بخشی از مقاله

چکیده مقدمه:

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین کارآفرینی یا خلاقیت فردی در معلمان آموزش و پرورش استان اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق همبستگی و به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق معلمان آموزش و پرورش استان اصفهان بود. جامعه آماری تحقیق؛ تعدادی از معلمان آموزش و پرورش استان 1647 - نفر - در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دموگرافیکی؛ پرسشنامه خلاقیت فردی رندسیپ - 0/955 - و پرسشنامه کارآفرینی - 0/953 - استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون کلوموگروف - اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن دادهها و برای تعیین ارتباط از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد یافته ها: نتایج نشان داد که بین خلاقیت فردی و کار آفرینی ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد نتیجه گیری: پرورش ویژگی های خلاقیت فردی در معلمان ، ساختار سازمان را منعطف می کند، اهداف را در راستای ماموریت قرار می دهد، حمایت مدیریت آموزش و پرورش از معلمان نوآور و ریسک پذیر و خلاق را تقویت می کند و سیستم پاداش و تشویق مناسب را بنا می نهد تا به کار آفرینان بها داده شوند.

کلید واژه ها: کارآفرینان ،خلاقیت فردی ، معلمان آموزش و پرورش استان اصفهان

مقدمه:

در دنیای کنونی نقش کارآفرینی و وجود کارآفرینان در سازمانها ضرورت دارد.در چنین شرایطی تنها کارآفرینی معلمان است که می تواند از این ابهامات و پیچیدگی ها،فرصت هایی ساخته و سازمان ها را به سوی موفقیت هدایت نماید.در حقیقت کارآفرینی فرآیند کسب سود از طریق ترکیب های جدید منحصر به فرد و ارزشمند منابع در محیطی همراه با ابهام وعدم قطعیت می باشد.کارآفرینان افرادی هستند که نوآوری می کنند، فرصت ها را شناسایی کرده وترکیبات جدیدی از منابع را ارائه می نمایند تا در محیط عدم قطعیت از این نوآوری ها کسب سود کنند.فرآیند کارآفرینی و ارتقاء بهره وری در هر یک از سازمان ها مستلزم ایجاد زیرساخت هایی است که یکی از مهمترین این زیرساخت ها خلاقیت فردی نیروی انسانی است.استفاده از توانایی های بالقوه نیروی انسانی برای هر سازمان مزیتی بزرگ به شمار میرود. در واقع خلاقیت فردی تکنیکی نوین و مؤثر در جهت ارتقاء بهره وری سازمان به وسیله بهره گیری از توان کارکنان است.

امروزه، همه سازمان ها در پی آن هستند که با استفاده از انسانی ترین، کارآمدترین و انعطاف پذیرترین شیوه ها برای بقاء خود تلاش کنند.در این میان یکی از با ارزش ترین سرمایه هر کشور، نیروی انسانی ماهر، کارآزموده و توانمند می باشد.سازمان آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از اصلی ترین سازمان ها نیازمند کارکنان و معلمان خلاق است که بتوانند خود مسئول کارهای خویش بوده، خلاق و نوآور باشند و در تصمیم گیری ها شرکت نمایند. در حقیقت معلمان مسئولین اصلی تعلیم وتربیت دانش آموزان و نسل آینده هستند.معلمان خلاق که با خلاقیت فردی،کارآیی و نوآوری از حداقل امکانات حداکثر استفاده را برده و با برنامه ریزی های علمی و اصولی خود بیش از پیش جبران کاستی ها را بنمایند، می توانند در ساختن نسلی توانمند،خلاق و مبتکر سودمند باشند.
این باور که معلمان سازمان ها نخستین عامل موفقیت در سازمانها بوده و توسعه مدیریت های ریسک پذیر، خلاق و کارآفرین مهم ترین ارکان توسعه در تمامی کشورهای در حال توسعه است، امروزه مورد توافق کلیه سیاست گذاران وبرنامه ریزان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می باشد. به همین خاطر شناسایی و پرورش مدیریت کارآفرین و ریسک پذیر به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار اقتصادی و فرهنگی مورد پذیرش قرار گرفته است؛

زیرا بهبود و پرورش مناسب مدیریت های کارآفرین در هر جامعه ای با خلق راه های جدید وابتکار عمل، بر مشکلات اقتصادی وفرهنگی جوامع غلبه نموده و کشور را از بحران های بیکاری، فقر، ناهنجارهای اجتماعی، وناتوانی خارج ساخته وآنها رابه سوی رفاه اجتماعی، اقتصادی و عمومی هدایت می نماید. به طورکلی کارآفرینی یعنی کشف فرصت های شناخته نشده ای که سودآور هستند و کارآفرین کسی است که فرصتهای سودآور را شناسایی کرده و تصمیم گیری منطقی وعقلایی در خصوص هماهنگی و سازماندهی میان منابع کمیاب انجام می دهد.با توجه به نقش واهمیت معلمان کارآفرین در رشد وتوسعه سازمانها ونظام های آموزشی ضرورت شناخت زمینه های کارآفرینی نیز بیشتر احساس می شود.در این بین سازمان آموزش وپرورش نیز به صورت جدی نیازمند وجود معلمان ومتخصصان کارآفرین است،چرا که بیشترین قشر جامعه را جوانان تشکیل می دهند و مدارس می توانند جایگاه مناسبی برای تولید فرصت های جدید کارآفرینی باشند.

هدف از مدیریت کارآفرینی در مدارس این است که افراد در طی دوران تحصیل افرادی مؤسس تربیت شوند. همچنین برای ترویج کارآفرینی باید شرایط مناسبی درون سازمان وجود داشته باشد. اندیشمندان مدیریت تحول و بهسازی سازمان، توانمندی و خلاقیت فردی کارکنان را به عنوان یک راهبرد اثرگذار بر عملکرد نیروی انسانی ودر نتیجه تأثیر آن بر عملکرد معرفی کرده اند.از یک طرف امروزه در اغلب سازمان ها الگوی مدیریت خود کامه منسوخ شده است؛ و سازمان ها نه تنها به دانش و اطلاعات بسیار وسیع تری نیاز دارند، بلکه به استقلال، خود اتکایی، اعتماد به نفس و خلاقیت فردی و ابتکار بیشتری نیازمندند یعنی سازمان ها نیازمند، کارکنانی هستند که توانمندی خود را باور داشته باشند و در همین ارتباط هر چه شمار تصمیماتی که باید در سازمان اتخاذ شود بیشتر باشد، نیاز به افراد توانمند و خلاق بیشتر می شود زیرا افراد توانمند برای برخورد با مشکلات آمادگی بیشتری داشته و سریعتر می توانند در پی هر شکست روی پای خود بایستند.

ریشه واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی - Entreprendre - اصطلاحا ًبه معنای واسطه یا دلایل مشتق شده، این واژه در طول زمان همراه با تحول شیوه ها تولید و ارزشهای اجتماعی دچار دگرگونی و افزایش مفاهیم در برگیرنده شده است. - استیونسونو گامپرت، - 1985 مدیریت کارآفرینی را فرآیند ایجاد ارزش، از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع، به منظور بهره گیری از فرصت ها می دانند. ریسک پذیری - مخاطره پذیری - : پذیرش مخاطره های معتدل که می توانند از طریق تلاش های شخصی مهار شوند - بروکهاوس،. - 1980 خلاقیت فردی: توانایی دیدن چیزها با یک نظر نو، غیر معمولی و سپس ارائه رهیافت های جدید، غیر معمولی و اثر بخش - آقایی فیشانی، . - 1377 استقلال طلبی: کنترل داشتن بر سرنوشت خود و یا کاری را برای خود انجام دادن - مک کران و فلانیگان، . - 1996 مرکز کنترل درونی: عقیده فرد نسبت به این که سرنوشت وی تحت کنترل وقایع خارجی نیست؛ و نیاز به توفیق طلبی: مک کله لند توفیق طلبی را تمایل به انجام کار در استاندارد های عالی جهت موفقیت در موقعیت های رقابتی می داند - احمد پور، . - 1378

تعریف خلاقیت فردی

بسیاری متعقدند که خلاقیت فردی عنصری ضرو ری برای دستیابی به تعالی و سیعی ازرشته هاست با این حال خلاقیت فردی یک مفهوم ناشناخته است که بیان آن تنه باکلمات، کاربسیارمشکلی است،ضمن این که، تعریف خلاقیت فردی بسته به حوزه و زمینه ای که استفاده می شود - مثل نقاشی، نو یسندگی،تجارت - متفاوت است یک تعریف آغازین برای خلاقیت فردی عبارت است ایجاد ایده ای نو ین ،بدون تو جه چندان به کاربرد و مفید    بودن آنها، این تعریف برداده ها بیشتر از ستاده های خلاقیت فردی بر سود و سازمان تأکید می کند - کرد نوقانی، . - 1380 اکوینی2 درتعریف خود اینگو نه به مفهو م ستاده خلاقیت فردی پرداخته است، تفکر درباره    ایده ای نو و مناسب این تعریف نیاز به افرادی که ایده های متنو ع و متفاو ت و درعین حال مناسب ارائه می دهند تأکید می نمایند، خلاقیت فردی ازدیدگاه رو انشناسی،پدیدارشدن تلفیقی ازاندیشه های نو به وسیله شهود گرایی ازمنابع ناشناخته تعریف شده است،لو تانز - 2002 - استاد رفتار سازمانی ، خلاقیت فردی را به وجود آوردن تلفیقی از اندیشه ها و رهیافت های افراد و یا گروه ها در یک روش جدید، می داند.

گئو رگی3 درتعریف خلاقیت فردی برمفهوم ، تمرکزمی کند به اعتقاد و ی خلاقیت فردی یعنی نگاه کردن به همان چیزی که دیگران نگاه می کنند، ولی داشتن تفکری متفا و ت از آن ها ، خلاقیت فردی دوباره نگاه کردن و خارج شدن ازپشت درهای بسته است - حقایق، . - 1385 این توانایی فرد خلاق را درک مشکلات بعنو ان فرصت یا دیدن یک مو قعیت از دیدگاه های متفاو ت یاری می رساند، مثالی برای این مورد، ایجاد تلفن بانک است که نسبت به برخورد رو در رو یی سنتی مشتری مدارتراست مفهو م چارچوب بندی مجدد - که دیدگاه مقابل پرداختن به مشکل با پرهیز از تغییر ساختار مربع است - بر تعریف گئورگی دلالت دارد. جو نز4 بحث تنو ع را درتعریفی خلاقیت فردی این گو نه مطرح می کند من در جستجو ی افرادی هستم که باسیستم تطبیق پیدا نکنند، در این تعریف دکتر جونز به تنو ع در نیرو ی کار اشاره می کند برخی ازگرو ه های خلاق تحت شرایط تعارض کار می کنند که ممکن است ازدید شاهدان بیرو نی فاقد بهره و ری به نظرآیند حرکت موفق آن است که تعارضی که منجربه سو د و منفعت کلی می شو د راتعارضی که سازمان را از کار می اندازد و فلج می کند جدا نماید،تعارض مخرب هنگامی و قوع می افتد که افراد تفاوت در عقاید و ایده ها را با شخصیت و درگیرهای فرهنگی درو ن سازمانی اشتبا ه بگیرند،درعین حال این تفکر محدو د که ازسطح سازمانی منتج می شود - حسا بداری درمقابل بازار یابی یادر مقابل بخش منابع انسانی -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید