بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این مطالعه بررسی رابطه رضایت از زندگی با هوشهیجانی و سلامتروان دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیامنور شهر کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیامنور شهر کرمانشاه در سال 1395-96 تشکیل میداد. که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر با روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند.  ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق سه پرسشنامه هوشهیجانی شوت - - 1998،پرسشنامه رضایت از زندگی - 1985 - swls و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ - - 1972 بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها مورد تایید صاحبنظران است و پایایی هر یک از پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب0/84، 0/86، 0/93 محاسبه شد.

دادهای خام گردآوری شده به نرم افزار spss20 منتقل و با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان تجزیه و تحلیل شد. همبستگی حاصل از نتایج نشان داد بین ابعاد هوشهیجانی و رضایت از زندگی رابطه معناداری در سطح - p<0/05 - وجود دارد. همچنین بین هوشهیجانی و سلامتروان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که رضایت از زندگی توسط هوشهیجانی و سلامت روان در بین دانشجویان پیشبینی میشود.

مقدمه

انسان و زندگی مفاهیمی هستند که از یکدیگر جدا نمی شوند. زندگی، جز جدایی ناپذیر انسان است و هیچ راه فراری از آن نیست. بنابراین انسان تا هست باید زندگی کند به بیان دیگر انسان میان دو راهی زندگی و عدم زندگی قرار ندارد بلکه بدون تردید زندگی باید کرد. اما می توان پرسید زندگی گوارا و لذت بخش، کدام است؟ بشر در جستجوی خوشبختی است و در پی آن است که به زندگی رضایتمندانه دست یابد و هیچ کس نیست که بخواهد زندگی همراه با نارضایتی داشته باشد. رضایتمندی بستر موفقیت و کامیابی است و هیچ انسان موفقی نیست که از هنر »رضایت از زندگی« برخوردار نباشد. بدون رضایتمندی، امکان پیشرفت و موفقیت وجود ندارد. انسانهای موفق کسانی هستند که از زندگی خود لذت می برند. بنابراین رضایتمندی از زندگی یکی از رازهای ناشناخته در زندگی انسانهای موفق است.

زندگی موفق، زندگی است که توام با رضایت و خرسندی باشد. البته بایستی به این نکته توجه داشت که میان »مشکل داشتن در زندگی« با »مشکل داشتن با زندگی« تفاوت وجود دارد. همهی انسانها در زندگی مشکل دارند، اما انسان موفق کسی است که با زندگیاش مشکل نداشته باشد و این یعنی رضایت از زندگی - عبداله زاده، باقر پور و لطفی، . - 1388 به نظر می رسد که هوش هیجانی شاخص خوبی برای معنی زندگی باشد. در واقع از آغاز مطالعهی هوش غالباً بر جنبههای شناختی آن نظیر حافظه، حل مسئله و تفکر تاکید شده است.  در حالیکه امروزه نه تنها به جنبههای غیرشناختی هوش یعنی تواناییهای عاطفی هیجانی، شخصیتی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار میگیرند. بلکه به جنبههای شناختی هوش در پیشبینی توانایی فرد برای موفقیت و سازگاری در زندگی نیز توجه م شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید