بخشی از مقاله

چکیده

روستا در ایران در طول تاریخ به عنوان اسوه مقاومت و مهم  ترین حامی مالی و نیروی نظامی و تولید مواد غذایی کشور را بر عهده داشته ،که در این مقاله سعی شده قسمتی از نقش تولیدات کشاورزی در تحکیم بنیان های توسعه کشور بیان گردد . این تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی به صورت کتابخانه ای و اسنادی ، در خصوص ا قشار مهم روستایی که د   ر حال حاضر طبق سر شماری سال از کل جمعیت نفری ایران % آن در حدود نفررا به خود اختصاص داده اند می باشد.

ولی از گذشته های دور و در بحران ها و جنگ ها و در به ثمر رساندن انقلاب و زمان جنگ و اکنون که تحریم های نفتی بر علیه ایران شدت گرفته است که این عامل باعث کاهش در آمد های ارزی گشته ،روستا علاوه بر ت أمین مواد مورد نیاز غذایی داخلی در عرصه صادرات نیز پیشتاز در ارز آوری با کمترین وابستگی ارزی بوده و در زمان مشکلات و سختی ها بیشتر نمایان شده است و مهمترین نقش را در اقتصاد مقاومتی و تولید ملی داشته ، در این تحقیق بر آن شده گوشه هایی از این نقش ها بازیابی و سعی در ایجاد نگرش های نو به روستا و نقش آن در تولید ملی و اقتصاد مقاومتی گردد .

مقدمه

روستا های ایران با جمعیتی بالغ بر نفر است که فعالیت بیش از نیمی از روستاهایی که در چند سال اخیر شهر شده اند در حال حاضرنیز از طریق کشاورزی کسب در آمد می کنند و رشد و افزایش جمعیت خود را مدیون کشاورزی بوده اند. - مرکز آمار ایران سرشماری - سال ها به عنوان قشر کم درآمد و محتاج کمک و نگاهی ترحم آمیز از جانب شهر و حکومت و رسانه ها بوده و بدور از واقعیت و نقشی که بر عهده داشته است.

اگر بررسی در این زمینه صورت گیرد و منطبق با واقعیت باشد می بینیم که روستا ها با توجه به شرایط منطقه ای و مکانی و اقلیمی با شاخص و خصوصیت منحصر به فردی نقش مهمی در کشور داشته و دارند و از هزاران سال پیش محور مقاومت اتحاد و توسعه کشور عزیزمان ایران بوده است. در این مقاله بنا داریم تا قسمتی از ویژگی های روستائیان در دوران های خاص خصوصا دهه اخیر را که بر عهده داشته اند را چه در انقلاب و جنگ و تحریم های کنونی بیشتر روشن سازیم تا شاید نگاه تحقری آمیز برنامه ریزان و یا شهر نشینان بر این قشر بزرگ تولید کننده ی روستایی کشور تغییر نماید.

اهداف تحقیق

هدف از این تحقیق نگاهی نو به روستاهای ایران و تبیین جایگاه روستا نه بر اساس شعارهای سطحی و ظاهر سازی بلکه بر اساس نقش و جایگاه کار و تولید روستا در توسعه،ملموس نمودن و قابل درک نمودن تطابق آن با واقعیت های موجود و تلاش درجهت تغییر نگرش عمومی به آنها می باشد.همچنین در این تحقیق تبیین اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار و چگونگی ارتقاء و رشد روستاهای ایران با ایجاد تغییرات اقتصادی در بدنه جامعه و خصوصا جامعه مصرف کننده و هماهنگی سیاست های اجتماعی و اقتصادی و زیست محیطی به منظور پایداری حیات اجتماعی اقتصادی و طبیعی است . و تلاش در همسو نمودن اولویت بندی نیازهای واقعی با برنامه ریزی کلان از اهداف تحقیق می باشد.

روش تحقیق

روش پژوهش در این مقاله از نوع توصیفی و تحلیلی مبتنی بر اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی می باشد که از منابع پژوهشگران متخصص در جوامع روستایی ایران استفاده شده است .

تعریف اقتصاد مقاومتی

مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برابر مقاومتی در برابر اقدامات تخریبی شکل بگیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریم ها و توطئه های گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملی منطقه ای و محلی حفظ کند.

وضعیت جمعیتی و جایگاه روستا

از کل جمعیت ایران طبق سر شماری سال که بالغ بر نفر درصد آن نقاط روستایی که جمعیتی معادل  نفر می باشد که با نگاهی به وضعیت جمعیت فعلی وبا توجه به کند شدن مهاجرت های روستا به شهر و بهبودی نسبی با وضعیت زیر ساخت ها در روستاهای ایران و پیش بینی حرکت به سوی پایداری جمعیت روستایی ایران، با این جمعیت عظیم برنامه ریزی بهتر نگاهی نو و سازنده باید به روستا و روستا نشین داشت، و برنامه ریزی نه به عنوان لطف و ترحم بلکه به عنوان الگوی مقاوم در سازندگی ایران در دهه آینده انداخت تا جایگاه کهن خود را بازیابد.

جایگاه اقتصادی روستا در گذشته

در سال های گذشته که شهر تنها وظیفه قانون گذاری و امنیت از حدود و ثغور کشور و داخل کشور را بر عهده داشته، روستا به عنوان تنها أتمین کننده هزینه و منبع غذایی و ماندگاری اقتصادی شهرها و پایتخت ایران و محلی جهت گذراندن تفریحات و اوقات فراغت و گردش شهر نشینان بود . - ََ،ًًٍُ, - Shapiroمردمان روستا افرادی که چه بر اساس ژنتیک طی نسل ها و چه در زمان تولد با توجه به حجم کار زیاد از سنین پایین شروع به فعالیت نموده و مردمی قوی شجاع که از نظر جسمانی بسیار مقاوم بوده و أتمین نیروی جنگی و غذا به عهده روستائیان بوده است. - بابازاده،18، - 1386

روستا و اقتصاد روستایی قبل از انقلاب

همانطور که برای همگان واضح و مبرهن بوده بهره وری روستایی بسیار منسجم و سازمان یافته و با تشکیلاتی با سابقه هزاران سال با حفظ اتحاد و نو آوری قدم هایی را در افزایش تولید بر داشته بود که ناگهان با افزایش تولید محصولات غیر ارگانیک کشورهای دیگر با افزایش سموم وآفت کش ها محصولات با قیمت ارزان در چند دهه قبل بدون محدودیت و حتی با حمایت دولت و کشور گردید، و کشاورزی ما را تا حد انهدام پیش برد و تولید و بهره وری کشاورزی داخلی جز حمایت از چند شرکت وابسته دولتی بدون حمایت های دولت نابود و روستایی از تولید بازمانده و مهاجرت آغاز شد و اقتصاد روستایی به حالت فلج و تنها خاطراتی آن حجم فعالیت و رونق اقتصادی در خاطره ی روستایی باقی ماند و روستایی به عنوان فردی عقب مانده،بی فرهنگ، متحجر و هزاران القاب دیگر در حاشیه ماند و بازار داغ کالاهای خارجی در ایران رونق گرفت تا منبع درآمد نفت دوباره به کشورهای خریدار نفت از طریق خرید کالاهای خودشان به آن کشور ها باز گردد و کشاورزان روستایی پر توان در فقر و فلاکت بمانند.

روستا و انقلاب

روستایی مومن ، متعهد، با ایمان و کم توقع ما در بحبوحه انقلاب که اعتصابات کشور را فرا گرفته بود و مواد غذایی و کالاهای مورد نیاز کشور با کمبود شدید مواجه شده بود. روستایی پر تلاش بود ،که توانست با تولید و پاسخگویی به نیازها، کشور و شهرها را پا بر جا نگه دارد و نگذارد شهر نشین ها در مقابل این کمبودها کمر خم نماید و نقش بزرگ را در خاطره ها باز گذارد.

جنگ تحمیلی و اقتصاد روستایی

آغاز جنگ تحمیلی و تحریم کشورها و حمایت های غرب از کشور عراق، ایران را به حالت بسیار بحرانی در آورده و صنعت کشور خوابیده و صادرات نفت کاهش شدید یافت و تنها درآمد متکی به صادرات محصولات کشاورزی و أتمین مواد غذایی کشور بر عهده روستاییان از یک طرف که نقش سنگین و سرنوشت ساز بود که از طرفی أتمین نیروی دفاعی کشور از روستا که انسان های وارسته و خود ساخته که بدون هیچ چشم داشتی و تنها در راه خدا در حفاظت از نیروها و دفاع از دشمن با شجاعت تمام پیش رفته و همان زمانی که شاید قسمتی از شهرنشین پر توقع و سرمایه دار که در زمانی کشور نیاز به سرمایه و ارز داشت.

با سرمایه ها و فرزندان خود به کشور های اروپایی و امریکایی رفتند. - پل سیمون،1385، - 72جامعه روستایی سینه سپر کرد، اگر به آمارها نگاه کنیم می بینیم به نسبت جمعیت رزمنده و کسانی که در زمان جنگ در جبهه بودند، و جانبازان و شهدای روستاهای کشور به نسبت جمعیت از شهرها ی ما بسیار بیشتر بوده است و این نشانی بر پویایی اقتصاد و مقاومت فرزندان روستایی این مرز و بوم بوده است.

روستا و اقتصاد مقاومتی در ایران

در سالهای اخیر کشور عزیزمان در تحریم های کشورهای غربی و در شرایط دشوار قرار گرفته و با کمبود ارز جهت أتمین کالاهای مورد نیاز خصوصا أتمین کالاهای لوکس مورد نیاز شهرها مواجه شده و از طرفی در آمد نفتی کشورمان که أتمین کننده عمده ارز مورد نیاز جهت وارد نمودن این کالاها می باشد بسیار کاهش یافته و باعث ایجاد نوسانات در بازار ارز گردیده و اقتصاد ایران را با چالش هایی روبرو نموده - لشگری،1386، - 23 و در این زمان اولین نیاز یک کشور و مهمترین آن أتمین مواد غذایی داخلی بوده که روستاییان پر توان و کشاورزان با تولید و پاسخگویی به این نیاز توانسته اند باز هم نقش مهمی را در کشور ایفا نمایند و با أتمین فراوان مواد غذایی سهم بزرگی را متقبل نمایند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید