بخشی از مقاله

چکیده

انقلاب اسلامی ایران، حرکتی تمام عیار یا به عبارتی دیگر انقلابی واقعی بود که تمامی جنبه هاي حکومت و حاکمیت گذشته را دچار تغییر نموده و دگرگون ساخت. سیره انقلابیون و شعارهاي آنان نشان می داد و می دهد که این تغییر و دگرگونی به دورن مرزهاي ایران محدود نمی شود و داعیه اي جهانی دارد. دلیل اصلی این امر خصوصیت شعار و آیینی به نام اسلام است، که رهبران و بزرگان این دین در پی اجراي آن هستند. رهبر فعلی انقلاب اسلامی آیت االله خامنه اي، از جمله کسانی است که داعیه انقلاب جهانی و ایجاد دنیاي اسلام را طی فرآیندي صلح آمیز و آرام و مردمی دارد.

این فرآیند با تحول در اجتماع، شروع تهضت و ایجاد انقلاب اسلامی در مرحله اول شروع شده، سپس نظام اسلامی ایجاد می گردد، دولت اسلامی در مرحله سوم تأسیس شده و در مرحله بعد کشور اسلامی بوجود می آید که مقدمه مرحله نهایی و پنجم یعنی ایجاد دنیاي اسلام می باشد.هر کدام از این مراحل داراي خصوصیات و ویژگیهایی بوده که وجود آنها شرط موفقیت در هر مرحله می باشد.

مرحله اول و دوم در سریع ترین زمان ممکن و در سال نخست انقلاب محقق شد و هم اکنون در مرحله سوم می باشیم. در این مقطع و دو مرحله بعد، آنچه بسیار مهم بوده و باعث موفقیت می گردد توجه به سبک زندگی و تلاش جهت تحقق آن می باشد. سبک زندگی خصوصیات بسیار زیادي را در خود دارد که می تواند به ایجاد یک تمدن بارز اسلامی بینجامد و الگویی براي دیگر ملل مسلمان باشد. در آنچه پیشرو است به بررسی نقش سبک زندگی در پیشبرد فرآیند تحقق دنیاي اسلام در بیانات رهبر معظم انقلاب می پردازیم.

مقدمه

هر حرکتی داراي عقبه فکري و عقیدتی بوده و سعی دارد که بر اساس آن به پیروزي و موفقیت برسد. انقلاب اسلامی ایران یکی از این جرکات عظیم است که داراي عقبه فکري منسجم و روزآمدي است که اسلام نام دارد. از آنجا که اسلام هیچگاه به مکان خاصی محدود نمی شود و داعبه اي جهانی دارد، انقلابیون نیز با برگزیدن نام انقلاب بر روي حرکت خود، این داعیه مهم اسلام را در سر داشته و در راه تحقق آن می کوشند. رهبران انقلاب اسلامی ایران به عنوان عالمان دینی همواره در سیاستهاي نظري و عملی خویش این مهم را مد نظر داشته اند. ازجمله آیت االله خامنه اي که هم اکنون رهبري انقلاب و جمهوري اسلامی را در دست دارند.

در منظومه فکري ایشان انقلاب اسلامی مقدمه و مرحله اول حرکت است و تا تحقق دنیاي اسلام نباید از پا نشست. در بین این دو مرحله، سه مرحله دیگر وجود دارد، که هرکدام داراي خصوصیات و ویژگیهاي خاصی می باشد که نگاهی به آنها نشان می دهد، سبک زندگی در آنها داراي جایگاه مهمی می باشد. ما در این مقاله ابتدا به شرح و بیان این مراحل و خصوصیات و ویژگیهاي آنها می پردازیم، سپس به تعریف و شرح سبک زندگی پرداخته و جایگاه آنرا به عنوان یکی از نیازهاي ایجاد تمدن مشخص می نماییم.

سبک زندگی لازمه درونی جامعه ایرانی به عنوان مهد تمدن نوین اسلامی می باشد و با پیشرفت آن شهري بر فراز تپه ساخته خواهد شد، که دیگر امت اسلامی را مجذوب خود می نماید. اما این سبک زندگی نوین که باید به وجود آید، در جامعه امروزي ما غریبه بود و آسیبهایی وجود دارد که رسیدن به آنرا دشوار می نماید، لذا ما به بررسی این آسیبها از منظر رهبر انقلاب پرداخته و آنها را مختصراً شرح می دهیم.

فرآیند تحقق دنیاي اسلامی:

اسلام از یک شهر کوچک در سرزمینی بیابانی، شروع و در کوتاه مدتی بر سرزمینهاي زیادي تسلط پیدا کرد و در طول چند قرن، تمدنی را برپا نمود که وامدار پیشرفت در غرب شد. اما به مرور زمان با گسترش نزاع هاي داخلی و به قدرت رسیدن خلفایی سست عنصر و عیاش، تمدن اسلامی رو به اضمحلال رفت و تمدنی دیگر در مغرب زمین جایی که مدتها با مسلمانان در جنگ و پیکار بودند، آغاز شد. ناکامی مسلمانان از یکسو و گسترش تمدن غرب از سوي دیگر چنان افزوده می شد که کم کم صداي محو دین از همه مناسبات از جمله حکومت و سیاست به گوش می رسید.

در این اوضاع انقلابی در مشرق زمین آغاز گشت که بر خلاف تصور همه سیاستمداران، دستگاههاي اطلاعاتی و نخبگان سیاسی و علمی، با شعار احیاء ارزشهاي دینی و توسط مردي روحانی جهت برپایی دینی و احیاء ارزشهاي آن توسط حکومتی مسلط و مجهز با پشتیبانی غرب را سرنگون کند و حکومتی دینی را ایجاد نماید. انقلاب اسلامی مردم ایران علی رغم اینکه بیش از 25 سال به درازا کشیده شد - از سال 42تا - 57 و براي آن خونهاي بسیار ریخته و بدنهاي زیادي زیر شکنجه هاي هولناك قرار گرفت، مرحله اول فرآیندي است که طی آن باید اسلام در مرحله آخر آن بر همههان جحکمفرما شود و دنیاي اسلام پدیدار گردد. امري که وعده الهی بوده و در قرآن از آن یاد شده است: و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دستشده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان ]مردم[ گردانیم و ایشان را وارث ]زمین[ کنیم.

براي رسیدن به مرحله فوق کارهاي عظیمی باید انجام داد که در بیانات رهبر معظم انقلاب وجود دارد، ایشان می فرماید: فرآیند تحقق نظام اسلامی، همین طور قدم به قدم به نتایج نهایی خود نزدیک می شود. فرآیند، یک فرآیند طولانی و البته دشواري است که انسان به طور نسبی به آن اهداف نزدیک می شود، اما تحقق آن خیلی طولانی است.[2] از اینرو می توان این فرآیند را به چند دسته و به مراحلی تقسیم نمود. که عبارتند از: مرحله اول ایجاد انقلاب اسلامی است که سپري شده است. مرحله دوم تأسیس نظام اسلامی بوده که آن نیز سپري شده است. مرحله سوم ایجاد دولت اسلامی و در مرحله چهارم کشور اسلامی ایجاد می گردد که بواسطه آن و از طریق الگو دهی دنیاي اسلام ایجاد می شود. در زیر به بررسی یک به یک این مراحل همراه با خصوصیات آنها می پردازیم.[3]

مرحله اول - ایجاد انقلاب اسلامی: در این مرحله با تظاهرات گسترده مردمی، مقاومت آنها در مقابل ارتش 700 هزار نفري و سازمان هاي اطلاعاتی چون ساواك و بصیرت آنها در مقابل دسیسه ها و نقشه هاي رژیم پهلوي مانند تعویض نخست وزیر و خروج شاه از کشور، نظام پهلوي دچار فروپاشی شد و بدین ترتیب اولین مرحله فرآیند تحقق دنیاي اسلام شروع شد.[4] همچنین در این مرحله شعارهاي اسلامی براي حاکمیت ارزشهاي معنوي با هدف گیري حکومت اسلامی سر داده می شد. 

چند که این مرحله با خون دادنهاي زیاد و شکنجه هاي فراوان همراه بود و پرهیجان و پرصدا بود، اما نسبت به دیگر مراحل که ذکر آنها خواهد رفت، بسیار سهل و آسانتر می باشد. مرحله دوم - تأسیس نظام اسلامی: در این مرحله طراحی هندسه جامعه بر اساس اسلام شکل گرفت و دین بر تمامی ارکان تصمیم گیري و اجرایی کشور با محوریت و نظارت ولایت فقیه حاکم گردید. نحوه اداره کشور با تدوین قانون اساسی که رأي بالاي مردم به عنوان نماد مردمسالاري دینی پشتوانه آن بود، مشخص گردید.

چنانچه بیان شد، قانون اساسی با توجه به محتواي انقلاب اسلامی ایران که حرکتی براي پیروزي تمامی مستضعفین بر مستکبرین بود زمینه تداوم این انقلاب را در داخل و خارج فراهم می کند. به ویژه در گسترش روابط بین المللی با دیگر جنبش هاي اسلامی و مردمی می کوشد تا راه تشکیل امت واحد جهانی را هموار کند.[5] این دیدگاه به خوبی در قانون اساسی و برنامه سیاست خارجی جمهوري اسلامی نمود داشت که می توان آنرا در مراحل آینده که شرح داده خواهد شد، پی گرفت.

مرحله سوم - ایجاد دولت اسلامی: از دولت معانی و تعابیر گوناگونی شده است که منظور از آن در اینجا نه هیئت وزیران و قوه مجریه، بلکه تمامی ارکان و کارگزاران حکومت می باشد. لذا باید تمامی خصوصیات و صفات دولت اسلامی را به همه کارگزان حکومتی نسبت داد، این ویژگیها به این شرح می باشد: دولتی که در آن رشوه نباشد، در آن فساد اداري نباشد، ویژه خواري و رانت خواري وجود نداشته باشد. به مردم بی اعتنایی صورت نمی گیرد و در حق آنها کم کاري نمی شود. در مجموعه کارگزاران میل به اشرافی گري و دنیا طلبی وجود نداشته و بیت المال مسلمین به هر بهانه و شیوه اي حیف و میل نمی گردد. اوصاف بالا فقط گوشه اي از خصلتهایی می باشد که یک دولت اسلامی باید داشته باشد، خصلتهایی که تحقق آنها بس مشکل بوده و در قیاس با مراحل قبل باید همت همه جانبه تري را لحاظ داشت.

مرحله چهارم - ایجاد کشور اسلامی: اگر در مرحله قبل نام از دولت برده شد، به علت الگو بودن دولتمردان و نقش بارز آنها در گسترش خصلتهاي خوب در بین مردم می باشد. از اینرو با تشکیل دولت اسلامی، باید کشور اسلامی ایجاد گردد، کشوري که داراي این خصوصیات می باشد: با ایجاد رفاه اقتصادي عدالت مستقر می گردد و مردم صادق بار می آیند. تبعیض از بین خواهد رفت و تلخی هاي زندگی براي مردم شیرین می شود.

تفقر به تدریج ریشه کن می شود و سختی ها و مشکلات زندگی آسان می شود. عزت حقیقی براي مردم به وجود می آید و عزت، اقتدار و عظمت مسلمین آشکار می شود. جایگاه کشور در روابط بین الملل ارتقاء می یابد و براي تمامی مسلمانان عالم الگو می شود. مردم از تمامی خوبی ها و پیشرفت ها و خیرات و برکاتی که خداي متعال به ملتهاي مومن وعده داده است، برخوردار می شوند. اسلام حیات بخش، اسلام نشاط آور اسلام تحرك آفرین، اسلام بدون کج اندیشی و تحجر و انحراف، اسلام بدون انفعال، اسلام شجاعت بخش به انسانها، و اسلام هدایت کننده ي همه انسانها به سوي علم و دانش بر آن حاکم است. فضایل اخلاقی حاکم می شود و مردم با فضایل بار می آیند. در یک جمله تمدن اسلامی شکل می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید