بخشی از مقاله

چکیده

انسان دنیای امروز، هرچه جلوتر میرود خود را بیشتر به معنویت و ایجاد ارتباط خاص با خدا نیازمند میبیند. این نیاز، نیازی فرادینی است و حتی در بین کسانی که اساساً به هیچ دینی اعتقاد ندارند، گرایش به معنویت روندی فزاینده دارد. ازاینرو ادیانی که دارای متون اختصاصی در باب عرفان و معنویت هستند، جذابتر مینمایانند. دو متن مهم عرفانی در ادیان ابراهیمی، »صحیفه سجادیه« در اسلام و »مزامیر« در عهد قدیم از جایگاه ارزشمندی برخوردارند. با توجه به نیاز مشترک مذکور، میتوان آنرا مبنایی جهت تحقیقات مقایسهای و تطبیقی قرار داد تا در سایه آن، همگرایی بیشتری بین مؤمنین به این سه دین بهوجود آید. در این نوشتار سعی بر این است که با مقایسه این دو متن، تصویری عرفانی از خدا ارائه گردد.

کلیدواژهها: خداشناسی، مزامیر، صحیفه سجادیه، داود، امام سجاد - ع - ، متون نیایشی، مناجات.

مقدمه:

در ادیان خداباور، یکی ازموضوعات مهم دینی »مفهوم خدا« است و یا به عبارتی توصیف و تصویری که بهنوعی درباره خدا عرضه شده است یکی از شاخصههای مهم »باور دینی« هر دینی به حساب میآید که تبعات و پیامدهای نظری و عملی خاص خود را دارد. بخشی از متون دینی که در آن ارائه این توصیف و تصویر پررنگتر است »متون مناجاتی« است. از آنجا که در این رساله در پی مقایسه بین اسلام و یهودیت هستیم ، از هریک از این دو دین، یک متن مناجاتی مهم را برگزیدهایم تا »توصیف و تصویر« خدا را در آندو مقایسه کنیم.

البته اشاره به سه نکته شایسته است:

1.    از آنجا که کتاب »مزامیر« در مسیحیت نیز معتبر است، بنابراین، این بحث مهمتر از صرف بازتابدهندهی باورهای یهودیت میباشد.

2.    هریک از سه دین یهود، مسیحیت و اسلام، متون مقدس گسترده دیگری نیز دارند و این احتمال هست که آن متون دیگر از این نظر با متن مناجاتی مورد بحث ما فاصله داشته باشد. همین موضوع بهخصوص در مورد مسیحیت و یهودیت صادقتر است، زیرا شکل گرفتن متون این دو دین بهصورت تدریجی و در طی زمانی طولانی شکل گرفته است، برخلاف متون مقدس اسلامی که متن اصلی، یعنی قرآن، طی مدت کوتاه بیستوسه سال و متون مناجاتی آن با فاصلهای کمتر از یک قرن با متن مقدس اصلی پدید آمدهاند.

3.    صحیفه سجادیه متنی است که ققط در میان مکتب شیعه دارای جایگاه دینی بلند است و مورد استناد و حجیت است و هماهنگی وثیقی میان این متن و متن قرآن وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید