بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با ارزش پیشرفت و ارزش نوع دوستی در کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی می باشد. تحقیق حاضر از لحاظ روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی میباشد که از میان آنها 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گرد آوری دادهها پرسشنامه پنج عامل شخصیت - NEO - کاستا و پرسشنامه ارزش نوع دوستی و ارزش پیشرفت مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون با بهره گیری از نرم افزار spss 23 استفاده شده است. نتایج حاصله رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با ارزش پیشرفت و ارزش نوع دوستی را مورد تأیید قرار دادهاند.

مقدمه

ارزشها ذاتی نیست، بلکه فرایندی است که در طی زمان، با فرایند رشد جسمانی و روانی آموخته میشود ودرونی میگردد. اسپرانگرٌ - 1928 - ارزشها را به عنوان بعدی از شخصیت، با تأکید بر جنبهی مثبت ماهیت انسان، مطرح کرد. وی معتقد بود افراد بشر بهترین درک را از انگیزهها و اهدافشان دارند، وقتی یک ارزش درونی میشود به گونه ای نا خوداگاه یا خودآگاه به عنوان یک معیار و استاندارد برای هدایت رفتار عمل میکند - اسپرانگر 1928؛ به نقل از فورن هایمٍ، . - 1995 در نظریه سازگاری شغلی لافکوایست و دیویسَ - 1991 - ارزشها گروهی از نیازهای شغلی را نشان میدهد.

در پژوهش حاضر دو ارزش نوع دوستی و ارزش پیشرفت مورد بحث میباشد. نوع دوستی، به عنوان یک نیاز و سرمایه اجتماعی، از مسائل مطرح در روانشناسی اجتماعی است که به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه آن در روابط انسانی، مورد توجه قرار گرفته است. نوعدوستی، رفتار داوطلبانه و هدفمندی است که بدون توجه به انگیزهها و پادشهای بیرونی در جهت منافع و رفاه دیگران انجام میگیرد - آندرود و مورُ، 1982؛ به نقل از بردستانی، . - 1383 در نظریه سازگاری شغلی دیویس ارزش نوع دوستی با این که چه طور ر به یک نفر کمک کنیم یا چه طور با دیگران کار کنیم سروکار دارد تعریف شده است، انجام کارها برای افراد دیگر - خدمت اجتماعی - و زمان بیشتر سرکار با همکاران بودن می توانند جنبه های مهمی از شغل باشند.

به خصوص، قادر به انجام کارهایی بودن که از لحاظ اخلاقی احساس می کنیم درست است - ارزشهای اخلاقی - میتواند نیازی باشد که مستقیمأ به رضایت شغلی گره خورده است. پیشرفت اشاره دارد به نیاز ایجاد استفاده از تواناییهای فرد و انجام کارهایی که به فرد احساس پیشرفت بدهد - شهرابی فراهانی، . - 1391 افراد بر اساس الگوی شخصیتی خود دارای نیازها انتظارات، انگیزه ها، توقعات و اهداف خاصی هستند.

به نظر میرسد شخصیت به طور خاصی در درک تفاوتهای فردی و نحوه عملکرد آنها موثر است - رابینسون و رادلجِ، . - 2015 نتایج مطالعات نشان میدهد که مدل پنج عاملی برای بررسی منابع جهت دهنده به تعامل کاری مفید است - آنگورّ،. - 2014 برخی از 5 عامل شخصیتی توانایی سازگاری شغلی را پیش بینی می کند - زاکرْ، . - 2014 بر این اساس ویژگیهای شخصیتی یک عامل موثر در سازگاری شغلی محسوب میشود و میتواند علاوه بر سازگاری بر ارزش پیشرفت و ارزش نوع دوستی تأثیر داشته باشد. پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با ارزش پیشرفت و ارزش نوع دوستی می باشد و در این راستا دو سوال مطرح میشود.

روش نوع و طرح پژوهش: با توجه به اینکه در این پزوهش هدف بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی با ارزش پیشرفت و ارزش نوع دوستی در کارکنان آموزش میباشد نوع پژوهش توصیفی همبستگی می باشد.

جامعهی آماری، نمونه و روش نمونهگیری: جامعه اماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1394-1395 میباشد نمونه این پزوهش، 150 نفر میباشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.

ابزار پژوهش پرسشنامهی پنج عامل شخصیتی نئو: این پرسشنامه توسط کاستا و مک کری - 1985 - ارائه شد و در فرم اولیه آن سه مقیاس اصلی روان رنجورخویی، برونگرایی و گشودگی به تجربه مورد پژوهش قرار گرفتند و در سال 1989 گسترش یافت و مقیاس های سازگاری و وظیفه شناسی به آن اضافه گردید. کاستا و مک کری - 1992 - ضریب آلفای کرونباخ مقیاس های آن را به این ترتیب گزارش دادند: روان رنجور خویی 0/93، برونگرایی 0/90، گشودگی به تجربه 0/89، سازگاری 0/71 و وظیفه شناسی - .0/83به نقل از گروسی فرشی، . - 1380 پرسشنامه ارزش پیشرفت و ارزش نوع دوستی: این پرسشنامه که توسط فراهانی - 1391 - با توجه به تعاریف موجود از سازهها و عوامل موثر بر سازگاری شغلی با توجه به مبانی نظری نظریه دیویس و لافکوایست طراحی شده است. هر عبارت دارای 5 گزینه میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید