بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی خوشبینی تحصیلی دانشآموز با عملکرد ریاضی بود . روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کرج بود که از این تعداد، نمونهای به حجم 331 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها توسط پرسشنامهی خوشبینی تحصیلی دانشآموز شانن- موران و همکاران - 2011 - و آزمون ریاضی محقق ساخته جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون معناداری ضرایب همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین خوشبینی تحصیلی با عملکرد ریاضی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و عملکرد ریاضی از طریق مولفه های خوش بینی تحصیلی قابل پیش بینی است.

.1 مقدمه

سازهی خوشبینی تحصیلی نخستین بار توسط هوی و همکاران - 2006 - مطرح شد. آنان خوشبینی تحصیلی را به عنوان یک خاصیت مدرسه در نظر گرفتند که بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر میگذارد - وولفولک هوی، هوی و کورز، . - 2008 هوی، تارتر و وولفلک هوی - 2006 - خوشبینی تحصیلی را به عنوان ویژگی جمعی بالقوهی مدارس معرفی کردند که به صورت مثبتی با پیشرفت دانشآموزان ارتباط داشت، حتی بعد از کنترل وضعیت اجتماعی اقتصادی و عملکرد قبلی. خوشبینی تحصیلی توسط هوی و مک گیگان - 2006 - 1 اینگونه تعریف شده است: یک باور مشترک بین شورای دبیران مبنی بر اینکه پیشرفت تحصیلی مهم است، اینکه دبیران این توانایی را دارند تا به دانشآموزان برای پیشرفت کردن کمک کنند، و اینکه دانشآموزان و والدین میتوانند برای همکاری با آنها در این تلاش مورد اعتماد واقع شوند. به صورت خلاصه، یک اطمینان در کل مدرسه به اینکه دانشآموزان از نظر تحصیلی موفق خواهند شد.

از جمله عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی هر دانشآموز به طور عام و عملکرد ریاضیات به طور خاص، که به عنوان یکی از ویژگیهای مدارس در نظر گرفته میشود، باور افراد است به اینکه میتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. این نوع نگرش به نتایج تحصیلی، خوشبینی تحصیلی2 نامیده میشود - هوی3 و همکاران، - 2006، و علی رغم وضعیت اجتماعی اقتصادی دانشآموز، بر عملکرد تحصیلی تاثیر خواهد داشت.

خوشبینی تحصیلی هم سازهای جمعی است و هم فردی - برد1 و همکاران، 2008؛ برد، هوی و وولفلک هوی 2، 2010؛ فاهی 3 و همکاران، 2010؛ وولفلک هوی، هوی و کورز4، . - 2008 خوشبینی تحصیلی دانشآموز5 یک باور فردی است که متاثر از عوامل محیطی در فرد شکل میگیرد؛ این باور اشاره دارد به اینکه در صورت برقراری روابط اعتماد آمیز بین دانشآموزان و کادر آموزشی، وجود ویژگیهای تاکید تحصیلی در محیط و به دنبال آن شکل گیری احساس یگانگی با محیط آموزشی، فرد در مسیر پیشرفت انگیزهی بالایی کسب کرده و به موفقیت دست مییابد - شانن- موران6 و همکاران، 2013؛ نقل از عارفی، . - 1393 در تایید تاثیر این سازه بر عملکرد دانشآموزان تحقیقات مختلفی صورت گرفته، که مهمترین آنها تحقیق شانن- موران و همکاران - 2011 - و آدامز و فورسایت - 2009 - 7 است.

نتایج مشابهی توسط میشل8 و همکاران - 2008 - ، شهید - 2013 - 9 و عارفی - 1393 - بدست آمد. لزوم توجه به این سازه زمانی بهتر درک میشود که میبینیم در سالهای اخیر با گسترهای از نگرش منفی نسبت به مسایل روزمره، به ویژه در ارتباط با امر تحصیل در بین دانشآموزان مواجه هستیم. کلمن10 - کلمن و همکاران، - 1966 نشان داد که خصوصیات مدرسه اثر کم اهمیت و قابل چشم پوشی بر عملکرد دانشآموز دارد و اکثر پراکندگی در پیشرفت دانشآموز به تفاوت هایشان در زمینه خانوادگی مربوط بود. ادموندز - 1979 - 11 اولین کسی است که دیدگاه کلمن را رد کرد و ادعا کرد که رهبری قدرتمند مدیر و معلم به همراه انتظارات بالا برای پیشرفت دانشآموز، تاکید بر مهارتهای پایه، یک محیط منظم، و ارزیابی مکرر و منظم از دانشآموزان میتواند به دانشآموزان در پیشرفت و موفقیت کمک کند.

بعدا، هوی و همکاران در حمایت از دیدگاه ادموندز استدلال و اظهار کردند که مدارس خوب نتیجهی مدیران خوب هستند - هوی، تارتر و وولفلک هوی12،2006؛ دافی- فریدمن13، . - 2007 البته باید متذکر شد که نظر کلمن کاملا اشتباه نبود و در تحقیقات بعدی با در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی اقتصادی، بسیاری از روابط کمرنگ یا ناپدید میشد. خوشبینی تحصیلی شامل ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری است و از تعامل بین حس کارآمدی جمعی1 - کارآمدی - - بندورا 2، - 1997، اعتماد3 - کلمن، - 1990 و تاکید تحصیلی4 به عنوان بخشی از سلامت سازمانی مدارس - گاددارد، سویت لند 5و هوی، - 2000 ایجاد شده است.

این سه مؤلفه به صورت پایهای به هم وابسته اند تاکید تحصیلی که گاهی فشار تحصیلی نامیده میشود، به عنوان " میزانی که یک مدرسه از طریق جستجو برای تعالی تحصیلی تحریک شده است B فشاری برای پیشرفت تحصیلی " تعریف شده - هوی و میسکل، 2005؛ هوی و همکاران 1991؛ هوی و همکاران a2006، ص - 427 و اشاره به این دارد که در محیطهای آموزشی تا چه حد به برتری و ممتاز بودن اهمیت داده میشود و موفقیت و پیشرفت در زمینهی تحصیل به عنوان یک هدف اصلی در نظر گرفته میشود، اهداف والا و عالی اما قابل دستیابی برای یادگیرندگان تعیین میشود، فضای آموزشی جدی و دارای نظم است، فراگیران در یادگیری دارای انگیزهی پیشرفت و روحیهی سخت کوشی هستند، کادر آموزشی برای موفقیت و پیشرفت ارزش قایل هستند و یادگیرندگان به سایر یادگیرندگان که به موفقیت و پیشرفت دست مییابند احترام میگذارند - هوی و میسکل، 2012؛ نقل از عارفی، . - 1393 این مفهوم بعد رفتاری خوشبینی تحصیلی را شامل میشود.

به صورت اجمالی میتوان گفت تحقیقات رابطهی با ثبات، قوی و مثبتی بین تاکید تحصیلی و عملکرد تحصیلی در سطح ابتدایی - گاددارد، سوییت لند و هوی، 2000؛ هوی و همکاران، - 1991 در سطح راهنمایی - هوی و هانام6، 1997؛ هوی و سابو، - 1998 و در سطح متوسطه - هوی و همکاران، 1990؛ هوی و همکاران، - 1991 را تایید کرده است. کارامدی بازتاب دهندهی افکار و باورها است و بعد شناختی خوشبینی را شکل میدهد. ایدهی کارآمدی توسط بندورا 1986 - ، - 1997 ارایه شد، که عبارت است از باورهای فردی یا گروهی درباره توانایی سازماندهی و فعالیت جهت ایجاد یک تاثیر معین. بندورا - 1997 - همچنین کارآمدی جمعی را به عنوان باور مشترک یک گروه درباره تواناییهای مشترکشان برای سازماندهی و اجرای یک دوره فعالیت لازم برای ایجاد سطوح معین پیشرفت تعریف کرد.

بندورا - 1993 - اولین کسی بود که رابطه بین کارآمدی جمعی و عملکرد تحصیلی مدرسه را نشان داد، رابطهای که به رغم وضعیت اجتماعی اقتصادی پایین وجود دارد. هوی، تارتر و وولفلک هوی - - 2006 ادعا کردند که پیشرفت دانشآموز و حس کارآمدی مرتبط هستند. محققان روابط مثبتی بین پیشرفت دانشآموز و سه نوع کارآمدی یافتهاند. اسمیت و هوی - 2007 - در یک مروری تحقیقاتی چهار تحقیق زیر را برای رابطه بین کارآمدی جمعی مدارس با عملکرد دانشآموز ذکر کردند: بندورا - 1993 - ، گاددارد و همکاران 2000 - ، - 2004، گاددارد و همکاران - 2004 - ، هوی و همکاران . - 2002 - تحقیق گاددارد و همکاران - 2000 - قدرت کارآمدی جمعی را در بین مدارس ابتدایی شهری میسنجید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید