بخشی از مقاله

چکیده

رابطه سبک های یادگیری کلب با انگیزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان پیام نور مشهد در سال 1396-97 احسان صاحبی1، وجیهه ظهور پرونده2، فاطمه شعبانی 3، مقدمه: عوامل مؤثر بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی بسیار وسیع است و شناسایی این عوامل در رفع مشکلات و نارساییهای موجود در نظام آموزشی مهم است .یکی از عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و افزایش بازدهی آموزشی می شود، ایجاد انگیزهی درونی در افراد برای یادگیری است .لذا، توجه به تفاوتهای فردی و شناسایی سبکهای یادگیری آنان و ارائه ی برنامه ی آموزشی متناسب با خصوصیات یادگیرندگان موجب افزایش انگیزه دانشجویان می شود که باعث می شود بهتر بیاموزند و احساس رضایت از یادگیری داشته باشند.

اهداف: جهت دستیابی به نتیجه معتبرتر و پرکردن شکاف پیشینه پژوهش، با هدف بررسی وضعیت توزیع سبک های یادگیری کلب در دانشجویان و نیز رابطه سبک های یادگیری کلب با انگیزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان پیام نور مشهد در سال 1396-97انجام می شود.

روش پژوهش: جامعهی آماری عبارت از کلیه دانشجویان پیام نور مشهد در سال تحصیلی 1396-97 که حدود 505 نفردانشجو در حال تحصیل می باشند گروه نمونهی شامل 220 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونهگیری خوشهایی انتخاب شدند. پژوهش از نوع کاربردی و تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش برای سنجش شیوه ها و سبک های یادگیری از پرسشنامه سبک یادگیری کلب 12 سوالی نسخه 3/1 و برای سنجش انگیزش از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر استفاده می شود.معدل نمرات تحصیلی دانشجویان نیز بهعنوان شاخص موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد.

یافته ها و نتایج: تجزیه و تحلیل آماری نشان داد، بین سبک های یادگیری کلب با انگیزش تحصیلی دانشجویان پیام نور مشهد در سال 1396 رابطه وجود ندارد. و نیز بین سبک های یادگیری کلب با انگیزش درونی و بیرونی دانشجویان پیام نور مشهد رابطه وجود ندارد.اما بین سبک های یادگیری کلب با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه وجود دارد بطوریکه تعداد بیشتری از افرادی که معدل زیر 14 دارند از سبک یادگیری جذب کننده - % 46/9 - برخوردارند و بیشتر کسانی که معدل بین 14 تا 17 دارند، از سبک یادگیری همگرا - % 34/5 - و بیشتر افرادی که معدل بالای 17 دارند از سبک یادگیری همگرا - % 62/9 - برخوردارند. تعداد بیشتری از مردان از سبک یادگیری جذب کننده - % 44/2 - برخوردارند و بیشتر زنان از سبک یادگیری همگرا - % 36 - برخوردارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید