بخشی از مقاله

چکیده

هدف از تحقیق حاضر توسعه صنعت گردشگری با طراحی خانه فرهنگ میباشد روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی می باشد که در آن سعی شده است که با مراجعه به مدارک کتابخانه ای و اسناد در دسترس تمامی وجوه موضوع بررسی شود و از هر لحاظ به موضوع پرداخته شود. نهادینه سازی و توسعه فرهنگ شهر با توجه به الزامات بنیادی در شهرها نیازمند ایجاد مکانهایی است ایجاد خانه های فرهنگ و فرهنگ سراها در شهر . به عنوان پایگاهای فرهنگی دارای قابلیتهای بسیار سودمند میباشد.

حضور فرهنگ در فضاهای معماری و شهری از راه های گوناگون صورت می گیرد هر بنایی به عنوان جزئی از فرهنگ معماری وظیفه عینیت بخشیدن یک اندیشه ذهنی را از طریق فرم ظاهری خود دارد که نمودی است برای سنجش فرهنگ. با گسترش مراکز شهری و رشد پدیده شهرنشینی، اشتیاق به سیاحت و سیر و سفر افزون شده است؛ به طوری که مشتاقان این امر با عنوان گردشگر در اقصا نقاط کره زمین امر گذران اوقات فراغت را تکامل بخشیده اند.

از دیدگاه گردشگری، معماری دو نقش اساسی را داراست که عبارتند از:لازمه و جاذبه، لازمه در حوزه ی زیرساخت های صنعت گردشگری قرار میگیرد در حالی که جاذبه، جزئی از جاذبه های فرهنگی است که در آن دسته بندیهای متفاوتی به منظور جاذبه های معماری در نظر گرفته شده است. آنچه در شهر های امروز ما دیده می شود نه فضای شهری که فضاهایی خالی محصول کنار هم قرار گرفتن بناها و تکه هایی باقی مانده از توده هایی هستند که کمتر معنا و مفهومی را به ذهن متبادر می کنند.

شاید اینگونه باشد که در شهر ما اول ساختمان ها ساخته می شوند و آنچه باقی می ماند فضای شهری است. فرهنگ و شهر دو پدیده ی مکمل یکدیگر هستند که هر یک دیگری را تکمیل کرده و بدون آن معنا و مفهوم ندارد، به عبارتی می توان اینگونه بیان کرد که هر دو پدیده های انسانی شهر را تکمیل می کنند.

کلید واژه ها : صنعت گردشگری ،فرهنگ ،خانه فرهنگ، فرهنگ شهری

مقدمه

اهمیت و لزوم توجه به فرهنگ یکی از راه های پیشرفت جامعه بشری محسوب می گردد. هنگامی که سخن از شهر به میان می آید، در واقع صحبت از مکانی است که بالاترین حد از تمرکز قدرت و فرهنگ یک اجتماع را در خود جای داده است؛ مکان تبلور وسیع ترین شبکه های ارتباط اجتماعی، جایی که تعلق به آن و اهل آن بودن، نوعی هویت شناختی برای فرد به ارمغان می آورد.

تلفیقی از توده و فضا که جز در صورت حضور افراد انسانی در آن، در مرز توده و فضا باقی می ماند و نه نشانگر تمدن، که تنها باقی مانده ای تاریخی یا باستانی از تمدن را به تصویر می کشد، فضای شهری یکی از عناصر ساخت فضایی شهر است که همواره با تاریخ یک ملت در ادوار مختلف به وجود می آید، شکل می گیرد و دگرگون می شود و فعالیت های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی همواره در آن جریان دارد.

فرهنگ شهری در حقیقت ادراکی ست که انسان با توجه به جمیع جهات از یک شهر در ذهن خویش دارد. این مفهوم به عنوان هویت معنایی و معنوی .و ادراک معنایی و ذهنی انسان از شهر مطرح می باشد که مشتمل بر ویژگی ها و اتفاقات و فعالیت ها و آداب و هنجاریی ست که در کلیت شهر به عنوان یک واحد می گذرد. به این ترتیب، مجموعه ای از ذهنیات و اتفاقات تاریخی، وقایع اتفاقیه، انتظارات و خاطرات که می توانند کلیات فضای شهر را به عنوان یک پدیده فرهنگ تعریف کنند، به نحوی فضاهای جزئی در شهر و یا آنچه را که تا کنون فضای شهری نامیده شده است، تحت تأثیر قرار می دهند.گردشگری، صنعتی گسترده، عظیم و رو به رشد در عرصهی فرهنگ و اقتصاد جهان است.

گردشگری تقریبا تمام جنبههای یک اجتماع را در بر می گیرد. امروزه اهمیت و وسعت این صنعت موجب شده است تا پدیده های متعددی از دیدگاه گردشگری مورد تحلیل قرار گیرد.هنگامی که تاریخ گردشگری را مورد مطالعه قرار می دهیم این مسئله مشخص می شود که معماری همواره نقشی اساسی در گردشگری داشته است. از پیدایش نخستین جاذبه ها، میهمان خانه ها، کاروانسراها و غیره تل رسیدن به صنعت گستردهی امروزی، گردشگری و معماری در پیوندی پایدار بوده اند.اکنون که گردشگری یکی از علوم نوین و پیشرو در سطح جهانی شده است، رویکردهای متفاوتی برای مطالعهی این صنعت در نظر گرفته می شود.

سولات تحقیق

تحقیق حاضر به دنبال طراحی خانه فرهنگ برای ایجاد توسعه صنعت گردشگری به حفظ بالا بردن فرهنگ شهری میباشد بنابراین در این زمینه باید بررسی نمود که چه زمینه هایی جهت بالا بردن فرهنگ با ایجاد گردشگری وجود دارد؟ چه فرصت هایی جهت شناخت منطقه و استان به کمک ایجاد فضاهای تفریحی و فرهنگی وجود دارد؟ و آیا می توان با ایجاد فضاهای فرهنگی در راستای صنعت گردشگری پلی میان فرهنگ و معماری ایجاد نمود؟ لذا جهت پاسخ به این سوالات، انجام این تحقیق می تواند تا حدودی مساله را روشنتر نموده و راه را برای برنامه ریزان و دست اندرکاران در این زمینه هموارتر نماید.

فرضیات تحقیق

معماری و گردشگری به عنوان دو صنعت گسترده و بزرگ در گذشته های دور و زندگی امروزه نقش بسزایی در توسعه و تکامل یکدیگر داشته و خواهند داشت و بر هم تاثیر گذارند. معماری ایرانی با توجه به تنوع در دوره های مختلف و اقلیم بستر طراحی، می تواند یکی از ارکان توسعه گردشگری بحساب بیاید و در جذب گردشگران، بسیار تاثیر گذار باشد. برنامه ریزی برای یک معماری گردشگری، می تواند به رشد و توسعه صنعت گردشگری در سطح ملی و بین المللی کمک بسزایی بکند. جایگاه انسان و ساخته های او از اساسی ترین مولفه معماری گردشگری می باشد و در هر شهری که دسترنج معماران در آن شهر دیده شود و زمانی که شهری دارای هویت و بناهای تاریخی باشد می تواند یک شهر جاذب گردشگر و توریست باشد.

با ایجاد خانه فرهنگ و جذب توریست و بالا بردن میزان اگاهی مردم و اشنایی با فرهنگ های مختلف مردم یک منطقه و استان با دیدن گردشگران مختلف میزان فرهنگ انها افزلیش یافته و به نوعی معماری و جذب توریست باعث ایجاد پلی میان فرهنگ و معماری خواهد شد.

مبانی نظری و تعاریف

گردشگری بیشتر لغت نامه ها و واژه ها مسافرت را عمل جابجایی تعریف کرده اند که البته این مفهوم در صنعت جهانگردی به شکل دیگری ارائه می گردد. مسافرت در مفهوم جهانگردی به عمل جابجایی به خارج از جامعه برای تجارت یا تفریح و نه برای انجام کارهای روزمره یا تحصیل اطلاق می گردد. واژه گردشگری از کلمه tour به معنای گشتن اخذ شده که ریشه در لغت لاتین turns به معنای دور زدن، رفت و برگشت بین مبداء و مقصد چرخش دارد که از یونان به اسپانیایی و فرانسه در نهایت به انگلیسی راه یافته است.

در فرهنگ و بستر گردشگری به سفری که در آن مسافرتی به مقصدی انجام میگیرد و سپس بازگشتی به محل سکونت را در بر دارد اطلاق میگردد . در فرهنگ لغت لانمگن گردشگری به معنای مجموعه مسافرت و تفریح برای سرگرمی معنا شده است. در فرهنگ لاروس گردشگری به معنای مسافرت برای تفریح - لذت یا رضایت - آمده است. تعاریف زیر که مبتنی بر تعاریف سازمان جهان جهانگردی است به توضیح دقیق جهانگردی، گردشگر، و بازدید کننده می پردازد.

جهانگردی: به عمل فردی که به مسافرت می رود و در آن مکان که خارج از محیط زندگی وی است برای مدتی کمتر از یک سال جهت تفریح، تجارت دیگر هدف اقامت نماید گفته می شود. جهانگرد، کسی که حداقل یک شب در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید به سر برد گردشگر: کسی که شب را در محل مورد بازدید به سر نمی برد. بازدید کننده: کسی که به محلی غیر محل زندگی خود به مدتی کمتر از 72 ماه مسافرت کند و هدف از اقامتش کسب درآمد در آن محل سفر کرده، نباشد.

تعریف فرهنگ

بنا بر نظر کریس جنگز، تعاریف اولیه فرهنگ مربوط به ظهور رشته های جامعه شناسی و انسان شناسی در دانشگاه ها است. این دو رشته بخاطر تمایل به استفاده از فنون علمی در مسائل انسانی، بوجود آمدند. از دیدگاه علمی متعدد و متنوعی از فرهنگ ارائه گردیده که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود ادوارد بارنت تایلور در سال 1871 در کتاب فرهنگ ابتدایی ، نخستین تعریف رسمی از فرهنگ را چنین بیان می کند: فرهنگ مجموعه پیچیده ایست که شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن و بلاخره تمام عادات و رفتار و ضوابطی است که فرد به عنوان عضو جامعه فرا می گیرد و در برابر آن جامعه وظایف و تعهداتی را بر عهده دارد.

فرهنگ یعنی قدرت فراتر رفتن و خارج شدن از راه های محدود دیدن اشیاء، و نیز پذیرفتن، دیدگاه های حاکم بر جامعه، فرایندی، در نهایت، امکان کسب دانش و معرفت را نسبت به خود، دیگران، محیط و کل هستی فراهم می سازد.زندگی در یک فرهنگ خاص به معنی زندگی در دنیای نمادین شامل نشانه ها، رمزها، سمبل ها، و ... است. انسان باید بتواند با این دنیای ویژه ارتباط برقرار نماید و از طریق این دنیای نمادین با دیگران و محیط خارج تعامل لازم را پیدا کند.

تعریف شهر

معنای لغوی شهر عبارت است از: مدینه، بلد و اجتماع خانه های بسیار که مردم در آن سکنی می کنند. آبادی که بر خانه های بسیار و خیابان ها و میدان ها و بازارها مشتمل و دارای سازمان های اداری و انتظامی باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید