بخشی از مقاله

چکیده

امام سجاد علیهالسلام در ضمن دعاهاي صحیفه سجادیه راهکارهایی براي مقابله با شیطان بیان نمودهاند. عمل به این راهکارها براي پیش- گیري از انحراف و دستیابی به مسیر هدایت، ضروري است. نوشتار حاضر به دنبال شناسایی روشهایی براي مقابله با شیطان از ادعیه امام زینالعابدین علیهالسلام است. این مقاله با بررسی و جمعآوري دعاهاي مربوط به مبارزه با شیطان از »صحیفه کامله«، راهحلهایی براي مقابله با این دشمن ارائه میکند. ویژگی این نوشتار گزارش تمامی فرازهاي مربوط به موضوع راهکارهاي مقابله با شیطان در صحیفه سجادیه و ارائه آنها در ساختاري نو است. گزارههاي مربوط به این راهکارها در دو محور فکري- قلبی و عملی دستهبندي و ارائه شدهاند.

درآمد

صحیفه سجادیه بهعنوان یکی از غنیترین منابع اخلاقی- تربیتی، مباحث مفیدي در راه- کارهاي مقابله با شیطان دارد. شناخت این راهکارها و عمل به آن براي پیشگیري از گرفتاري بندگان در دام شیطان و رسیدن به هدایت، ضرورت داشته و باعث تقویت روح شیطانستیزي است. هدف نگارنده از این پژوهش، ارائه جامع راهکارهاي مقابله با شیطان با بهرهگیري از تحلیل گزارههاي مرتبط با این موضوع در صحیفه سجادیه است. بررسی راهکارهاي مقابله با شیطان در صحیفه سجادیه علاوه بر شناسایی نقاط ضعف انسان، در بحث دشمنشناسی نیز کاربرد دارد.

پرسش نگاشته پیش رو این است که امام سجاد علیهالسلام چه راهها و ابزارهایی براي مواجهه با شیطان در صحیفه معرفی کردهاند؟ نویسنده با جمعآوري و بررسی کتابخانهاي دعاهاي مرتبط براي مبارزه با شیطان در »صحیفه کامله«، راهحلهایی براي مقابله با این موجود ارائه میکند. گزارههاي مرتبط براي مقابله با شیطان در صحیفه سجادیه در دو دسته قابل بهرهگیري است. دسته اول، تأثیرات شیطان بر انسان است. تأثیرات شیطان بر انسان موضوعی مجزاست و در مقالهاي جداگانه توسط نگارنده بررسی و چاپ شده است.

راهحلهاي مقابله با شیطان شاخهي دیگري است که محتواي این مقاله را تشکیل داده است. نگارشهایی درباره شیطانشناسی در صحیفه سجادیه مانند پایاننامه »شیطان از منظر امام سجاد علیهالسلام بر اساس دعاي هفدهم صحیفه سجادیه« به رشته تحریر درآمده2 اما ویژگی نوشتار حاضر گزارش تمامی فرازهاي مربوط به موضوع راهکارهاي مقابله با شیطان در صحیفه سجادیه و ارائه آنها در ساختاري نو است.

1.    مقاله تأثیر شیطان بر انسان در تطبیق گزارههاي صحیفه سجادیه با قرآن، چاپشده در مجله حدیث حوزه شماره .

2.    پایاننامه نوشته سرکار خانم سمیه کاظم لو.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید