بخشی از مقاله

چکیده

توجه بهاصول و قواعد کلّی و راهبردی و ترسیم افق ها و مقاصد کلان شریعت اسلامی را میتوان یکی از مباحث مهم در ترسیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست. تحقق الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، مبتنی بر انعکاس اهداف کلان با اتکاء به پشتوانه های حقوقی و شرعی، تبیین کننده نگاهی سیستمی مشتمل بر تعیین اجزای مرتبط و ترسیم چگونگی ارتباط آن ها، دارا بودن قابلیت تطبیق و دسترسی و بهره مندی از قابلیت پایداری و بقایتمدّن اسلامی است.

مقاله حاضر با استفاده از روش تحلیلی- استنتاجی درصدد استخراج مقاصد شریعت اسلامی از منابع معتبر اسلامی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که حفظ دین، حفظ نفس، حفظ نسل، حفظ عقل و حفظ مال، هدف نهایی تشریع تمام احکام الهی در شریعت اسلامی است که مبتنی بر نگاه متعالی اسلام به انسان و تکامل اوست. با بررسی اسناد افق و آرمان و تدابیر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، می توان دریافت که به مسئله حفظ نفس و حفظ نسل که از مهمترین مقاصد شریعت اسلامیاست، به صورت جدﱢی پرداخته نشده است.

در حالی که هدفگذاری و برنامه ریزی در راستای حفظ نفس و حفظ نسل کشور از بایسته های ضروری الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت است. فرا راه قرار دادن این مقاصد در ترسیم افق های الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت؛ موجب تحقق هر چه بیشتر ویژگی اسلامیت الگو و تأمین اهداف شریعت اسلامی و رفع تعارض ها در عرصه تدوین و اجرای الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می شود گزاره "در سال 1444 رتبه ایران از نظر بهداشت و سلامت عمومی در حدّ استانداردهای جهانی است." به افق الگو افزوده گردد. همچنین، تأسیس اندیشکده بهداشت و سلامت از بایسته های ضروری در تکامل ساختار مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است.

مقدمه

مکتب جامع شیعی در روند رو به رشد خود ، بارها فراز و نشیب های تاریخی را پشت سر گذاشته، با این وجود دلیل پویایی و پایانی آن تاکنون، پذیرش اساس اصالت اندیشه وحی، رسالت نبوی، حاکمیت هدایت و امامت علوی، کلان نگری، آینده بینی و مصونیت سازی است. در این مکتب، مقاصد نهایی، میانی و ابتدایی شارع به خوبی تبیین شده، اصول و قواعد راهبردی درست در طول آن مقاصد مقرر گردیده است و اندیشه های عقلانی حاکم بر آن چون اعتدال، رعایت مصالح و مفاسد،مقرون بودن با علّت و حکمت و عجین سازی با استقامت و عزت، کارآمدی آن را به منصه ظهور گذارده، نهی از افراط و تفریط، تسلّب و جمود، تاکید بر »امر بین الامرین« آن را به شیوه ای بی نظیر و کارساز در طول ازمنه و ادوار مبدل نموده است.

حفظ اصول حاکم بر شریعت اسلامی در تمامی اجزا، مثل رعایت اصل عدالت، اصالت التسهیل، اصل کرامت انسان، اصل محوریت حکم خدا، اصل نفی ضیق و حرج، اصل تکلیف ما لایطاق و ... انسان را به جامعیت و اسلوب کامل و جاودانگی در این مکتب می رساند که حاکی از فوق اندیشه انسانی بودن، واقع گرایی و صدور ماورایی داشتن و ابدیت آن است. - میرخانی، 1385، ص - 42 - 41 بر همین اساس است که فقیهی چون شیخ طوسی، به نوشتن فقه استدلالی اقدام و از همین جهت، نام اولین کتاب فقهی خود را »مبسوط« می نهد و در بیان علت نگارش آن می گوید : پیوسته از مخالفین فقهی ما شنیده می شد که فقه ما را خرد و کوچک می شمارند و آن را مطرود و منسوب به عدم کارآیی و قلّت فروع محکوم می نمایند.

سپس در پاسخ می گوید : این جهل حاکی از کم اندیشی و کاستی ما در تأمّل در اصول است و در ادامه این کلام می گوید : اگر آنان با دقت نظر کنند و به اخبار و فقه بنگرند، می بینند که پاسخ بسیاری از سئوالات و آنچه را که آنان می جویند، در اخبار ما موجود است و ایرادهایی را که به فقه ما نسبت می دهند ، همه در شیوه های ارایه شده از سوی امامان مطرح و پاسخ آن یا به صراحت یا به اشارت بیان گردیده ، خصوصاً اینکه شیعه قول امام معصوم را جاری مجرای قول پیامبر - ص - می داند.

بر اساس این جامعیت و موازنه است که همه نیازهای فردی و اجتماعی، مادی و معنوی بشر را باید در شریعت اسلامی جستجو کرد. که این امر نیازمند یک درک جامع و تفکری کلان از اسلوب آن و باور داشتن به نظام مندی و ارتباط ارگانیک و حساب شده میان اجزای آن است تا در پرتو این تفکر بتوان به نظم دهی و گره گشایی از مشکلات پیش رو پرداخت. از این رو، شایسته است که افق های الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت در پرتو چنین نگرش جامعی مورد بررسی قرار گرفته و پیوسته در به روز داشتن آن کوشید و مصالح انسان را در پهنه هستی و در افق های دور دست کمال نگریست.

روشن است فهم صحیح مقاصد و اهداف کلان شریعت اسلامی، بدون کشف و شناخت اصول و اهداف اساسی، خطوط کلّی و لایه های زیرین آن امکان پذیر نیست. به طوری که هماهنگی و انسجام درونی عناصر تنها در سایه هدف و غایت مشخص قابل تبیین است، آن گاه می توان به درستی از هماهنگی و یکپارچگی سخن گفت. می توان چنین نتیجه گیری نمود در ادامه به تبیین اهداف و مقاصد شریعت اسلامی می پردازیم.

-1 اهداف و مقاصد کلان شریعت

مسلماً، شارع مقدس اهداف و مقاصدی دارد و برای تحقق آنها برنامه هایی وضع کرده است. این برنامه ها همان احکام شریعت است که راه وصول به مقاصد به شمار می رود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید