بخشی از مقاله

چکیده

شهر گرگان از جمله شهر هایی است که با توجه به پتانسیل های طبیعی و موقعیت اقلیمی و همچنین وجود آثار تاریخی که به ثبت ملی رسیده اند ، می تواند برای توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرد. کمبود زیر ساخت های گردشگری از یک سو و محدویت و کمبود منابع و سرمایه گذاری در این بخش از سوی دیگر ضرورت برنامه ریزی برای توسعه گردشگری در این شهر به منظور جوابگویی به تامین نیازها و همچنین ارتقاع سطح و کیفیت زندگی ، اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی - اجتماعی ساکنان شهری را آشکار کرده و می توان برای دست یابی به توسعه در این صنعت ، از تمام امکانات موجود بهره برداری کرد . هدف این تحقیق ارزیابی استراتژیک و ارائه استراتژی بهینه بخش گردشگری شهر گرگان در چارچوب رویکرد توسعه پایدار گردشگری است. روش این پژوهش براساس ماهیت توصیفی-تحلیلی است ، جمع آوری اطلاعات این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای -اسنادی و پیمایشی صورت گرفته و با تعیین نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات گردشگری در شهر گرگان با استفاده از ابزار تحلیلی SWOT به ارائه استراتژی و راهبردهایی برای توسعه این صنعت پرداخته است ، نتایج حاصل نشان می دهد که امتیازات نهایی ماتریس های داخلی و خارجی در مدل سوات در محدوده WO یا محدوده محافظه کارانه قرار می گیرد . مهم ترین راهبرد در محدوده محافظه کارانه ، استراتژی تبدیل شهر گرگان بعنوان مرکز قطب گردشگری طبیعی کشور یا اکوتوریست است.

واژههای کلیدی: راهبردی ، توسعه گردشگری شهری ، شهر گرگان ، مدل سوات

مقدمه

گردشگری گسترده ترین صنعت خدماتی جهان است - کاظمی ، - 1: 1387 و امروزه فراتر از یک صنعت به مثابه پدیده پویای جهانی و اجتماعی است که پیچیدگی های خاص خود را دارد - Elliott,1997:4 - ، اقتصاددانان صنعت گردشگری را پس از صنعت نفت و خودروسازی ، سومین پدیده اقتصادی پویا و رو به رشد میدانند - مدهوشی وناصرپور، - 27 :1382 ، و پیش بینی می شود که طی دهه 2020 میلادی صنعت شماره یک جهان محسوب شود. - WTO,2005 - گردشگری به عنوان منبع تجدیدپذیر و عظیم اقتصادی، عامل مهم و موثری در جهت توسعه است ، وکشورهای مختلف جهان در حال تبدیل گردشگری به عنوان یک راهبرد برای توسعه مناطق خود هستند - افتخاری وهمکاران: - 2:1392 صنعت گردشگری، بخشهای وسیعی را در بر میگیرد و خدمات و ویژگیهای این بخشها، بسیار متفاوت و مختلف است - Wang & Ritchie, 2012 : 1057 - و در برابر تغییر و تحولات مختلف، شکننده و آسیبپذیر است - Takano, 2009 - بنابراین توسعه آن بدون برنامهریزی منطقی و علمی، آثار غیر منتظره و ناخواستهای را در پی دارد - رنجبریان و زاهدی، . - 14 :1379

گردشگری میتوان بدون پدید آوردن معضلات جدی زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی، منافع زیادی نصیب مقاصد گردشگری کند - طیب، - 212 : 1379 اخیراً صنعت گردشگری به منزله یک عامل مهم در ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و توسعه منطقه ای و یک عامل ایجاد انگیزش در اقتصاد عمومی تلقی می شود . - elliott, 1997 :55 - توسعه این صنعت در کشورهای صنعتی، موجب تنوع درآمدها و کاهش ناهماهنگی در اقتصاد می گردد و در کشورهای درحال توسعه فرصتی برای صادرات، تولید ارز و ایجاد اشتغال است 2002 : 457 - ، × . - hall ایران، که در ادبیات گردشگری جهان به عنوان پرشیا شناخته شده رتبه دهم جاذبههای باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبههای طبیعی را در جهان دارا است ، اما سهم آن از درآمد گردشگری به واسطه ضعف مدیریت ها ، کمتر از یک درصد است - بیک محمدی، - 248 : 1379 در جریان توسعه گردشگری، نو احی شهری به علت آن که جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارندغالباً مقاصد گردشگری مهمی محسوب می شوند، بنابراین، حجم زیادی از امکانات گردشگری در شهرها متمرکز می شوند - پاپلی یزدی و سقایی، . - 188 : 1385 شهر گرگان از جمله شهر هایی است که با توجه به پتانسیل های طبیعی و موقعیت اقلیمی و همچنین وجود آثار تاریخی فراوان ، می تواند برای توسعه گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

گردشگری شهری

توریسم در قالب الگوهای خاص فضایی به وجود می آید و یکی از این الگوها گردشگری شهری است که »دسته ای از فعالیت های اقتصادیا بنتایج مهّم اجتماعی اقتصادی و محیطی در شهرهای ویژه است - Shapira,2001:43 - «و صرفاً مختص فعالیت های گردشگران که در شهرها به وجود می آید، نیست. بلکه نوع خاصی از گردشگری و بخش جدایی ناپذیر سنّتی و صحیح زندگی شهری است که گروه های مختلف گردشگر را بر اساس تنوّع و گوناگونی مسافرت ها و انگیزه های گردشگری به سوی خود جذب می کند . - Barker and Page,2002:273 - سیستم فضایی هر شهری بی نظیر و یگانه است - موحد، - 130-129 :1382 .در خلال دهه 1990 میلادی، شاهد افزایش مجموعه هایی از کتب نگاشته شده پیرامون گردشگری شهری بود - . - Page,2000:197 گردشگری شهری نوعی از گردشگری است که شهروندان علاقه مند به جاذبه های مختلف مانند جاذبه های فرهنگی ، تاریخی ، مذهبی وطبیعی بخشی از اوقات فراغت خود را در این مکان ها می گذرانند 2005 : 39 - ، . - higham

شهرستان گرگان

شهر گرگان مرکز استان گلستان در جانب شرقی شمال کشور واقع شده است. گرگان کنونی تا سال 1316اِستَرآباد«» یا اَستراباد«» نام داشت . بیشتر شهرهای کنونی استان گلستان - تا سال 1376 جزیی از استان مازندران بود - از دیرینگی چندانی برخوردار نیستند و از بزرگشدن روستاها به وجود آمدهاند و به عبارتی روستا شهر به شمار میآیند. با این همه، شهرهای گرگان و گنبدکاووس ریشه در تاریخی دارند. شهرگرگان باداشتن قابلیتها وجاذبه های گردشگری طبیعی ،تاریخی و فرهنگی و پتانسیل بالقوه میلیون ها نفر مسافر عبوری به مقصد مشهدالرضا با انتخاب و بکارگیری راهبرد های درست و توسعه امکانات گردشگری شهری میتواند بعنوان یکی از قطبهای گردشگری در شمال کشور شناخته شود. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید