بخشی از مقاله

چکیده

استراتژيفهاي پایداري میفتوانند در بسیاري از شرکتفهاي کوچک و متوسط - SME - که به طور مشترك کار میفکنند، اثرات همفافزایی بسیاري ایجاد کرده است این مطالعه، پس از بیان استدلالفهاي اقتصادي در SMEهاي پایدار و در نظر گرفتن مزایاي پایداري آنهافدر برابر شرکتفهاي چندفملیتی - MNEs - ، به بحث درباره محركفهاي متفاوت براي بهینهفسازي پایداري در SMEها میفپردازد: - لژتبدیل شدن به اهداف سرمایهفگذاري پایدار ارزشمند براي شرکتفهاي بزرگتر؛ - هژایجاد شبکهفهاي بسیار رقابتی از SMEهاي پایدار در فضاهایی از بازار که شرکتفهاي بزرگ در آنجا موفقیت کمتري دارند؛ - مژتبدیل شدن به تامینفکنندگان بسیار کارآمد در زنجیرهفهاي تامین جهانی از طریق شیوهفهاي عملی پایدار.فدر حالیکه مدلفهاي موفق بسیاري از شرکتفهاي کوچک و متوسط پایدار در حال تکامل هستند، ممکن است شبکهفهاي این شرکتفها، براي از بین بردن مشکلات سیستمیک حیاتی شوندچفشرکتفهاي کوچک و متوسط نمایندهففاکثر شرکتفها هستند و تحول سریع فناوريفهاي ارتباطی موجب ارائه مسیرهاي مختلف تشکیل شبکه میفشود.

کلید واژگان : توسعه پایدار، شرکت هاي کوچک و متوسطف،فمدیریت پایدار زنجیره تامین، انعطاف پذیري ، محیط زیستفصنعتی

مقدمه

از دهه حششلففاکتورهاي محیطی و اجتماعی به موضوعات استراتژیکی مهم و رو به رشدي تبدیل شدهفاند که شرکتف ها با هر سایزي باید آنها را در نظر بگیرند. با فرا رسیدن قرن له، شرایط بازار در حال خلق لنزهاي حقیقی جدیدي است که باید دنیا را از پشت آنها دید - ل - . نادیده گرفتن "ارتباط مخفی"فبین اقتصاد و محیط موجب شده است که اقتصاد در حال حاضر بسیاري از موقعیتفهاي توسعه پایدار - SD - را از دست بدهد، این موقعیتفها ممکن از تهدید فروپاشی اجتنابفناپذیر جامعه جلوگیري کنند - ه - . همانفطور که کمپانیفهاي بیشتري "سفر مشترك"فپم - ما را درك میفکنند، سفري که بر ضرورت ایجاد توسعه پایدار تاکید دارد، شرکتفها در سراسر جهان به طور ارادي در حال توسعه برنامهفهاي استراتژیک هستند تا رقابتفپذیري شرکتفهاي خود رافپایدار کنند. Hartفو Milsteinفتاکید کردهفاند که ایجاد یک شرکت پایدار باید به عنوان یک فاکتور دیگر در محیط اقتصادي امروزي در نظر گرفته شود و متخصصین اقتصادي قرن له فنیز باید در برنامهفریزي خود این دیدگاه را لحاظ کنند - ت - .

با این حال حتی این دیدگاه نیز دیگر کافی و موثر به نظر نمیفرسد.فف برنامهفهاي اقتصادي مدرن باید "محدودیتفها و فرصتفهاي"فارائه شده توسط تغییرات شرایط محیطی و اجتماعی جهانی را درنظر بگیرند، همانفطور که نادیده گرفتن چشمفاندازهاي محیطی و جهانی جوامع پایدار، موجب محدودیت پیشرفتفهاي آتی میفشود. به طور متناقض، هرچه منابع شرکتفها کارآمدتر میفشود، اقتصاد جهانی سریعفتر رشد میفکند. بررسی ردپاي اکولوژیکی نشان میفدهد که نیازهاي اکولوژیکی انسانی با این "تاثیر ارتجاعی"فپز - ، از آنچه طبیعت میفتواند تامین کند فراتر رفته است - ذ - . این "خارج شدن از حد اکولوژیکی"فبهفاین معنی است که ما در عوض زندگی با استفاده از محصول و نعمات طبیعت، در حال از بین بردن ذخایر سرمایه طبیعی محیط زیست هستیم - ذ - . شرکتفهاي اقتصادي، همانند تمامی ارگانیزمفهاي زنده، نیاز دارند در عوض محدودیت رشد، حداقل براي همگام بودن با اقتصاد رشد کنند، اما تعریف رشد و راهفها و مقاصد رشد نیازمند تغییر است - غ - .

انعطافپذیري شرکت پایدار عبارت است از "ظرفیت یک شرکت براي بقا، سازگاري و رشد در مواجه با تغییرات متلاطم" فو بطور هم زمان " فافزایش ارزش سهامفدار بدون افزایش توان عملیاتی ماده" فپزژچف انعطافپذیري شرکت پایدار درون چهارچوبفهاي اکولوژي صنعتی موجب خلق موقعیتفهاي متعدد تجاري از طریق فناوريفهاي سبز، کاهش مواد خام و مصرف انرژي و "کشف راهفهاي نوآورانه براي بازیابی و استفاده مجدد از ضایعات در منابع دست نخورده" فمیفشود - ز - . این امر رشد را در یک بافت پایدارتر دوباره تعریففمیفکند، بافتی که براي شرکتفهاي کوچک و متوسط بیگانه نیست، شرکتفهایی که براي قرنفها درون بافتی از بازارهاي محدود فعالیت کردهفاند و در انطباق با این شرایط موفق بودهفاند - هژچفف استراتژي یک شرکت پایدار به عنوان "فرآیند هماهنگی یک شرکت با محیط اقتصادي به منظور حفظ یک تعادل پویا"فتعریفشده است - ش - .

با افزودن یک لنز پایداري درون چهارچوب برنامهفریزي استراتژیک SME، توسعه SMEفتلاش میفکند تا رشد و پایاداري را متعادل کند و درنتیجه ایجاد فراوانی را به طور اقتصادي، محیطی و اجتماعی همفتراز کرده و آن ارزش را براي نسلفهاي بعدي ذخیره کند - حل - . ادغام پایداري در استراتژي رقابتی SMEها و در نتیجه کسب سودفدهی بیشتر از طریق اتخاذ استراتژيفهاي پایدار ارادي، به این شرکتفها کمک میفکند تا میزان تغییر پایدار خود را بهینه کنند.امروزه واضح است که پیشرفتفهاي محیطی داوطلبانه توسط شرکتفهاي شخصی براي جبران رشد جهانی اقتصاد کافی نخواهند بود و رشد سریع اقتصاد چین، هند و سایر کشورهاي آسیایی این مشکل را تشدید میفکند - زژچففاستراتژيفهاي پایداري میفتوانند در بسیاري از شرکتفهاي کوچک و متوسط که به طور مشترك کار میفکنند، اثرات همفافزایی بسیاري ایجاد کرده و همچنین براي عوام، منافع سیستمیک بیافرینند. این مطالعه، پس از بیان استدلالفهاي اقتصادي در SMEفهاي پایدار و در نظر گرفتن مزایاي پایداري شرکتفهاي کوچک و متوسط در برابر شرکتفهاي چندفملیتی - MNEs - ،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید