیان و اداره این سازمان کمک می نماید - موسوی جلال1386،. - 43 هدف تحقیق حاضر آن است تا با استفاده از تکنیک دلفی به اولویت بندی راهکارهای اقتصاد مقاومتی در زندان های استان سیستان و بلوچستان بپردازد و در نهایت به منظور اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی راهکارهای عملی را ارائه نماید.

.2 مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و روش اجرا کتابخانه ای و میدانی است. در روش میدانی از ابزار پرسشنامه در چهار مرحله استفاده شد. مرحله اول پرسشنامه باز حاوی یک سوال از متخصصان در رابطه با موضوع تحقیق، مرحله دوم پرسشنامه بسته حاصل ادغام گویه های مشابه مرحله اول در قالب 10 گویه و رتبه بندی آن بر اساس طیف لیکرت توسط محققان، مرحله سوم تعدیل و اصلاح پرسشنامه مرحله دوم بر اساس نظرات پانل تخصصی برای رسیدن به اجماع و مرحله چهارم اجماع نهایی در خصوص گویه های تعدیل شده در پرسشنامه سوم بوده است. به منظور اولویت بندی راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی در زندان از تکنیک دلفی در چهار مرحله استفاده شده است.  محدوده جغرافیایی و مکانی پژوهش، استان سیستان و بلوچستان است. جامعه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان اداره زندان تشکیل می دهد، که از 26 نفر نمونه پرسشگری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی میانگین، انحراف معیار و ضریب پراکندگی با استفاده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است.

1-2 معرفی منطقه مورد مطالعه استان سیستان و بلوچستان در شرق جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود 726،180 کیلومتر مربع بیش

از11 درصد وسعت ایران را در برمیگیرد. سیستان و بلوچستان 1100 کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی ازاهمیت فراوانی برخوردار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید