بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف، تحلیل میزان مشارکت شهروندان در عملکرد شهرداری خرم آباد با روش توصیفی- تحلیلی تدوین شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شهروندان خرم آباد می باشد. نتایج تحقیق نشان داد، که شهروندان مشارکت خوبی با شهرداری ندارند و این امر را با آگاهی انجام می دهند و بیش از 53درصد از شهروندان عملکرد شهرداری را در خصوص اداره شهر ضعیف می دانند. در خصوص مداخلات شورای شهر در امور شهری، اکثر شهروندان معتقدند، شهرداری عملکرد بهتری از شورای شهر دارد.

مقدمه

با رشد عظیم شهرها و نقش چند گانه ای که ایفا می کنند برنامه ریزی ، سرمایه گذاری و مدیریت شهر ها به طور عجیبی پیچیده و دشوار گردیده است. پیچیدگی مسائل و اهمیت آن نه تنها برنامه ریزان را با واقعیت وجودی این پدیده روبه رو می سازد بلکه آنها را وادار می سازد که روشهای قدیمی و سنتی مدیریت شهری را رها کرده و با افکار و روشهای مدرن به مقابله با این مسائل بپردازند

درچنین شرایطی پارادایم جدیدی از مدیریت شهری که متشکل از دو دستورکار، پروژه توسعه شهری و پروژه مشارکت شهری است مورد توجه فزاینده قرار گرفته است. در این پارادایم نقش ها و کارکرد های شهری جدیدتری برای دخالت دادن نظام مدیریت شهری و شهروندان در برنامه ریزی، سیاست گذاری، نظارت، هدایت و کنترل درست و منطقی زندگی شهری درنظرگرفته شده است.

مشارکت در برنامه ریزی، فرآِیندی از تحقیق و گفتمان و سهیم نمودن مردم در فرآیند تصمیم گیری و برنامه ریزی است که از طریق آن افراد عقاید خود را به متصدیان امور اعلام می دارند تا بدین وسیله درکی چند جانبه از نیازهای خود به دست دهند تا متصدیان از سوی دیگر، علل و اثرات این نیازها را تجزیه و تحلیل کنند و به تصمیمی مشترک و موثر دست یابند . این موضوع از چنان اعتباری برخوردار است که بعضا توسعه را معادل مشارکت می دانند

مشارکت به عنوان اساسی ترین عنصر در دست یابی به اهداف توسعه، به ویژه توسعه ی شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. هرچه توده ی مردم جامعه مشارکت بیشتری در امور خود داشته باشند، امکان کسبموفّقیت فراهم می شود، اقشار پایین و محروم جامعه از نتایج مشارکت و فواید حاصل از توسعه بهره مند می شوند. مشارکت مردم در هر یک از مراحل و انواع طرح های عمرانی، سبب بهبود شرایط عمومی، توزیع قدرت و بالا رفتن سطح امید به زندگی می شود. همچنین سیستم تصمیم گیری، برنامه ریزی و مدیریت دولتی متمرکز را به سمت مدیریت محلّی و از پایین به بالا - توسعه ی مشارکتی - با توجه به نیازها، امکانات، توانمندی ها و اولویت هایشان سوق می دهد

در واقع، توسعه ی همه جانبه و پایدار شهر زمانی عملی خواهد شد که شهروندان از عملکرد سازمان شهرداری رضایت داشته باشند. زیرا که رضایت مندی شهروندن از عملکرد شهرداری، عامل اصلی بهبود مستمر در فرآیند کارهایی است که در جهت افزایش کارآیی و بهبود کیفیت مدیریت جامع شهری صورت می گیرد

از جمله تحقیقات صورت گرفته در این زمینه به اختصار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

حکمت نیا و موسوی - - 1386 در مقاله ای با عنوان سنجش میزان و عوامل مؤثر بررضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری مطالعه موردی؛ شهر یزد، باین نتیجه رسیده اند، میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در سطح متوسط به پایین قرار دارد. عواملی همچون رضایت اجتماعی، آگاهی اجتماعی، مشارکت شهروندی، سن، وضعیت اجتماعی و اقتصادی بر میزان رضایتمندی شهروندان تأثیرگذار بوده اند.

تقوایی و همکاران - - 1388 به سنجش عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری مطالعه موردی: منطقه 4 شهر تبریز پرداخته اند و باین نتیجه رسیده اند، ارزیابی شهروندان از پیامدهای مشارکت مثبت بوده، بیشتر شهروندان معتقد بودند که می توانند با مشارکت در مدیریت شهری تاثیرگذار باشند.

علیزاده اقدم و همکاران - - 1392 در پژوهشی با عنوان: نهادهای شهری و مشارکت شهروندان در اداره ی امور شهری، شهر اصفهان باین نتیجه رسیده اند؛ بیشتر شهروندان اصفهانی، مشارکت بالایی در امور شهری داشته اند.

براساس نتایج این پژوهش، رابطه ی معناداری بین اعتماد نهادی و رضایمندی اجتماعی با مشارکت وجود دارد.

پوراحمد و همکاران - - 1393 در مقاله ای با عنوان: سنجش میزان مشارکت شهروندان در زیباسازی شهری باین نتایج دست یافتند: کاه مشارکت شهروندی در وضعیت نامطلوب قرار دارد. طبق نتایج، میان متغیرهای سواد، جنس، ارتغال، تأهل، آگاهی با وظایف با میزان مشارکت رابطه معنادار وجود دارد، در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان مشارکت شهروندان شهر خرم آباد در فعالیتهای شهرداری تدوین شده است.

روش تحقیق

روش انجام تحقیق، روش توصیفی - تحلیلی است. روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، روشهای اسنادی و کتابخانه ای است که در روش میدانی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شهروندان شهر خرم آباد است. با استفاده از فرمول کوکران و با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده و ملحوظ داشتن معیارهای مدنظر، تعداد 90 شهروند به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.

یافته های تحقیق

مهم ترین یافته های حاصل از استخراج از پرسشنامه در قالب جداول زیر منعکس شده است.

جدول:1 پرداخت عوارض به شهرداری از قبیل عوارض نوسازی، ساختمان، کسب و پیشه اتومبیل

براساس جدول فوق 26/66درصد افراد اذعان داشتهاند که تاکنون برای پرداخت عوارض خود به شهرداری مراجعه نموده-اند حال آنکه 73/33 درصد تاکنون به شهرداری جهت پرداخت عوارض نوسازی، ساختمان، کسب و پیشه و یا اتومبیل مراجعه نکردهاند با توجه به اینکه نمونه این پژوهش از کلیه افراد بوده لذا بیشترین درصد در مقابل سوال فوق جواب خیر دادهاند و با توجه به اینکه از نظر آماری با احتمال میتوان نمونه و آنچه که بر اساس نمونهگیری بدست میآید را به جامعه آماری تعمیم داد لذا این امر نشان میدهد که شهروندان مشارکت خوبی با شهرداری ندارند.

جدول :2 عملکرد شهرداری در اداره امور شهر - وظایف خود -

همانطوری که بر اساس جدول مشاهده میشود 46/7 درصد افراد معتقد بودند که شهرداری در حد متوسط شهر را اداره مینماید و 53/3 درصد عملکرد شهرداری را ضعیف ارزیابی نمودهاند و در یک جمله میتوان گفت صد درصد افراد نمونه در عملکرد شهرداری در اداره امور شهر را در حد متوسط و به پایین دانستهاند لذا شایسته است شهرداری تلاش گستردهای در جهت اداره امور شهری و رضایت شهروندان داشته باشد.

جدول :3 میزان کمک دولت به شهرداری

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید