بخشی از مقاله

چکیده

به موازات تحولات وسیع تکنولوژی و دنیای متغیر اطلاعاتی ، یکی از مهمترین مباحث در جامعه فراگیر فناوری و توسعه اطلاعاتی ،مسئله دولت الکترونیک است . دولتی که در آن ، کاربرد شبکه اینترنت توسط سازمانهای دولتی جهت ارایه خدمات و اطلاعات به مردم ، شرکتها و سایر سازمانهای دولتی از الزامات انکار ناپذیر آن محسوب شده و بدین ترتیب کلیه شهروندان ، شرکتهای تجاری ، سایر سازمانهای دولتی و کارمندان دولت را قادر می سازد تا از طریق یک وب سایت در شبکه اینترنت و بدون محدودیت ھای مکانی و زمانی به اطلاعات  و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند    که دولت  با توجه به اھمیت موضوع و نقش استراتژیکی الکترونیک می تواند در کلیه ی سازمانها ایفا کند لذا بر آن  شدیم تا در این پژوھش مطالبی را از نظر بگذارنیم که به  نحوی این نقش را پر رنگ جلوه دھد و در راستای آن درصدد آن ھستیم تا از    این توسعه ی استراتژیک به عنوان الگویی در  ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سازمان بهره بگیریم . بنابراین در مقاله ی حاضر به مرور مطالب در زمینه ی توسعه ی استراتژیک دولت الکترونیک خواھیم پرداخت .

.1 مقدمه

یکی ازجنبه ھاي کاربردي مهم فناوري ارتباطات و اطلاعات ،دولت الکترونیک است .فناوري اطلاعات درحال تغییر دادن نقش، کارکرد و قدرت دولت ھاست . به ھمین جهت با بازمهندسی فرآیندھاي طولانی سازمانهاي بخش عمومی، کاربردھاي فناوریهاي رایانهاي و ارتباطی در اداره دولت ھا روبه گسترش است. - ٢٠١٣ - Han,Mithas, امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، ساختار حاکمیت دولتها را دو بعد عمودي و افقی تحت تأثیر قرارداده است.

در بعد عمودي، فناوري اطلاعات و ارتباطات با کاھش ھزینه و زمان و نیز گسترش خدماتاداري، موجب کاھش بوروکراسی می شود و در بعد افقی، دامنه و نحوه دخالت دولت در قلمروھاي اقتصادي، اجتماعی، فرھنگی و سیاسی را تحت تأثیر قرار می دھد . فناوري اطلاعات و ارتباطات ابزار قدرتمندي است که می تواند با پیدایش دولت الکترونیک به مشارکت مؤثرتر، قانونمندتر، شفافتر و پیشرفته تر ھمه شهروندان کمک کند .به کارگیري دولت الکترونیک ھمانطور که سبب ارتقا سطح خدمات میشود سبب ایجاد کارایی بالاتر و ایجاد امکانات جدید مشاوره الکترونیک، کنترل الکترونیک و مشارکت عمومی میشود.

- ٢٠١٢ - Mithas and etc…, دولت الکترونیک از زوایاي متعدد و از نگاه اندیشمندان رشتههاي مختلفی ھمچون مهندسی نرم افزار، فناوري اطلاعات، علوم سیاسی، مدیریت دولتی و غیره مورد بررسی قرار گرفته است .دو رویکرد اصلی در تعریف دولت الکترونیک وجود دارد :اولین رویکرد، رویکرد ابزاري است که دولت الکترونیک را به کاربردن فناوري اطلاعات توسط دستگاھهاي حکومتی جهت کاھش ھزینه و افزایش بهره وري در خدمترسانی به شهروندان می داند.

از دیدگاھی دیگر میتوان آن را نوعی از دولت که با استفاده از فناوري اطلاعات امکان نظارت مردم بر حکومت و ھمچنین نظارت حکومت بر عناصر غیرحکومتی را فراھم میآورد، دانست. رویکرد اول ارائه خدمت کاراي دولتها را ھدف گرفته است و دولت الکترونیک را اختصاصاً براي خدمات رسانی دولت به شهروندان تعریف میکند .برخلاف رویکرد اول که بر موضوعات کارآیی تمرکز دارد و غالباً به طور مستقیم به بخش فناوریهاي ارتباطات و اطلاعات توجه می کنند، رویکرد دوم به اثربخشی توجه دارد و منظور از دولت الکترونیک، به نوعی حکمرانی الکترونیک است .رویکرد دوم به جاي تمرکز بر عناصر فناوري، به طور کلی به ابعاد سیستمها، سازمانها و نظامهاي اجتماعی میپردازد. - الهی و دیگران ، ١٣٨٩ - این مقاله با ھدف نقش استراتژیک دولت الکترونیک به رشته ی تحریر در آمده است و امید می رود با مرور مطالب مربوطه بتوانیم ھم برای ارتش جمهوری اسلامی ایران و ھم برای سازمانهای دیگر مفید واقع شویم .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید