بخشی از مقاله

چکیده

در دین مبین اسلام تربیت جنسی به عنوان یک مسئلهی مهم زندگی، همواره مورد توجه قرار گرفته است. و با توجه به تاکید اسلام بر تربیت همه جانبه انسان، تقویت سیستم آموزش و پرورش جامعه به گونه ای که این هدف متعالی برآورده شود ضروری است. با تربیت صحیح بخصوص در حوزه مسائل جنسی، انسانهایی با ایمان و سالم وارد جامعه اسلامی خواهند شد. در حوزه عمل نیز، تربیت جنسی از موضوعات چالش انگیز در دنیا بخصوص در خانواده های ایرانی است.

پدران و مادران مسئول نمی توانند نسبت به غریزه جنسی فرزندان خود بی تفاوت باشند؛ زیرا تربیت جنسی یکی از دشوارترین و حساس ترین انواع تربیت هاست که اندک اشتباه و غفلتی در آن ممکن است کودکان را به وادی فساد بکشاند. در این مجال پس از تعریف تربیت جنسی، به ضرورت و اهداف آن از دیدگاه اندیشمندان اسلامی با تاکید بر اندیشه والای استاد مطهری پرداخته و پس از آن راهکارهای عملی جهت تربیت صحیح به والدین ارائه شده است.

مقدمه

رفتارهای جنسی یکی از پیچیده ترین جنبه های رفتاری بشر است. بی تردید بخشی از ابعاد وجودی انسانی و نیازهای اساسی او را غریزه و میل جنسی تشکیل می دهد . توجه به مطالعات جنسی در کنار دیگر علوم، موجب نگرشی جامع به سلامت جسمی، روانی و معنوی انسان می گردد. غریزه جنسی و ارضای صحیح آن، یکی از اهداف و آثار تشکیل خانواده می باشد و تحقق آن مستلزم توجهی خاص به دستورات حیاتبخش اسلام پیرامون تربیت جنسی سالم است.

- فروتن و همکاران - . اسلام، دینی است که به همهی جوانب زندگی انسان توجه دارد، لذا تربیت جنسی نیز از نظر اسلام دور نمانده است و بزرگان ائمه و قرآن راهکارهایی برای تربیت جنسی ارائه کرده اند. آموزه های دینی مسائل جنسی را مورد بررسی قرار داده و با پرورش استعدادهای افراد جامعه، کمک شایانی را به ارتقای سطح سلامت و تحقق اهداف عالی تعلیم و تربیت کرده است و از انحرافات جنسی جلوگیری نموده است. هدف اصلی از تربیت جنسی قرب الهی است.

فرد زمانی که از فشار غریزهی جنسی در امان باشد میتواند با خیالی آسوده به تفکر و عبادت بپردازد. از آنجا که خداوند هیچ کار بیهوده ای انجام نمی دهد و آنچه در وجود انسان به ودیعه نهاده است به منظور و هدفی بوده است، پس در لزوم پروراندن استعدادها بطور کلی جای تردید نیست و مفهوم لغت تربیت نیز همین معنا را می رساند. لغت تربیت مفهومی چز پروراندن ندارد. اما راه صحیح پرورش طبیعی استعدادهای بشر که به آشفتگی و بی نظمی و اختلال منجر نشود چیست؟ استاد مطهری معتقد است که رشد طبیعی استعدادها و از آن جمله استعداد جنسی تنها با رعایت مقررات اسلامی میسر است.

بحث درباره غریزه جنسی و عوامل رشد آن، انگیزه و نقش جنسی دختر و پسر و چگونگی برخورد با آن، در میان پیروان ادیان الهی که تاریخ شان در دست ماست همچون یهود و مسیحیت مطرح بوده است. با توجه به منابع موجود می توان گفت دیدگاه های متفاوتی درباره تربیت جنسی به ویژه چگونگی آموزش نوجوانان در دوران بلوغ ابراز شده است. انسان و در رأس آن ها انبیاء و علما به تربیت و آموزش جنسی اهمیت داده و در مقاطع خاصی به آن همت گماشته اند - اسماعیلی،. - 1381 در اسلام کوچکترین اشاره ای به پلیدی علاقه جنسی و آثار ناشی از آن نشده است. اسلام مساعی خود را برای تنظیم این علاقه به کار برده و از نظر اسلام روابط جنسی را فقط مصالح اجتماعی حاضر یا نسل آینده محدود می کند و در این زمینه تدابیری اتخاذ کرده است که منجر به احساس محرومیت و ناکامی و سرکوب شدن این غریزه نگردد.

تعریف تربیت جنسی

تعاریف متفاوتی از تربیت جنسی ارائه شده است که به برخی از آنها می پردازیم.

»-فرد در دوره های رشد کودکی، نوجوانی و جوانی به گونه ای پرورده شود و آموزش ببیند که با جنسیت خود آشنا گردد و آنها را بپذیرد؛ قدردان وجود خویش باشد و به آن افتخار کند: نقش مذکر یا مؤنث بودن از لحاظ اجتماعی را یاد بگیرد؛ و احکام و آداب دینی در ارتباط با مسائل جنسی مربوط به خود و روابط با همجنس و جنس مخالف را فرا گیرد؛ آمادگی روانی برای ازدواج و تشکیل خانواده را پیدا کند؛ با مسائل مربوط به زندگی خانوادگی و روابط با همسر آشنا گردد و در سایهی آن، به آرامش برسد و به گونه ای توانمند شود که عواطف و فعالیتهای جنسی خویش را در جهت قرب الی االله و جلب خشنودی خداوند، به کار گیرد - «

-    از دیدگاه فیض کاشانی مقصود از تربیت جنسی ایجاد زمینه ها و موقعیت هایی است که متربی را با ارضا و هدایت غریزه جنسی و با رفتار جنسی اعتدال آمیز و هماهنگ با هدف خلقت آشنا سازد، بهداشت و سلامت جسمانی و روانی او را تأمین می کند، زمینه رشد شخصیت او را از همه ابعاد بوجود می آورد و او را از لغزش و انحراف مصون می دارد - نقل از بهشتی - .

-    تربیت جنسی ارائه سلسله ای از اطلاعات ضروری روان شناختی، جسمانی و دینی در حوزه زمینه های جنسی مرتبط با فرد و به همراه آن ارائه اطلاعات و آگاهی هایی به وی در زمینه آشنایی بیشتر با خصوصیات جنس مخالف است.

-    کرلکر معتقد است تربیت جنسی در معنای جامع و فراگیر خود ناظر بر 3 حوزه اساسی است شامل:

-1 بهداشت جنسی شامل آموزش و ارتقای سطح اطلاعات و آگاهی های مرتبط با بهداشت جنسی، ویژگی های جنسیتی زن و مرد، چگونگی رشد جنین ، هویت جنسی و ...

-2 اخلاق جنسی شامل عواطف جنسی مثبت، ارائه اطلاعات درست در مورد تغییر و تحول جنسی در نوجوانی، خودکنترلی جنسی و رعایت حد اعتدال در ارضای غریزه جنسی.

-3 آینده جنسی شامل ارائه اطلاعات و مهارتهای مرتبط با آماده سازی نوجوانان و جوانان برای زندگی مشترک، احترام به جنس مخالف، ارزش گذاری و پذیرش و ارتباط کلامی و غیرکلامی صحیح با جنس مخالف - امینی و همکاران،. - 1368

ضرورت تربیت جنسی

-1 هدایت جنسی : چنانچه راهنمایی های لازم بخصوص در دوره نوجوانی ارائه نشود نوجوان ممکن است مطیع احساسات جنسی خود گشته با تقلیل هدفهای عالی به جستجوی راه ممکن ارضای جنسی بپردازد و این وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت است. -2 آگاهی از مسائل بهداشتی -3 تأکیدی که اسلام بر این مسئله دارد برتراند راسل فیلسوف انگلیسی می گوید : در همه آیین ها، نوعی بدبینی به غریزه و علاقه جنسی یافت می شود مگر در اسلام. اسلام حدود و مقرراتی برای این علاقه وضع کرده ولی هرگز آن را پلید نشمرده.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید