بخشی از مقاله

چکیده

اینترنت و نو پدیده های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مدرن در جامعه ایرانی، در اغلب موارد با اجرای حقوق شهروندی تعارض پیدا کرده و ویژگی های خاص دنیای مجازی چون محرمانه بودن، امنیت و حریم خصوص را به چالش می کنند.چون ارتقاء و توسعه اقتصادی در گرو اجرای درست و کامل حقوق شهروندی برای آحاد جامعه می باشد. با بررسی و جامعه شناختی در حوزه های مرتبط با حقوق شهروندی، فضای مجازی و تهاجم فرهنگی، دو نهاد مهم در جامعه مثل خانواده و آموزش و پرورش را به هم نزدیک تر کرده و برای به حداقل رساندن این دنیای مجازی و پدیده های نو و به ثمر نشستن این اهتمام باید قشر آسیب پذیر جامعه را شناخت و خلاء های قانونی موجود را پر کرد.در این مقاله، نگارنده کوشیده تا ابتدا تعاریف مبنایی و مفهومی ارائه دهد و در ادامه با جامعه شناختی و آسیب شناختی هر کدام این پدیده ها و نهادهای موثر، راهکار مناسب برای پیشگیری از تاثرهای مخرب ارائه دهد.

کلید واژه ها: حقوق شهروندی، فضای مجازی، تهاجم فرهنگی، تهدید اجتماعی، آسیب شناسی

مقدمه

با توجه به رشته تحصیلی و درگیری های شغلی با اقشار مختلف از مردم و جهل و عدم اطلاع از قوانین ساده اینترنتی و حتی کوچکترین حق خود که برخورداری از حقوق شهروندی است و عطش و نیاز زیاد با این مجموعه آشنا شدم.

دلیل اصلی:

دلیل اصلی انتخاب من از موضوعات پیشنهادی از سوی دبیرخانه به خاطر اطلاعات که در حوزه جرائم سایبری و فضای مجازی توسط شرکت در همایش و مرتبط بودن تحصیلات حقوقی داشتم، ترجیح دادم موضوع »حقوق شهروندی در فضای مجازی« را کار کنم.مواد قانونی موجود در ایران با توجه کمبود و ابهاماتی که در حوزه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دارد و در مرحله اجرا نیز به دلیل عدم نیل به هدف که آگاهی عموم مردم از این قوانین است، بازدارندگی چشمگیری در پی نداشت.

بیان مسئله

قانون جرائم رایانه ای مصوب 1389 از قانون خاص جرائم رایانه ای و منشور حقوق شهروندی در مواد 32 تا 35 و 25 و ... با توجه به این که مقرر نمودند که اطلاع از قوانین و مقررات حق مسلم و شهروندی است و حتی قانون مادر کشورمان »قانون اساسی« و در جامعه بین المللی »حقوق بشر« هر کدام با تصویبشان در برهه ای از زمان نتوانستند به هدف کامل خود دست پیدا کنند.

سوالات

در عرصه تحولات دنیای مدرن از جمله تحول فرهنگی و سیاسی و ... شاهد جمعی از نشست ها و کنفرانس ها و مقالات زیادی در این زمینه هستیم. ولی آیا این تلاشها تا چه اندازه توانسته ما را به هدف ما نزدیک و از چالش ها دور کند؟
با این که اعتقاد به سرآغاز یادگیری و اجتماعی شدن و در کانون خانه و مدرسه داریم آیا برای رویارویی با این پدیده اجتماعی شدن راهکارها و قوانین تصویب شده؟

آیا قوانین تصویب شده چون منشور حقوق شهروندی توانسته در مرحله اجرای خود کاملا به تمام اهداف خود دست پیدا کند؟

آیا صرف پیش بینی مواد قانونی و اجرای احکام آن برای رسیدن به مدینه فاضله کفایت می کند؟

فرضیه:

به نظر می رسد که باید در این راستا به جامعه شناختی تمام پدیده های اجتماعی و مدرن و نو پدید پرداخت و با فرهنگ سازی مقابله و پیشگیری و راه صحیح استفاده نمودن از آنها جامعه را به مدینه فاضله نزدیک ساخت.برای مطلع کردن مردم و آگاه نمودن آنها باید از سیستم آموزش و پرورش برای ارتقاء این تحول فرهنگی و بزرگ کمک گرفت و یک سطح استاندارد آموزشی را به وجود آورد. و قوانین حقوقی نیز به کمک ابهامات و خلاء های قانونی قبل بیایند.

پیشینه تاریخی تحقیق:

در مورد تحقیق فعلی - عنوان مقاله - قبلا به صورت تاثیر حقوق شهروندی در فضای مجازی و محل های تعارض آن تا حالا مقاله ای کار نشده.

روش تحقیق:

روش تحقیق صرفا کتابخانه ای و مطالعاتی می باشد و از نظر نوع تحقیق کاربردی می باشد.

ساختار تحقیق:

تحقیق فوق دارای چکیده، مقدمه که شامل - انگیزه، دلیل اصلی انتخاب موضوع، بیان مسئله، توضیح در خصوص مفهوم و ابعاد قلمرو و سوال اصلی و فرعی، پاسخ به فرضیه، مبانی نظری و پیشینه تحقیق و روش و ساختار آن می باشد که در سه فصل مجزا می باشد.فصل اول؛ حقوق شهروندی و چالش های پیرامون با سه مبحث که مبحث اول، مفهوم و قلمرو و گفتار اول؛ گستره ی حقوق شهروندی و گفتار دوم؛ فلسفه حقوق شهروندی و مبحث دوم؛ حقوق شهروندی و آگاهی از قوانین و مبحث سوم عملکرد و تاثیر حقوق شهروندی بر الگوهای زندگی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید