بخشی از مقاله

چکیده

مقاله حاضر تحت عنوان خلاقیت ونوآوري درصدد است ضمن تعریفی از خلاقیت ونوآوري اهمیت و ضرورت ویژگیها وانواع آن را مورد بررسی قرار دهد. طرح آن توصیفی بوده با هدفی کاربردي و به روش کتابخانه اي انجام شده است، ابزار اندازه گیري تحقیق را نیز کلیه منابع علمی وکتب مدیریت آموزشی تشکیل می دهد که مباحث اصلی از آنهااستخراج شده است، نتایج نشان داد که در عرصه حاضر خلاقیت و نوآوري ازارکان وعوامل اصلی پیشرفت و توسعه هر کشوري به شمار می آیند.

واژه هاي کلیدي: خلاقیت،نوآوري، آموزش و پرورش

مقدمه

انسان به عنوان عصاره و هستی از بزرگترین شاهکارهاي جلوه حضرت حق می باشد چون که ابتداي خلقت نه فرشته است نه شیطان، نه حیوان، اولی اگر در سایه ي تربیت و فرایند آن قرار گیرد می تواند فرشته شود، وحتی بالاتر زا او در غیر اینصورت از حیوان پست تر خواهد شد، بنابراین تربیت ستون فقرات، پایه و اساس زندگی است، تربیت فرایندي مداوم، و جامع است جهت هدایت انسان به سوي ارزشهاي عالی به طوریکه آنها را آگاهانه بپذیرد و دوست بدارد و به کار بندد.

منظور از تربیت پیش از آنکه قابل وضع کردن باشد در خورکشف کردن است، مقاصد تربیتی را در هر زمان و بر مبناي شرایط خاص هر مکان، در آن سلسله مسائلی که مبتنی بر زندگی روزمره انسانهاست باید جستجو کرد، و این مستلزم شناسایی دقیق و باز شناسی مستمر نیازها و ضرورتهاي زندگی است پس با توجه به اینکه بخش عمده اي از تربیت در وهله ي دوم تحت نظارت آموزش و پرورش صورت می گیرد، و در نظام آموزش و پرورش است که استعداد هاي و خلاقیت هاي دانش آموزان شکوفا شده و جهت گیري آنها در آینده رقم می خورد پس لازم است که بررسی آموزش و پرورش و چگونگی رشد خلاقیت و نوآوري در این نظام بپردازیم.

آموزش و پرورش عبارت است از سرمایه گذاري انسانی و مادي و سازماندهی و برنامه ریزي نسل بالغ و فعال جامعه به منظور آماده ساختن نسل کودك و نوجوان براي اداره ي فرداي جامعه، البته این تعریف معرف آموزش و پرورش رسمی است، آموزش و پرورش را می توان در معناي وسیع تري نیز چنین تعریف کرد آموزش و پرورش انتقال سنت ها و آداب و رفتار و مهارت فرهنگ یک جامعه به افراد و اعضاي جوان تر است خلاقیت موهبتی الهی و همگانی است، که ظهور آن مستلزم پرورش آن است، لذا مدرسه می تواند عاملی براي رشد و توانائی هاي خلاق کودکان و نوجوانان باشد.

شاید قدرت شگفت انگیز باشد، اما زندگی بدون خلاقیت مشکل و طاقت فرساست، اگر به کل زندگی نگاهی بیدازیم درخواهیم یافت که زندگی کنونی چقدر از نظر امکانات و تجهیزات با گذشته تفاوت کرده است، به قول راجرز آدمی ذاتا خلاق متولد می شود، با این حالخلاقیت در مراحل ابتدایی زندگی تکامل یافته نیست و به همین دلیل نیازمند توجه ،هدایت و تربیت است.

بنابراین خلاقیت را نمی توان فقط درانحصار عده اي معدود دانست،خلاقیت در همه ما انسانها وجود دارد، آنچه به عهده ماست شکوفا ساختن و به خدمت گرفتن آنهاست همه ما می توانیم خلاقیت داشته باشیم، آن هم همیشه در همه موارد ،خلاقیت همان قدر که جنبه فعالیتی دارد نوعی نگرش هم به حساب می آید، البته کمتر کسی می تواند زندگیش را از راه هنر بگذراند، ولی این بدان معنا نیست، که ما نمی توانی، در کار خودمان خلاقیت داشته باشم، خلاقیت تنها در نبوغ هنري پیدا نمی شود، عنصري است که می تواند و باید در وجود تک تک افراد،تقریبا در تمام عرصه هاي زندگی به شکوفایی، برسد تا بشود از آن استفاده کرد.

پس هر یک از ما ذاتا خلاق هستیم و مدام در فرایند خلاقیت و پویایی و رشد و تغییر درگیر هستیم و این پیام ها می رساند افرادي که از راه بصیرت درونی پا را از حقایق پذیرفته شده اي که در آن جهان به شیوه ي منطقی، محدود و متکی به گذشته عمل می کند، فراتر گذاشته اند در زندگیشان، موفق، خلاق وشکوفا شده اند، آنان خود را از طریق باز اندیشی نسبت به خلاقیت خود، رفع موانع اتصال با مردم، ایده ها، منابع و کمک هاي مادي مورد نیاز، با طبیعت همسو ساخته و به خود اجازه کشیده شدن به سوي تصویر بزرگ از آینده را داده اند.

هر دهه براي مفهوم و معناي آموزش مسئولیت ها و مطالبات جدید چالش هاي جدید دعوتی تازه براي نوآوري دارد. دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت به منظور ارتقاي کمی وکیفی فعالیت هاي آموزشی در زمینه هاي گوناگون باید به نوآوري آموزش اهتمام ورزند. درآموزش و پروش نوآوري عبارت است از کوشش هایی که براي انجام تغییر در نظام آموزشی به طور آگاهانه و هدفدار در جهت بهبود بخشیدن به نظام موجود به عمل می آید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید