بخشی از مقاله

چکیده :

تحریم های اقتصادی علیه ایران ، مربوط به امسال و سال گذشته نیست ، ایران همواره به بهانه های مختلف و بصورت مستمر مورد تحریم اقتصادی قرار گرفته است . تحریم های اقتصادی معمولا به عنوان ابزاری در تعقیب سیاست خارجی به کار می روند و اینگونه استدلال می گردد که هدف جنگ اقتصادی این است که کشور مورد تحریم به دلایل مربوط به روابط خارجی تغییر رفتار داده و همچنین باعث بی ثباتی کشور تحریم شونده از طریق فشارهای اقتصادی شود.

دشمن در طول چند دهه اخیر تمام ابزارهای مبارزه با تفکر جمهوری اسلامی را امتحان کرده است، اما ابزاری که همیشه در کنار ابزارهای دیگر بوده ، مبارزه اقتصادی است که امروز تبدیل به آخرین و موثرترین ابزار دشمن شده است . تولید ملی و اقتصاد مقاومتی به عنوان دو ابزار مهم در برخورد با این مقوله می باشد . یکی از مدل هایی که در حال حاضر به عنوان موتور محرک توسعه پایدار در دنیا مطرح است ، دستیابی به توسعه پایدار از طریق کارآفرینی می باشد . کارآفرینی می تواند در شکوفائی و توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه و مقابله با این تحریم ها و کاهش فقیر در جامعه نقش بسیار مهمی ایفا کند . در این مقاله به بررسی تعامل بین کارافرینی و اقتصاد مقاومتی در سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی می پردازیم .

- مقدمه

با ورود سازمان ها به عصر اطلاعات و رویارویی آنها با تغییرات و تحولات شگرفی که در محیط آنها روی داده وهمچنین به دلیل بی ثباتی و تغییر پذیری و غیرقابل پیش بینی بودن این تغییرات ،حفظ مزیت رقابتی،افزایش بهره وری و رشد و توسعه آنها منوط به استفاده از فرصت ها در رقابت با سایر سازمان هاست . استفاده از این فرصت ها نیز تنها در سایه تحلیل و بررسی دقیق محیط و شناخت کلی نسبت به آن امکان پذیر است.

بنابراین سازمان ها با تحلیل و بررسی محیط و شناخت نسبت به آن،واکنش های متفاوتی نسبت به این شرایط از خود بروز می دهند.به بیان دیگر سازمان ها در این شرایط ناهمگون و غیرقابل پیش بینی یا می توانند مطیع محض شرایط محیطی و بیرونی باشند و فقط نسبت به تغییرات آنها واکنش نشان دهند یا اینکه سازمان ها،خود باعث ایجاد تغییرات در محیط شده و آن را در راستای اهداف و رسالت خود هدایت کنند.تحقق این شرایط و همگام کردن محیط با خود نیز تنها در سازمان هایی به وقوع خواهد پیوست که در آنها فرهنگ پیشرفت و نوآوری نهادینه شده و به افکار و ایده های نو و ابتکاری اعضای سازمان اهمیت داده می شود.

بنابراین امروزه در اکثر سازمان ها برای خلق و توسعه فرهنگ پیشرفت و نوآوری و کارآفرینی در سازمان،انواع برنامه ها و تکنیک های خلاقیت به اجرا در می آیند - غلام زاده ، - . از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کارآفرینی بعنوان موتور محرک اقتصادی، نقشهای بسیار و متفاوتی را در جامعه ایفا میکند و مبنای تمامی تحولات و پیشرفتهای بشری به شمار می آید .کارآفرینان با بهره گیری از نیروهای مولدی که در خود برای حل خلاقانه مسئله سراغ دارند با ریسک پذیری و تحمل قابل توجه قادر میباشند با زیرکی، ظرافت و سرعت هر چه تمامتر تهدیدها و تنگناهای محیطی را در جامعه به فرصت تبدیل نمایند و در شرایط سخت نظیر بیکاری بسیار بالا، کمبود ارز ، تورم ، جنگ و .... فرصتهای جدیدی را کشف و از آنها به نفع خود و جامعه بهره برداری کنند.

معضل بیکاری یکی از بزرگترین چالش های دولت ها در عصر ا مروز است. موضوعی که دولت های مختلف را به چاره اندیشی و ارائه راه حل های گوناگون واداشته است . اما آنچه امروزه به آن تاکید بسیار می گردد توجه و تمرکز بر عامل انسانی به عنوان سرمایه و منبعی بی منتهاست . بر این اساس با ارزش ترین گروه درآمد سازان اقتصادی در جوامع را کارآفرینان تشکیل می دهند. کارآفرینان بخشی از بار سنگین ایجاد اشتغال و کمک به توسعه پایدار را به دوش می کشند - احمدپور، - .مقالاتی هم انواع مختلف کارآفرین را بررسی می کنند .

مهمترین آنها کارآفرینان سریالی و کارآفرینان مداوم، کارآفرینان پورتفولیو و مبتدی، کارآفرینان فرصت طلب و صنعتگر، کارآفرین مخترع و همچنین کارآفرینی که خوداشتغالی را با کار دستمزدی ترکیب می کند می باشد. این انواع زیاد از این حقیقت ناشی شده که ادبیات، فقط جنبه های مالی کارآفرین را در نظر نگرفته، بلکه مباحث دیگری همچون جنبه های آموزشی و اجتماعی را نیز درنظر گرفته است . - Burke ,

با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شده است در مقاله حاضر سعی خواهد شد تا چند موضوع مورد بررسی قرار گیرد. ابتدا، کلیه مفاهیم مورد نظر بصورت مستند تعریف شده و سپس ارتباط فاکتورهای کارآفرینی تولید ملی بررسی می گردد . در پایان، ضمن اشاره مجدد به هدف از نگارش مقاله در قالب جمع بندی، نتایج، کاربردهای مدیریتی و جهات تحقیقاتی آینده مربوط به موضوع به منظور ادامه و پیگیری کار توسط دیگر محققان علاقمند ارائه خواهد شد.

- کارآفرینی

-- مفهوم واژه کارآفرینی

کارآفرینی موضوعی است که در اواخر قرن بیستم مورد توجه محافل آموزشی کشورهای جهان قرار گرفته است . بررسی تاریخی ادبیات کارآفرینی موید آن است که این واژه اولین بار در تئوری های اقتصادی و توسط اقتصاد دانان ایجاد شده و سپس وارد مکاتب و تئوری های کارآفرینی سایر رشته های علوم انسانی شده است. واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای " متعهد شدن " نشات گرفته است . اقتصاددانان نخستین کسانی بودند که در نظریه های اقتصادی خود به تشریح کارآفرین1 و کارآفرینی پرداختند .

کورکت2 کارآفرینی را فرایند پویای از تغییر بینش و بصیرت با ابتکار و نوآوری می داند هیسریچ3 و پیترس4 کارآفرینی را فرایند خلق هر چیز نو و با ارزش ، با صرف وقت و تلاش با فرض همراه داشتن خطرات مالی ، روحی و اجتماعی و به دست آوردن پاداش های مالی و رضایت فردی و استقلالی که از آن ناشی می شود ، تعریف کرده اند . انگلیسی ها سه اصطلاح متفاوت را در خصوص کار آفرینی بکار گرفته اند :ماجراجو، متعهد، کارفرما .ازکارآفرینی تعریفات دیگری نیز شده است که در ذیل آمده است:

·    کارآفرینی فرایندی از ارائه اندیشه های تازه و نو، بهره گیری از امکانات و فرصتهای موجود با تکیه بر دانش،پیشه و کار مربوط به آن و پذیرش خطر است .

·    احمد پورداریانی و عرفانیان معتقدند کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب وکار و با بسیج منابع که با مخاطره ی مالی،اجتماعی و حیثیتی همراه است محصول یا خدمت جدید به بازار ارائه می دهد.

·    کارآفرینی پلی میان زایش ایده ،تولید و انجام خدمات ،مبادله اطلاعات و کالاست .

·    کارآفرینی عامل دگرگونی اجتماعی است و به ایجاد مشاغل تازه و بهره گیری مؤثر از نیروی انسانی و منابع طبیعی می انجامد .

·    کارآفرین کسی است که گذشته از اشتغالزایی بهره وری را توسعه می دهد .

- کارآفرین

تعاریف

به نظر جانسون، کارآفرین فردی است پیش رو که خود را عامل و مسؤول اتفاقات می داند و می تواند راه های جدید پیشنهاد نماید . او هرگونه مخاطره در فرایندهای کاری را مدیریت می کند. کارآفرین شخصی است که با پذیرفتن ریسک، کسب وکاری را انتخاب کرده ، آن را ساماندهی و یک دست می کند و هرگونه اقدام ر ا براساس مهارت های دانش و انرژی های مشخص انجام می دهد. بعضی از صاحب نظران رفتار و گرایش های کارآفرینانه را عامل کارآفرینی می دانند - ,. - Landier

کارآفرین کسی است که بتواند از عهده ی تشخیص فرصت های شغلی جدید کسب وکار برآمده یا ایده های جدید درآمدزا، همراه با تدابیر و روش های کاربردی لازم برای خوداشتغالی ارائه دهد، همچنین از عهده ی واگذاری ایده به دیگران یا تأسیس یک بنگاه اقتصادی کوچک برآید - گرامی نژاد ، ٌََِ - . بنا به تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر، کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل نماید. با توجه به معانی ارائه شده در این خصوص می توان به طور خلاصه َ تعریف مختلف برای کارآفرین عنوان کرد: ٌ- کار و شغل تولید کند.

ٍ- خوداشتغالی و اشتغال کند. َ- ارزش افزوده ایجاد کند.

ُ- محصولات یا خدمات جدید به وجود آورد. ِ- خلاقیت و نوآوری کاربردی داشته باشد.

ّ- منابع و امکانات را به سوی هدف سازماندهی کند.

ْ- برای تقاضاهای بالقوه محصول می آفریند، پیش بینی در عرضه و تقاض. َ- در درون سازمان، سازمانی دیگر می آفریند - بزرگراه ، - .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید