بخشی از مقاله

چکیده

سبک فرزند پروري والدین به منظور تعلیم و تربیت فرزندان بر چگونگی شکلگیري مذهب آنان تاثیر میگذارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر رابطه ادراك از سبکهاي فرزندپروري با جهتگیري مذهبی - درونی، بیرونی - دانشجویان میباشد. جامعه آماري این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بودند. نمونه اي به حجم 352 نفر 30 - درصد مرد و 70درصد زن - انتخاب شد. ابزارهاي مورد استفاده مقیاس سبکهاي فرزندپروري بامریند و جهتگیري مذهبی آلپورت و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روشهاي آمار توصیفی - میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام - ، از روش آمار استنباطی - MANOVA - نیز استفاده شد.

یافتههاي ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که سبکهاي فرزندپروري مستبدانه و سهل گیرانه با جهتگیري مذهبی بیرونی و سبک فرزند پروري مقتدرانه با جهتگیري مذهبی درونی داراي رابطه مثبت و معناداري هستند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که جهتگیري مذهبی درونی از طریق سبک فرزندپروري مقتدرانه و جهتگیري مذهبی بیرونی از طریق سبکهاي فرزندپروري مستبدانه و سهل گیرانه قابل پیش بینی است.

آزمون MANOVA نشان داد، بین دختران و پسران از لحاظ سبکهاي فرزندپروري مقتدرانه، تفاوت معناداري وجود دارد اما از لحاظ جهتگیري مذهبی تفاوت معنادار نبود. همچنین بین گروهاي آموزشی مختلف از لحاظ سبکهاي فرزندپروري و جهتگیري مذهبی تفاوت معناداري وجود نداشت. با توجه به یافتههاي به دست آمده از پژوهش حاضر میتوان بیان داشت که سبک فرزندپروي مقتدرانه مهمترین نقش را در جهتگیري مذهبی درونی و سیک فرزندپروري مستبدانه و سهل گیرانه مهمترین نقش را در جهتگیري مذهبی بیرونی دارند.

مقدمه

خانواده نخستین محیطی است که کودك در آن پرورش مییابد و در رفتار بعدي فرد فوقالعاده مؤثر است. نوع تشویقها، تنبیه و تحذیرها، بیاعتناییها و رفتارها در مراحل اولیهي زندگی فرد آثاري براي دورههاي بعدي در او بر جاي میگذارد. هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین ادراك سبکهاي فرزندپروري با جهتگیري مذهبی - درونی، بیرونی - میباشد. هر خانوادهاي شیوههاي خاصی را در تربیت فردي و اجتماعی فرزندان خویش به کار میگیردکه شیوههاي فرزندپروري نامیده میشوند و در برگیرنده میزان پاسخگو بودن و مطالبهگر بودن والدین است - بروکه1، . - 2005 این شیوهها متاثر از عوامل مختلفی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادي و غیره میباشد.

. - 1993 بنابراین نگرشها، اعتقادات و رفتارهاي والدین که در قالب الگوي خانوادگی یا شیوههاي فرزندپروري نمود پیدا میکند و عامل بسیار مهمی در تکوین شخصیت و تثبیت خصوصیات اخلاقی فرزندان و هویت آنها محسوب میشود - کارگر شولی و پاکنژاد ،. - 1382 شیوههاي فرزندپروري به عنوان مجموعه یا منظومهاي از رفتارها که تعاملات والد کودك را در طول دامنهي گستردهاي از موقعیتها توصیف میکند، در نظر گرفته میشود - آندر5 و گولاي6،. - 2009 و هر کدام از این شیوههاي خاص تربیتی، میتواند در شکل گیري شخصیت و هویت و اعتقادات فرزندان نقش اساسی داشته باشد - گروتوانت7 و کوپر8، . - 1986 بامریند - 1966 - 9، حداقل سه روش را براي سبکهاي فرزندپروري شناسایی کرد که عبارت بودند از: مستبدانه10، مقتدرانه11، و سهلگیر.12 بحث در مورد هریک از ویژگیهاي روانشناختی و مشکلات فرزندان بدون در نظر گرفتن نگرشها، رفتارها و شیوههاي فرزندپروري تقریباً غیرممکن است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید