بخشی از مقاله

چکیده 

هدف از این تحقیق بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی در ارتقای گرایش کارکنان صنعت نفت به ادامه تحصیلات دانشگاهی است. برای این منظور از پرسشنامه استفاده شد. نمونه گیری به صورت تصادفی صورت گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که ضریب مذکور 0/78 تعیین گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها برای سنجش نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون کولموگروف و اسمیرنوف استفاده شد. در بررسی نمونه 30 نفری از کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و نمونه 40 نفری از کارکنان شرکت نفت کالا برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی - درصد فراوانی - و آمار استنباطی - آزمونt و ضریب همبستگی - و برای تفسیر دادهها از نرم افزارspss استفاده شد . نتایج نشان داد که بین آموزش الکترونیکی و تمایل کارکنان به ادامه تحصیلات دانشگاهی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. انگیزه کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برای ادامه تحصیلات دانشگاهی با استفاده از شیوه آموزش الکترونیکی بیشتر از کارکنان نفت کالا افزایش مییابد.

واژههای کلیدی: آموزش الکترونیکی، ارتقای تحصیلات دانشگاهی، انگیزه کارکنان صنعت نفت

-1مقدمه

در عصر اطلاعات و همگام با حرکت سریع سازمان ها به سمت دانش محوری، پیش از پیش داشتن کارکنان اموزش دیده و متخصص اهمیت می یابد و سطح بالای تحصیلات کارکنان منبعی جهت بالندگی و ارزشمندی سازمان تلقی می گردد.در راستای توسعه راهبردهای مدیریت دانش در سازمان آنچه اهمیت می یابد، آموزش کارکنان است. آموزش به منظور ادامه بقای بنگاه ها اهمیت زیادی می یابد و امروزه کارکنان آموزش دیده نگرانی کمتری برای سازمان ایجاد می کنند. افزایش سطح دانش از راه توجه به تحصیلات دانشگاهی کارکنان و تشویق آنان به کسب مهارت و حفظ ارتباط با مراکز دانشگاهی می تواند از راهکارهای تولید دانش در سازمان باشد.

افزایش تحصیلات کارکنان به چند دلیل برای شرکت ها حائز اهمیت خواهد بود:-1افرادی که از تحصیلات بالاتری برخوردارند اغلب دارای مهارت ها و تخصص های بیشتری هستند.-2 افرادی که از تحصیلات بالاتری برخوردارند به طور معمول ویژگی های شخصیتی مطلوبتری را دارا می باشند.-3کسانی که از تحصیلات بیشتری برخوردارند بیشتر نظم پذیر و نسبت به قوانین سازمان مطیع ترند. - ام نوریس و همکاران، - 2003 آموزش الکترونیکی به دلیل ایجاد آموزشی با دسترسی مستمر، آسان و اقتصادی و در هر زمان و هر مکان برای کارکنان نه تنها زمان لازم برای یادگیری را برای آنان فراهم می سازد بلکه به نظر می رسد انگیزه آنان به ادامه تحصیلات دانشگاهی را با رفع مشکلاتی که شرکت در کلاس های حضوری برای آنان ایجاد می سازد، افزایش خواهد داد.

با توجه به جدید بودن موضوع دانشگاه های الکترونیکی در ایران لازم است اهمیت این موضوع در ارتقای انگیزه کارکنان به ادامه تحصیلات دانشگاهی مطرح شود، لذا سئوال اصلی مقاله حاضر عبارت است از آیا بین آموزش الکترونیکی و تمایل کارکنان به ادامه تحصیلات دانشگاهی رابطه مثبتی وجود دارد؟ و آیا در انگیزه کارکنان با در نظر گرفتن مولفه ی آموزش الکترونیکی بین دو گروه، شرکت نفت کالا و شرکت نفت و گاز گچساران، با توجه به عدم دسترسی کارکنان نفت و گاز گچساران به امکانات تحصیلات تکمیلی در شهر گچساران و وجود امکانات بسیار زیاد جهت ادامه تحصیلات دانشگاهی برای کارکنان نفت کالا در شهر تهران تفاوتی وجود دارد؟

-2ادبیات تحقیق

باختری در مقاله ای تحت عنوان بررسی رضایتمندی کارکنان دولت از سیستم آموزش الکترونیکی به بررسی فرآیند یادگیری و رضایت کارکنان در سیستم آموزش الکترونیکی پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که بین امکانات محیط آموزش الکترونیکی، شیوه ارائه محتوای آموزشی، شیوه ارزیابی آموزشی، نقش متفاوت مدرس و شیوه خودآموزی با رضایتمندی کارکنان دولت از سیستم اموزش الکترونیکی با استفاده از تحلیل عاملی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. - باختری، - 1390 امیر البدوی و فرزانه علی جانی در مقاله ای تحت عنوان آیا یادگیری الکترونیکی، بهره وری کارکنان را افزایشمی دهد؟ به بررسی ماهیت ارتباط، میزان و نوع وابستگی بین یادگیری الکترونیکی و عوامل درونی و بیرونی بهره وری کارکنان پرداختند. آنان در یافتند آموزش الکترونیکی و عوامل بیرونی بهره وری ارتباط از نوع واسطه ای وجود دارد و این امر موید تاثیر مثبت آموزش الکترونیکی بر بهره وری کارکنان است. - البدوی، - 1387

ابوالفضل حسینجانی در مقاله ای تحت عنوان »نقش یادگیری الکترونیکی در ارتقای آموزش نیروی انسانی در سازمان ها «به بررسی اثرات مثبت و منفی یادگیری الکترونیکی در رابطه با آموزش منابع انسانی به ویژه آموزش ضمن خدمت ،برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان جدید، افزایش مهارت کارکنان، آماده ساختن کارکنان برای احراز مشاغل بالاتر، ایجاد انگیزه در کارکنان بوسیله خلق فرصت ها برای آنان، رشد بهره وری و افزایش کارایی نیروی انسانی پرداخته است و توجه به این دستاورد نوین را در امر آموزش برای مدیران امری ضروری دانسته است. - حسینجانی، - 1389 رز مری اچ ویلد1،کنت آگریگز2و تانیا دونینگ3 در مطالعه ای تحت عنوان »چارچوبی برای یادگیری الکترونیکیبه عنوان ابزاری برای مدیریت دانش « به بررسی اثرات مطلوب یادگیری الکترونیکی و ارتباط مدیریت دانش و یادگیری الکترونیکی پرداخته و چارچوبی برای استقرار یادگیری الکترونیکی در میان کارکنان به عنوان یکی از ابزار های ارزشمند مدیریت دانش بیان کرده اند. - اچ ویلد و همکاران، - 2002 خادمی، کبیر و حق شناس در مطالعه ای تحت عنوان »یادگیری الکترونیکی به عنوان ابزاری قدرتمند برایمدیریت دانش« به بررسی رابطه بین یادگیری الکترونیکی و تکنولوژی مدیریت دانش پرداخته و پیشنهاداتی را برای افزایش دریافت، سازماندهی و تحویل مقادیر بالایی از دانش با استفاده از ارتقای یادگیری الکترونیکی به تصویر کشیده است. - خادمی، - 2011

-3سئوالات تحقیق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید