بخشی از مقاله

چکیده:

بیداری ملت ها باعث به خطر افتادن منافع دول سلطه گر در این کشورها گردیده و استکبارجهانی را بر آن داشته تا به انحاء مختلف از جمله ایجاد انحراف در مسیر و هدف مبارزات رهایی بخش و شیبه سازی گروه های تروریستی در برابر جنبش های آزادی بخش،این حرکت ها را مهار نماید.استکبارجهانی از طریق سلطه رسانه ای معیارها و مرزبندی دقیق جدایی دو پدیده تروریسم و جهادرا قلب نموده و اجازه نمی دهد حقایق موضوع آنگونه که هست ارائه گردد.

لذا اکثریت افکارعمومی جهان مبارزه گروههای آزادیخواه و جهادی را تروریستی و مقابله با آنها را مشروع می دانند،همچنین اقدامات تروریستی را تلاش برای آزادی و مبارزه با تروریسم خلاف مردم سالاری تلقی می کنند. بنابراین جداسازی گروه های جهادی که مبارزات آنها برآیند اراده ملتهایشان است از گروههای تروریستی که مشروعیت ندارند ضروری است. ما در این تحقیق توصیفی به روش کتابخانه ای تلاش خواهیم کرد مرز میان جهاد وتروریسم را از منظر فقهی تبین نماییم.

مقدمه:

اهمیت امنیت در اسلام با نگاهی به فلسفه ی تشریع آن روشن میشود؛در حوزه امنیت فردی خداوند متعال در سوره مبارکه مائده کشته شدن نا بحق مسلمانی را برابر با کشتن همه افراد جامعه و از بین رفتن حیات اجتماعی دانسته و حیات جامعه اسلامی را در اجرای حکم قصاص قرار داده و در حوزه امنیت اجتماعی نیز سخت ترین مجازات را از بین حدود الهی برای محارب و برهم زننده امنیت وضع فرموده است.تروریسم در سال های اخیر از عوامل زوال امنیت در جوامع مختلف بوده و صدمات جبران ناپذیری را به پیکر اجتماع وارد نموده است.

تروریسمی که اکنون امنیت بیشتر جوامع اسلامی به خطر انداخته و بعضاً آن جوامع را تا مرز نابودی پیش برده است از نوع تروریسم مذهبی است .استکبارجهانی از بستر آماده بعضی فرق اسلامی نهایت سوء استفاده را کرده و با تفرقه افکنی و عمیق کردن شکاف مذهبی جنگ خانمان سوز فرقه ای به ملت های مسلمان تحمیل کرده است.شناخت ریشه های درونی این موضوع در تشیحذنظر و نگرش نهایی دقیق بسیار مثمر ثمر خواهدبود.

فقه شیعی این ظرفیت را دارد که با تبین نظر خود نسبت به ریشه کن کردن تروریسم در کشورهای اسلامی اقدام نموده و همچنین با تعریف حدود مفاهیم بین فرقه ای مذاهب اسلامی مثل دفاع و جهاد راه را برای مبارزات رهایی بخش گروه های جهادی که در اقصی نقاط جهان اسلام به مبارزه با ظلم و کفر واشغال گری مشغول هستند هموار نماید و نیز با شفاف نمودن ماهیت واقعی اختلافات مذهبی از گسترش تروریسم مذهبی جلوگیری نماید.

فقه در اینجا،به مثابه خاستگاهی است که ریشه های جهادگرایی و همچنین گسترش تروریسم را در بین مسلمانان تبین نماید تا بنیادگرایی اسلامی با تروریسم و گروه های جهادی با گروه های تروریستی اشتباه نگردند؛چرا که جهاد در انواع گوناگون جدا از این که جزء فروعات دین مبین اسلام است و از ضروریات آن محسوب می شود خود در مقام پشتیبان جامعه اسلامی نیز است.در این پیکره، تروریسم از دریچه درونی فقه بررسی میشود و چارچوب احکامش سنجیده می شود، تا رفتارهای که تهدیدآمیز در جامعه اسلامی است مشخص شوند.

-1 مفهوم شناسی تروریسم:

- 1-1تعاریف:

- 1-1-1ترور: چون این کلمه در اصطلاح و مفهوم وارادتی است در فرهنگ نامه ها و دانشنامه های لغت تعاریف مختلفی از کلمه ترور ارائه شده است که بیشتر آنها دارای شباهت های زیادی با هم می باشند.اصل و ریشه واژه ترور؛ فرانسوی1 و به معنی ترس زیاد،بیم،هراس و وحشت می باشد و معنی مصطلح سیاسی آن کشتن و از بین بردن مخالفان و ایجاد رعب و وحشت میان مردم است

گروهی دیگر از زبان شناسان ریشه لغوی ترور را از زبان یونانی2 و به معنی ترس و لرز معرفی نموده اند.کلمه ترور در کاربرد نظامی نیز به معنی کشتن و از بین بردن مخالفین آمده و این واژه در فرهنگ اصطلاحات نظامی سیاسی به ویژه در جنگ های نامنظم کاربرد داشته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید