بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به تغییرات مدوام در محیط سازمانها، دیگر تضمینی برای بقای بلندمدت در بازار وجود ندارد. در شرایط کنونی سازمان هایی موفق هستند که چالاک باشند و بتوانند با سرعت به الزامات محیطی پاسخ دهند. بدین منظور، در این پژوهش، اولویت بندی مناسب از محورهای اعتبار بخشی در بیمارستان ها - یه طور مورد کاوی ، بیمارستان امام رضا - ع - تامین اجتماعی قم - ، به منظور موفقیت بلند مدت سازمان پیشنهاد شده است. مدل پیشنهادی، ترکیبی از رویکرد 2BSC وگسترش عملکرد کیفیت  است.

در واقع، به کمک BSC مدل راهبردی مناسب تدوین شده و به کمک گسترش کارکرد کیفیت اولویت بندی می شوند . سپس، با توجه به اهداف چندگانه و محدودیتهای موجود در مسأله، بوسیله مهندسی کیفیت و با کمک SWOT، طرحهای راهبردی قابل اجرا مشخص میشوند. نتایج نشان میدهد که تکنیکهای تصمیم گیری با استفاده از جدول آنالیز SWOT میتوانند توسط یک متدولوژی ساختارمند، در طراحی BSC به خوبی استفاده شوند و با ارائه راهکار و راهبرد مناسب، در تمامی جنبهها بهبود ایجاد کنند و تاثیر مثبتی بر عملکرد و کارایی استاندارد اعتبار بخشی در بلند مدت داشته باشند.

مقدمه

حفظ وارتقا ی سلامت، هدفی است ارزشمند که دستیابی به آن نیازمند به کارگیری توأمان دانش و درایت است .تنوع ساختار و شیوه های عملکردی نظام های سلامت در کشورهای مختلف جهان ،نشانگر رویکردهای متفاوت برای رسیدن به اهداف مشابه بوده و نتایج موفق یا ناموفق حاصله نیز بیانگر آن است که با وجود دامنه گسترده اطلاعات در دهکده جهانی، هوشمندی در انتخاب راه کار مناسب از این دریای بیکران دانش بشری، شرطی اساسی برای رسیدن به موفقیت به شمار می رود.

بیمارستان ها به عنوان سرمایه های عظیم ملی، علاوه بر تجهیزات و منابع فراوان، بسیاری از نخبگان کشور را در خود جای داده اند که هریک به نوبه خود منشاء خدمات بی شمار برای جامعه هستند. اما سیاستگذاری مناسب، موجب جهت دهی و هدایت صحیح آ نها در مسیر اهداف کلان سلامت خواهد شد و یکی از مهم ترین ابزارهای راهبری و رفتارسازی در سطح فردی و سازمانی، استفاده از روش های مناسب ارزشیابی است .روش هایی که علاوه بر تناسب با موضوع و محتوای مورد سنجش، از صحت و دقت مناسب برخوردار بوده و امکان شناسایی نقاط قوت و فرصت های بهبود را در سطح سازمانی، دانشگاهی و ملی فراهم آورده و با تکیه بر اصول و اولویت ها، سیاستگذاران و مجریان را در توزیع و تخصیص مناسب و اثربخش منابع محدود برای پاسخ به نیازهای نامحدود، یاری رسانند.اطمینان از ارایه خدمات کیفی، ایمن و اثربخش در مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت، هدفی است که دستیابی به آن مستلزم مطالعه، برنامه ریزی و تلاش پیگیر و گسترده است .

درشرایط  کنونی  رقابتی  جهانی، سازمان ها ناچار به بهبود کیفیت،افزایش رضایتمندی مشتریان، کاهش هزینه ها وافزایش بهره وری می باشند، چنین فضایی  منجر به پیدایش تکنیک ها  ورویکردهای متعددی  نظیر: مدیریت کیفیت فراگیر،  مهندسی  مجدد، مهندسی ارزش، تولید ناب وشش  سیگما  شده  است. از جمله این روش ها پیاده سازی استاندارد اعتبار بخشی است که می توان بیان کرد، اعتباربخشی به معنای فرآیند کنترل و ارزشیابی پیشبرد برنامه یک مؤسسه یااثربخشی پیشرفت بر اساس معیارهای از قبل تعیین شده و استاندارد می باشد

از آنجایی که سطح توسعه یافتگی ویا میزان پیشرفت علمی، فنی و اقتصادی یک جامعه در ارتباط مستقیم با سطح سلامتی مردم آن جامعه  می باشد. به عبارت دیگر با توجه به نقشی که بهداشت و درمان در تولید سلامتی و در نتیجه نقش محوری که در فرآیند توسعه ی هر  کشور ایفا می کند، توجه به  حفظ وارتقای  کیفیت  خدمات بهداشتی  و درمانی و مراکز  ارائه کننده ی  این خدمات در ابعاد مختلف  در کنار  رشد  کیفی  آنها است.امروزه علیرغم ایجاد تنوع و گوناگونی خدمات سلامت ، ابزارها و فن آوری های مرتبط با آن ، آنچه که بیش از پیش مورد توجه ودقت متولیان امر درمان قرارمی گیرد موضوع کیفیت خدمات درمانی، امنیت بیمار، عوارض ناخواسته درمان و هزینه های سلامت می باشد .

و از سوی دیگر سازمانهای متعالی برای بدست گرفتن سهم بیشتر در بازارهای ارائه خدمات وکاهش بهای تمام شده خود نیاز به بهبود کیفیت و رقابت در این موضوع را به خوبی احساس مینماید . در جهان پرشتاب امروزی بحث رقابت در ارائه خدمات و  به دست آوردن سهم بیشتری از بازار با تأکید بر ارائه خدمات با کیفیت بسیار پرطرف دار است؟کشورهای مختلف رویکردهای متفاوتی را  جهت حفظ وارتقای کیفیت و بهبوداستانداردهای درمانی اتخاذ نمودهاندکه صدور مجوز، اعطای گواهینامه اعتباربخشی، از جمله  سیستم  های ایجاد شده  در این راستا می باشند؟ درحقیقت استانداردهای نظام اعتبار بخشی در یک سازمان درمانی ، تعهدی آشکار در جهت بهبود کیفیت وایمنی مراقبت از بیمار، اطمینان از محیط مراقبتی ایمن و فعالیتی مستمر برای کاهش خطراتی که بیماران و کارکنان را تهدید می کنند فراهم می نماید.

مروری برتاریخچه اعتبار بخشی ،BSC و QFD

اعتبار بخشی

مروری بر ادبیات حوزه تخصصی آموزش عالی نشان می دهد که اولین مرتبه،اعتباربخشی به عنوان فرآیند کنترل در نظام آموزش عالی از اواخر قرن نوزدهم میلادی به طور رسمی به کاربرده شده است. قدیمیترین نهادهای اعتباربخشی در حوزه آموزش علوم پزشکی، در اواخر قرن نوزدهم ایجاد شدند . در سال 1949، کمیسیون کشوری اعتباربخشی آمریکا2NCA ،به منظور هماهنگ سازی بین سازمان های مختلف اعتباربخشی و کنترل گسترش اعتباربخشی تخصصی، تأسیس شد  .

همچنین استاندارداعتباربخشی در سازمان های خدماتی را بیشتر می توان در بخش های مختلف یک سازمان خدماتی بر اساس برنامه های آموزشی و یادگیری ، مشاوره و پیاده سازی خدمات ،اعتبارسنجی خدمات ارائه شده و بررسی میزان رضایت مشتریان دسته بندی نمود.

اعتبار بخشی مجموعه ای ازفرآیندها در سازمانهای بهداشتی و درمانی است ، که به اجرای بهبود مستمر خدمات درمانی ارائه شده در حوزه سلامت و درمان پرداخته وهدف ازاجرای آن ایجاد اعتماد ع مومی از وجود و ارائه خدمات درمانی مبتنی بر استاندارد و سلامت می باشد

درواقع اعتبار بخشی به معنای ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات درمانی با استانداردهای مشخص است . این استانداردها بر بهبود مداوم کیفیت، محور بودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تاکید دارد. بوهمر3 طراحی فرآیندهای درمان را اینگونه تعریف می کند : » مجموعه ای از وظایف و تصمیم گیری است که بیمار را بعنوان " ورودی " - علاوه بر منابع دیگر ، از جمله سرمایه ، نیروی کار و مواد خام - می گیرد و تبدیل به یک "خروجیبا ارزش افزوده " می کند - بیماری که سلامت آن بهبود یافته است

مراحل معمول در یک فرآیند درمان شامل : تشخیص ، انتخاب درمان ،اجرای درمان و نظارت بر درمان است . به عبارت دیگر،فرآیندهای درمان در مراقبت های بهداشتی در همه جا هستند ،اما آن ها همیشه به صراحت به رسمیت شناخته و یا به طور فعال اداره نمی شوند .دو نوع فرآیند اصلی و پشتیبانی بر ای درمان وجود دارد. در فرآیند های اصلی بیماران به طور مستقیم در ایجاد ارزش تاثیر گذار هستند ؛در حالی که فرآیند های پشتیبان ،بهره برداری از فرآیندهای اصلی راممکن می سازند . این فرآیندها مانند تست های تشخیصی - آزمایشگاهی،رادیولوژی و .. - ،سرویس رختشویی ، خدمات داروخانه ،استریلیزاسیون ،تعمیر و نگهداری و ... می باشند 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید