بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از این مطالعه تحلیل و مدلسازی تقاضاهای گردشگری هوایی از ایران - مطالعه موردی: شرکت فرودگاه های کشور - است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی ست و به این خاطر که به بررسی و تحلیل وضع موجود پرداخته شد، روش بکار گرفته شده در این تحقیق تحلیلی می باشد. جامعه مورد مطالعه کلیه سفرهای هوایی گردشگری که در یازده سال اخیر - - 1385-1395از ایران به مقصد دیگر کشورها انجام گرفته است می باشد.

روش گرد آوری اطلاعات در این تحقیق روش کتابخانهای میباشد. اطلاعات مورد نیاز بخش مبانی نظری، از مجلات تخصصی انگلیسی و فارسی استخراج شده است. برای گردآوری سایر دادهها و اطلاعات مورد نیاز از اطلاعات موجود در فرودگاه ها و سازمان های مربوطه و اسناد موجود و اطلاعات سازمان حج و زیارت جهت مشخص نمودن کشورها و شهرهای زیارتی و همچنین رتبه بندی های سازمان ملل “UNESCO”× جهت رتبه جاذبه های گردشگری استفاده خواهد شد.

لذا روش گردآوری داده ها، کتابخانه ای شاخه اسنادی می باشد. در آمار استنباطی ابتدا با توجه به ابعاد مورد نظر نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف بررسی شد، سپس با استفاده از مدل رگرسیونی و نرم افزار evi ews به بررسی فرضیات پرداخته شد. بر اساس نتایج به دست آمده تاثیر تمام عوامل به غیر از عوامل اقتصادی و قیمت نفت برنت پذیرفته شدند.

مقدمه

سرمایه گذاری در حمل و نقل مستلزم سرمایه گذاری های کلان و پرهزینه بوده وکشورها برای برطرف کردن موانع و تنگناها ناچار به پرداختن چنین هزینه هایی می باشند. بر اساس آمارهای منتشرشده منطقه آمریکای شمالی به تنهایی یک سوم از ترافیک هوایی جهان را به خود اختصاص داده است. با وجود این افت و خیزها ، بازار جهانی حمل ونقل هوایی در منطقه آسیا - پاسیفیک و خاورمیانه ، توسعه سریع و شتابانی را تجربه می کند. تقاضا برای حمل ونقل هوایی داخلی در چین به میزان ده درصد در سال در حال رشد است و مقایسه این رقم با رشد 2درصدی در ایالات متحده آمریکا، عظمت این رشد در کشور چین را به روشنی نمایان می کند.

همچنین در قاره آفریقا نیز بیشتر پروازها به آفریقای جنوبی اختصاص دارد و پروازهای این قاره به طور کلی، بیشتر به توریسم یا صادرات انواع مواد غذایی فاسد شونده به قاره اروپا مرتبط می شود. از 25 هزار هواپیمای جدید در حال ساخت، حدود 17هزار هواپیما برای سفرهای کوتاه ساخته می شوند؛ سفرهای کوتاهی که بر اساس پیش بینی های انجام شده، نود درصد از کل پروازها را در ترافیک هوایی سال 2023 میلادی به خود اختصاص خواهد داد. روند ترافیک هوایی در جهان با توجه به افزایش روز افزون مسافرت های هوایی بین المللی و با توجه به افزایش رقابت بین شرکت های هوایی که منجر به افزایش کیفیت و کاهش قیمت ها گردیده است توجه به تقاضای مسافرت های هوایی و عوامل موثر بر آن یکی از موضوعات روز مطالعات اقتصادی است.

هر روزه صد ها پرواز از کشور های مختلف به مقاصد گوناگون انجام می شود که خود باعث وسعت این صنعت شده است. معمولا بررسی تقاضای مسافرت هوایی ابتدا با توجه به نوع مسافرت دسته بندی می شود.مسافرت های هوایی با هدف تجاری و با هدف تفریحی با یکدیگر متفاوت بوده و از پذیرایی، قیمت گذاری و شرایط خاص خود برخوردارند. عوامل موثر بر تقاضا در این تحقیق فصول و ماه های مختلف، رتبه گردشگری هر کشور، شرایط ویزای کشور مقصد، جنبه زیارتی و مذهبی بودن کشور مقصد و عوامل اقتصادی ایران فرض می شود. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله به بیان مساله، اهمیت و ضرورت و اهداف مطالعه پرداخته می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید