بخشی از مقاله

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین توانمندسازي و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل راه و شهرسازي استان بوشهر روش تحقیق توصیفی همبستگی انجام گرفت. جامعه آماري این پژوهش کلیه کارکنان اداره کل راه و شهرسازي به تعداد 300 نفر بوده و حجم نمونه مورد مطالعه 169 نفر از کارکنان و مدیران سطوح مختلف این اداره بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بدست آمد. ابزار اندازهگیري شامل پرسشنامه توانمندسازي میشرا و اسپریتزر و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر بود. نتایج نشان داد بین توانمندسازي و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل راه و شهر سازي رابطه معنیداري وجود داشته و ابعاد توانمندسازي شامل: احساس داشتن اعتماد به دیگران و احساس شایستگی احساس معنیدار بودن، احساس داشتن حق انتخاب، احساس موثر بودن با تعهد سازمانی کارکنان رابطه معنادار و مستقیمی داشته و توانمندسازي و تعهد سازمانی کارکنان زن و مرد مشابه بوده است.

.1 مقدمه

امروزه سازمان ها با تغییرات سریع وغیر قابل پیش بینی زیادي که نتیجه عواملی چون: رقابت رو به افزایش جهانی، گسترش فناوري اطلاعات وتغییرات در ویژگی هاي جمعیت شناختی در محیط روبرو هستند و بدیهی است که نیروي انسانی و مشتریان این سازمانها بیشترین تاثیر را از این تغییرات محیطی دریافت میکنند. در این شرایط مدیریت سازمان بیشترین و قت خود را صرف شناسایی محیط سازمان نموده و وظایف روزمره را به دیگر کارکنان واگذار می نماید. از طرفی پاسخگویی به محیط پرتلاطم نیازمند بهره گیري از کارکنانی توانمند و متعهد در سازمان است ، بنابراین نیروي انسانی بعنوان یک مزیت رقابتی براي سازمان ها مطرح می شود و چگونگی توانمندسازي و تقویت تعهد نیروي انسانی بیش از پیش نمود می یابد.

در این میان بسیاري از استعداد ها و توانایی هاي بالقوه کارکنان بخوبی شکوفا نشده و به نحو شایسته از آنها استفاده نمی شود، اینجاست که توانمندسازي کارکنان و تقویت تعهد آنها بعنوان یک چالش اساسی براي مدیران سازمان ها مطرح شده و موفقیت مدیریت سازمان در برخورد با این چالش مستلزم آشنایی مدیریت با زمینه ها و عواملی است که فراهم آورنده ي شرایط لازم براي بهبود توانمندي و تعهد کارکنان را بوده تا از این طریق میزان بهره وري آنان را تقویت نماید.

اما از آنجا که بهره وري نیروي انسانی همیشه براساس محاسبات و دلایل مادي قابل پیش بینی نیست و عوامل متعدد دیگر که برخاسته از نیازهاي معنوي انسان در ابعاد اجتماعی، احترام و خودیابی است در این زمینه موثر است لذا توجه به عوامل غیراقتصادي چون توانمندسازي و تعهد سازمانی که کارایی نیروي انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد امري ضروري است. با توجه به وظایف خطیر و حساس اداره کل راه و شهرسازي در حوزههاي آبادانی و ساماندهی مساکن و راه ها، توجه هر چه بیشتر به مقوله توانمندسازي کارکنان ضروري بوده و این سازمان میتواند با در اختیار داشتن کارکنانی توانمند زمینههاي آبادانی و توسعه روز افزون را فراهم نماید.

لذا در این پژوهش محقق بر آنست، ضمن معرفی ابعاد توانمند سازي روانشناختی و تعهد سازمانی ، نسبت به بررسی رابطه بین توانمندسازي و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل راه و شهر سازي استان بوشهر با بهره گیري از روش هاي آماري اقدام نموده و مدیران سازمان را در خصوص مسالهیابی و ارتقاي سطح توانمندي و تعهد سازمانی ارائه راهکارهایی در خصوص بسترسازي مناسب براي تحقق و تقویت توانمندسازي و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل راه و شهرسازي استان بوشهر یاري نماید.

.2توانمندسازي1

از مسائل پیش روي مدیران در فرایند تحول اداري توانمندسازي کارکنان است. توانمندسازي راهبردي سازمانی است که به کارکنان مسئولیت بیشتري را در زمینه تصمیمگیري واگذار نموده و مشارکت آنها را در فرایندهاي اداري تقویت مینماید. با توجه به تغییرات سریع محیطی و نقش بسزاي کارکنان به عنوان مهم ترین عامل پاسخگویی به این تغییرات لزوم توجه هر چه بیشتر به توانمندسازي کارکنان نمود مییابد.

بدیهی است کارکنان سازمان بعنوان کسانی که مسئولیت جهت گیري ها و عملکرد هاي سازمان را بعهده دارند در هدایت تحولات سازمان و چگونگی پاسخگویی آنها به تغییرات محیطی نقش عمدهاي را ایفا می نمایند، در این شرایط کارکنان نه بعنوان عامل موفقیت مدیریت بلکه بعنوان سرمایههاي سازمان به عاملی اصلی براي گردانیدن جریان کار و شرکاي سازمان تبدیل شدهاند. امروزه الگوي مدیریت مستبد در بسیاري از سازمانها منسوخ شده است و در عوض توجه به نیازهاي اطلاعاتی وسیع سازمان، استقلال، خوداتکایی، خلاقیت، ابتکار و اعتماد به نفس جایگزین شیوهي پیشین شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید