بخشی از مقاله

چکیده

تربیت جنسی ازموضوع های مهم درحوزه تربیت است ودرچگونگی شکل گیری شخصیت انسان نقش مهمی داشته و بر افکار ،عواطف ورفتارهای وی تاثیرگذاراست . دراهداف غایی آموزش وپرورش نیز»رشد همه جانبه شخصیت «مورد نظراست برای رسیدن به این هدف ، تربیت جنسی ضروری است از آنجا که دین اسلام به عنوان یک دین کامل وجامع برای همه ابعاد زندگی انسان طرح وبرنامه دارد از این رو برای این بعد زندگی انسان نیز، نمی تواند بدون برنامه باشد .

این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه اسلام در رابطه با تربیت جنسی انجام شده و به دنبال جوابی متقن برای این سوال است که دیدگاه اسلام در رابطه با تربیت جنسی چیست؟ این پژوهش از نوع تحلیلی - توصیفی است که ما در پژوهش به تعریف مفهوم تربیت جنسی،اهداف ،مبانی ،اصول و راهبردهای آموزش تربیت جنسی پرداخته ایم . بنابر این پژوهش دین اسلام در رابطه با این موضوع رویکردی اعتدال گرا داردکه نه غریزه جنسی را نفی ونه با آزادی و بی بند و باری آن موافق است.

مقصودازتربیت جنسی در اسلام ایجادزمینه ها وموقعیتهایی است که متربی را با ارضا وهدایت غریزه جنسی وبارفتارجنسی اعتدال آمیز وهماهنگ باهدف خلقت آشناسازد و زمینه رشد وپرورش وی را فراهم آورد تربیت جنسی در اسلام همچون بقیه ابعاد تربیت دارای هدفی متعالی است که به رشد متربی و آرامش وآسایش وی در زندگی می انجامد.

مقدمه

بشربا همه پیشرفت درعلوم،صنایع وتکنولوژی،گرفتار بحران ونابسامانی های فراوانی درزمینه تعلیم وتربیت بویژه درآموزش وتربیت جنسی است نداشتن جهان بینی صحیح وفقدان نظام تربیتی مبتنی برمبنای نظری وحیانی ودید صرفا مادی وفیزیولوژیکی به تربیت جنسی وغفلت ازجنبه های روانی،معنوی،اخلاقی واجتماعی آن، باعث شده است که بشردراین بحران، همچنان غوطه ور باشد و نه تنهاپشرفت نکند بلکه تنزل نیزیابد.

موضوع تربیت، انسان است که رسیدن او به تعالی و کمال- که هدف آفرینش است- به سازوکارهای ویژه وپیچیده ای نیازمند است.تربیت را می توان رشد طبیعی وتدریجی و هماهنگ همه نیروها واستعدادهای آدمی دانست که یکی از مهمترین ودرعین حال حساس و پیچیده ترین کارکردهای آن تربیت جنسی است.تربیت جنسی به کلیه اقداماتی اطلاق می شود که از دوران اولیه زندگی انسان درجهت رشد متعادل و مناسب انگیزه جنسی صورت می گیرد واهداف آن اطلاع رسانی جنسی ،کمک به تکامل رفتارهای جنسی ،کمک به اجرای وظایف جنسی ،تداوم وبقای نسل ورسیدن به رحمت ،مودت و آرامش در زندگی است.

تربیت جنسی یکی از مشکل ترین مسائل تربیتی خانواده است که جهالت وغفلت در آن یا انحراف از ضوابط و مقررات آن زمینه را برای عوارضی بسیار فراهم می آورد به فرموده رسول خدا - ص - این طبقه نیاز به هدایت وحراست دارند وامانت الهی هستندوبرای حفظ این ودایع الهی آگاهی واطلاع اصلی مهم است.به همین دلیل دنبال آن هستیم دیدگاه اسلام در رابطه با تربیت جنسی را تشریح کرده و به بررسی کامل دیدگاه اسلام در رابطه با تربیت جنسی بپردازیم در واقع در این مقاله در پی پاسخ به این سوال هستیم که دیدگاه اسلام درباره تربیت جنسی چیست؟

معناومفهوم تربیت جنسی:
تربیت جنسی دراسلام عبارتست ازمجموعه اقدامات تربیتی مربوط به غریزجنسی،شامل کنترل،هدایت،تعدیل وضابطه مندکردن غریزه جنسی،که دین اسلام برای حفظ سلامت جسمی وروانی،عفت وپاکدامنی،شرافت وکرامت انسان بکارگرفته است.

ازدیدگاه اسلام غریزه جنسی نشانه پلیدی وزشتی به شمار نمی آید بلکه مایه،کمال،آرامش،مودت ورحمت است

دیدگاه اسلام درباره ابعاد اخلاقی ومعنوی آموزش جنسی،در راستای باورهای دینی است وبا دیدگاه سکولاریستی که برجنبه های بیولوژیکی وبهداشت جنسی انسان،بدون توجه به مسایل دینی تاکید میکند تفاوت فراوانی دارد

اسلام باتامین غریزه جنسی مخالفتی نداشته بلکه آن را لازمه زندگی توام با آرامش می داند وبقای نسلی انسان رامنوط به آن دانسته است.

منظور از تربیت جنسی ،آموزش آمیزش جنسی نیست، بلکه کلیه مسایل و مباحث مربوط به جنس وجنسیت ،آموزش مسایل مربوط به بلوغ - تحول های فیزیولوژی و روانی - آموزش عفت واخلاق،کنترل وتعدیل غریزه جنسی و...را شامل می شود

درحقیقت مقصود ازتربیت جنسی ازدیدگاه اسلامی این است که فردرا بگونه ای تربیت کنیم که وقتی به سن بلوغ رسید ،حلال وحرام را درمسایل جنسی تشخیص دهد ، به وظایف زناشویی وهمسری آگاه باشد، ازبی بندوباری بپرهیزد وراه ورسم عفت اسلامی خلق وخوی او باشد.

اهمیت وضرورت تربیت جنسی

نگاه صحیح و واقع بینانه به غریزه جنسی و ارضاء،هدایت وجهت دهی آن عاملی در جهت تکمیل ،تکامل وسعادت فرد وراهکاری برای اصلاح،ارتقای معنوی ، آسایش و آرامش جامعه بشری است.اما برخورد ناصواب ورفتار نامناسب با آن وپیمودن مسیر افراط و آزادی جنسی و یا مسیر تفریط وسرکوب ، بدون تردید آسیب زاست و آسایش و آرامش افراد ،خانواده ها وجامعه را تباه و سلامت جسم وجان وسعادت وکمال انسان را ازبین می برد وجامعه بشری را باچالش های فراوان مواجه می سازد.

پرداختن به تربیت جنسی در عصر حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است ؛زیرا با پیشرفت تمدن وفناوری وگسترش شبکه های اطلاع رسانی و وسایل ارتباط جمعی جهانی و گسترش و رواج عوامل برانگیزاننده جنسی ،وضعیت اسف بار جنسی بوجود آمده وحیات جامعه بشری با مخاطره جدی مواجه شده است.بنابراین تبیین وبررسی تربیت جنسی از منظر اسلام و دانشمندان مسلمان نیاز حتمی جامعه ونسل امروز ماست.

غریزه جنسی یکی ازغرایزپرقدرت بشراست که اگر برای مهار وهدایت ان به موقع اقدام نشود وازراه صحیح تعدیل نگردد،زمام اختیارآدمی رابدست آرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید