بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری بر اساس جاذبه های دیدارگر شکل می گیرد و یکی از پر جاذبه ترین مکان های گردشگری شهرها می باشند . امروزه مسئولان امور گردشگری ومدیران شهری ، گردشگری شهری را یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی - اجتماعی و رفاهی شهر و شهر نشینان می دانند و در پی ارتقا و گسترش آن بر آمده اند. شهرگرگان بعنوان دومین شهر بزرگ شمال کشور ایران به لحاظ جمعیتی ، مرکز استان گلستان و بزرگترین شهر استان در بین 25 نقطه شهری - دارای بیش از 35 درصد جمعیت شهری - با برخورداری ازچشم اندازهای طبیعی منحصربه فرد،آثارویادمان های تاریخی،جاذبه های مذهبی و فرهنگی متنوع ،درزمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی از قابلیت های زیادی برخوردارمی باشد.

هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل نقش گردشگری شهری در توسعه شهر گرگان است. این تحقیق با توجه به نوع هدف کاربردی است؛واز نظرماهیت و روش ، از نوع تحقیقات توصیفی - تحلیلی بشمار می رود. جامعه آماری دراین تحقیق اساتید دانشگاه ها ،کارشناسان سازمان ها و مؤسسات بخش های دولتی وخصوصی فعال درحوزه گردشگری استان و شهرستان گرگان ، گردشگران ، مدیران شهری و فعالان اقتصادی است.

حجم نمونه براساس فرمول نمونه گیری کوکران325 نفربرآوردشد. انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری هدفمند - نمونه ی دردسترس - استفاده شد. ابزارسنجش دراین تحقیق پرسشنامه توام با مصاحبه بوده و برای آزمون روایی واعتبار ابزارسنجش ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.جهت تجزیه وتحلیل داده ها ازنرم افزار spss و برای اثبات فرضیات ازآزمون کای اسکوئر و آزمونt یک نمونه ای استفاده شده است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین گردشگری و ایجاد فرصت های شغلی جدید ، رونق اقتصاد محلی ، افزایش سرمایه گذاری در تاسیسات زیر بنایی و رفاهی در شهر گرگان رابطه معناداری وجود دارد . همچنین گردشگری در افزایش درآمد شهروندان ، ارتقای سطح استاندارد زندگی مردم ، ارتقای سطح آگاهی و بینش اجتماعی عمومی مردم ، غنی شدن تجارب فرهنگی مردم و گسترش تبادلات فرهنگی و تحکیم وحدت محلی در شهر گرگان تأثیر مثبت و مؤثر دارد .

کلید واژه ها : گردشگری ، گردشگری شهری ،جاذبه ها، توسعه ، شهرگرگان

مقدمه

تقاضا و تمایل برای گردشگری با انگیزه های گوناگون به منظور تفرج ، زیارت و تجارت در تمام جهان با سرعتی باور نکردنی در حال افزایش است رشد و توسعه ی این صنعت به حدی بوده که بسیاری از صاحب نظران آن را صنعت مسلط سال های آتی معرفی می کنند و بسیاری از کشورها از این رهیافت توانسته اند وضعیت خویش را تا حد در خور توجهی بهبود بخشند و بر مشکلات اقتصادی خویش از قبیل پایین بودن سطح در آمد ، فراوانی بیکاری و کمبود در آمدهای ارزی فائق آیند.

شهرها با امکانات و خدماتی که ارائه می دهند ، همواره پذیرای افرادی بوده اند که بدان ها وارد می شوند . شهرها با ارائه خدمات مطلوب ودر خور ، بستر مناسبی برای فعالیت های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی انسان ها فراهم می آورد . شهر همچنین با ارائه فعالیت های خدماتی مانند امکانات پذیرایی و فراغتی زمینه پیشرفت و توسعه گردشگری را فراهم می کند یکی از مهم ترین مقصدهایی که روند گردشگری جهان را در دهه های گذشته تحت تاثیر قرار داده ، مراکز شهری است . رشد سفرهای کوتاه مدت این مقصدها را به یکی از اصلی ترین مراکز گردشگری تبدیل نموده واین پدیده خود را در کاهش میانگین سفر گردشگران در بیشتر مقصدهای دنیا نشان داده است.

سال هاست که شهرها علاوه بر محیط کار وزندگی ، مکانی برای فراغت و تفریح نیز محسوب می شوند . گردشگران ار بسیاری از جاذبه ها ، امکانات و تسهیلات شهرها برای تفریح و سرگرمی استفاده می کنند . ساختار فیزیکی و اجتماعی محیط های شهری ، شرایط مناسبی را برای گردشگران فراهم می کند و فرصت های گردشگری متعدد و متنوعی را در اختیار آن ها قرار می دهد مراکز شهری به علت دارا بودن جاذبه های تاریخی و فرهنگی ، غالبا مقاصد گردشگری مهمی محسوب می شوند.

شهرها با جاذبه های متنوع شامل موزه ها ، بناهای یادبود ، سالن های تئاتر ، استادیوم های ورزشی ، پارک ها ، شهر بازی ، مراکز خرید ، مناطق معماری تاریخی و مکان هایی مربوط به حوادث مهم یا افراد مشهور ، جاذب گردشگران بسیاری هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید