بخشی از مقاله

باوجود اینکه یادگیری بهعنوان یکی از محرکهای اصلی سازمان های پروژه محور شناخته میشود ولی یادگیری سازمانی از پروژه ها با چالش های زیادی روبرو است. این دشواریهاعموماً به این دلیل است که ماهیت موقت پروژهها انتقال یادگیری را از یک پروژه به پروژه دیگر و همچنین سازمان پروژه محور سخت میسازد. در حوزه مدیریت عمومی مطالعات یادگیری سازمانی از قدمت بسیار بیشتری برخوردار است و با ارائه مفهوم سازمانهای یادگیرنده - LO - توسط Senge نقطه عطفی در حوزه مطالعات یادگیری سازمانی ایجاد گردیده است.

بااینحال نگاه سازمان یادگیرنده به بستر سازمانهای پروژه محور، بهعنوان یک دسته بسیار مهم از سازمانها که اهمیت آن روزبهروز در حال فزونی است توسعه پیدا نکرده است. در این پژوهش مدل سازمانهای پروژه محور یادگیرنده - PBLO - با شناسایی ابعاد و فرآیندها و پیامدهای مرتبط با PBLO توسعه داده می شود. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوای عمیق پژوهش های یادگیری در حوزه مدیریت پروژه است.

مقدمه

امروزه یادگیری بهعنوان مهمترین فعالیتهای سازمانهای پروژه محور ظهور پیدا کرده است. درنتیجه توانایی یک سازمان در یادگیری سریعتر نسبت به رقبای خود، پایدارترین روش ایجاد مزیت رقابتی است - Koskinen & . - Pihlanto, 2008:76 باوجود اینکه پژوهش ها بر یادگیری بهعنوان یکی از کلیدیترین عوامل در سازمانهای پروژه محور تأکید می نمایند - Sense, 2008 - و یادگیری بهعنوان یکی از محرکهای اصلی سازمانهای پروژه محور شناخته میشود - Bartsch, - el al, 2013 ولی یادگیری سازمانی از پروژهها با چالش های زیادی روبرو است. این دشواریها به این دلیل است که ماهیت موقت پروژهها انتقال یادگیری را از یک پروژه به پروژه دیگر و همچنین سازمان پروژه محور سخت میسازد . - Bartsch, el al, 2013 -

در حوزه مدیریت عمومی مطالعات در حوزه یادگیری سازمانی از قدمت بسیار بیشتری برخوردار است و واژه »یادگیری سازمانی« برای اولین بار توسط Cyert & March در مطالعه اولیه شان روی جنبههای رفتاری تصمیمگیری سازمانی در سال 1963 به کار رفته است - قربانی زاده، . - 29:1392 بااینحال و از دهه 1990 موضوع یادگیری سازمانی تنها یکی از موضوعات مطرح در حوزه یادگیری بود - Dawes, 2003,2 - و این موضوع تحتالشعاع سازمانهای یادگیرنده 1 - LO - قرار گرفت که توسط افرادی چون - Senge, 1990 - و - Pedler et al, - 1991 توسعه یافته است.

نگاه سازمان یادگیرنده به بستر سازمانهای پروژه محور، بهعنوان یک دسته بسیار مهم از سازمانها - Bakker et al, - 2010; Ajmal et al, 2009 که اهمیت آن روزبهروز در حال فزونی است توسعه پیدا نکرده است. سازمانهای پروژه محور دستهای از سازمانها هستند که اغلب محصولات آنها برای طراح های سفارشی مشتریان ساخته میشود. این نوع سازمانها میتواند بهصورت یک سازمان باشد که محصولی را برای یک مشتری بیرونی میسازد یا زیرمجموعه از یک شرکت باشد که به تولید محصول برای مشتری داخلی یا خارجی میپردازد و یا کنسرسیومی از شرکتها باشد که خدمتی را برای شخص ثالث ارائه میدهد.

- Ajmal & Koskinen 2008 - ویژگیهای فضای خاص سازمانهای پروژه محور لزوم توجه به مفهوم سازمان یادگیرنده پروژه محور را ضروری میسازد. در این پژوهش با بررسی مطالعات در سازمانهای یادگیرنده، تلاش میشود تا مدلی مفهومی برای سازمانهای یادگیرنده پروژه محور ارائه شود. بدین منظور کوشش میشود تا از طریق ارائه یک مدل، ابعاد سازمانهای یادگیرنده پروژه محور با در نظر گرفتن ویژگی های فضای این نوع سازمان ها توسعه یابد، سپس مرتبط با هرکدام از ابعاد فرآیندهای مرتبط نیز شناسایی گردد. موضوع دیگری که در این پژوهش موردتوجه است، مشخص نمودن تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم یادگیری در عملکرد سازمانهای پروژه محور خواهد بود.

مسئله پژوهش

متصدیان مدیریت پروژه بر این نکته اذعان دارند که ایجاد فرهنگ مطلوب یادگیری، سازمانهای پروژه محور را ارتقای عملکرد یاری خواهد نمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید