بخشی از مقاله

چکیده

به منظور درك صحیح مفاهیم استراتژیک و تجهیز نمودن مدیران ارشد به نگرش سیستمی و متعاقب آن انجام فرایند برنامه ریزي استراتژیک ، پروژه " تدوین آرمان مشترك و برنامه ریزي استراتژیک مبتنی بر اصول سازمانهاي یادگیرنده " ، تعریف و با مشارکت و همراهی مدیران ارشد و رهنمودهاي علمی و عملی جناب آقاي دکتر محمود عجمی براساس مدل طراحی شده توسط ایشان از مرداد سال 1385 آغاز شده است . مدل مذکور از هفت مرحله شش ماهه تشکیل شده که تا کنون چهار مرحله آن خاتمه یافته است . در این مقاله فعالیتهاي انجام شده طی دو سال گذشته و دستاوردهاي حاصل از آن تشریح شده است .

– 1 مقدمه

برنامه ریزي استراتژیک در شرکت توانیر و شرکت هاي زیر مجموعه آن از موضوعات بسیار مهم و کلیدي محسوب می گردد و در سالهاي اخیر مورد توجه سطوح بالاي سازمانی قرار گرفته است . شرکت برق منطقه اي کرمان نیز از این امر مستثنی نبوده و پس از انجام خودارزیابی شرکت براساس مدل EFQM  ، اقدام به تعریف و اجراي یک پروژه بهبود تحت عنوان " تدوین آرمان مشترك و برنامه ریزي استراتژیک مبتنی بر اصول سازمانهاي یادگیرنده " ، با مشارکت و همراهی مدیران ارشد و هدایت علمی و عملی جناب آقاي دکتر عجمی ، از مرداد 1385 نموده است .

در اجراي پروژه مذکور ، مدل Mangemen by - Mamif - Ajami s Managerial Intervention Framework مورد استفاده قرار گرفته است . شکل - . - 1 مدل مذکور شامل 7 مرحله است که سه مرحله اول آن زیربناي تفکر مدیریت و پیش نیاز برنامه ریزي استراتژیک ، و چهار مرحله انتهایی آن شامل برنامه ریزي استراتژیک و BSC ، برنامه ریزي عملیاتی ، بودجه ریزي و نهایتاً اجرا می باشد . لازم به ذکر است که تا کنون چهار مرحله از آن در شرکت اجرا شده است .

در مرحله اول زیر بناي فکري مدیران ساخته شده و تئوریهاي پایه و مدلهاي مفهومی و اجرایی مربوطه تشریح شده است . در مرحله دوم ضمن تداوم زیرسازي فکري ، ایجاد آرمان مشترك هدف قرار گرفته که در آن تقویت آرمان هاي فردي و توسعه مهارت هاي یادگیري جمعی مد نظر بوده است . در مرحله سوم با تداوم بخشیدن به زیرسازي فکري لازم ، مدیریت مدلهاي ذهنی محور فعالیت بوده که در آن فرایندهایی که رفتارهاي فردي و جمعی را رقم می زنند و در ایجاد حرکت واحد براي تحقق بخشیدن به خلق آرمان مشترك موثر هستند ، مد نظر قرار گرفته اند . در مرحله پایانی با تکمیل زیرسازي فکري ، فرایند برنامه ریزي استراتژیک آغاز و در نهایت نقشه استراتژي شرکت طراحی و کارت ارزیابی متوازن - BSC - تدوین شده است .

– 2 – 3 مرحله دوم : فرایند تدوین آرمان مشترك به منظور شکل گیري و خلق آرمان مشترك فرایند زیر انجام پذیرفت :

- تقویت آرمانهاي فردي
-    جهت گیري تدریجی و تمرکز بر تقویت آرمان هر یک از اعضاء براي شرکت
-    طی کردن فرایند هم اندیشی در تنظیم جمله عمومی آرمان
-    تعیین ابعاد اجرایی آرمان و انجام کار کارشناسی در هر یک از ابعاد

سه مرحله اول فرایند کارگاههاي متعددي را به خود اختصاص داد . در کارگاههاي اولیه ، اعضاء آرمانهاي فردي خود را در جهت رشد و تعالی شرکت در جملاتی روشن و شفاف بیان کردند و بدین ترتیب مجموعه اي از عبارات آرمانی شکل گرفت .

مرحله دوم : SVP +TOB

-1 آشنایی بیشتر با وظایف پنج گانه مدیریت کلاسیک از طریق کنفرانسها
-2 آشنایی بیشتر با دیسیپلین هاي سازمانهاي یادگیرنده از طریق کنفرانسها
-3 آشنایی با آرمان گذاري و مفاهیم آن
-4 آشنایی با مفاهیم sharing و learning 

مرحله اول : TOB

- 1 آشنایی با وظایف پنج گانه مدیریت کلاسیک از طریق کنفرانسها
- 2 آشنایی با پنج دیسیپلین سازمانهاي یادگیرنده از طریق کنفرانسها
- 3 آشنایی با منطق تئوري و عمل
- 4 آشنایی با مدل AMIF
- 1 کارگاه شکل گیري مدل 5 وظیفه مدیریت کلاسیک
- 2 کارگاههاي سیر تفکر مدیریت و کاربردي کردن آن - انقلاب

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید