بخشی از مقاله

چکیده:

هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک دلبستگی، خودپنداره،اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم بخش بندپی شرقی شهرستان بابل بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و نمونه مورد بررسی278 دانش آموز - 139دختر و 139پسر - می باشد که با روش خوشه ای انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور،خودپنداره راجرز،اهمال کاری تحصیلی تاکمن در این پژوهش شرکت کردند.یافته ها: برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی و خودپنداره رابطه معنا دار وجود ندارد.بین سبک دلبستگی و اهمال کاری تحصیلی رابطه معنا دار وجود ندارد .بین خودپنداره و اهمال کاری تحصیلی رابطه معکوس معنا دار وجود دارد.سهم سبک دلبستگی و خودپنداره در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی متفاوت است.

کلید واژه ها: سبک دلبستگی، خودپنداره،اهمال کاری تحصیلی

مقدمه:

یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه برای رشد همه جانبه فرد وتربیت انسان های سالم ، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است. از آنجایی که دانش آموزان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور نقش ویژه ای دارند توجه به این قشر از جامعه، باروری و شکوفایی هر چه بیشتر نظام آموزشی و تربیتی جامعه را موجب می گردد - میلر1،1982؛ترجمه مهرمحمدی،. - 1379 نوجوانی دوره ای از زندگی است که در آن تغییرات بسیاری در فرایند های زیست شناختی، روانی واجتماعی به وقوع می پیوندد و تمایل برای برقراری رابطه صمیمانه و خود افشایی افزایش می یابد.

همچنین احساس ناپیوستگی باعث بروز تنهایی و در برخی همراه با مشکلات شدید سازگاری می شود - لرنر و اسپانیرف ، 1980؛ گلفاند و تتی هنوود،1990 ؛سولانا،1994؛ کالپ و کلیمن2،1995؛ به نقل از آقامحمدیان وحسینی . - 1384 اهمال کاری3 در زبان لاتین از دو بخش pro به معنی - - جلو - - یا - - پیش - - ودر حمایت از - crasting - به معنی فردا وبه گونه تحت اللفظی به معنی - - تا فردا - - 4 است. مترادف های آن شامل مسامحه5، دودلی6،به تاخیر انداختن وبه عقب انداختن انجام کاری به ویژه به علت بی دقتی عادتی ، تنبلی ، به تعویق انداختن وبه تاخیر انداختن یا تاخیر غیر ضروری می باشد - استیل7، . - 2005 این پدیده دو سطح شناختی و رفتاری را در برمی گیرد.

در سطح رفتاری فرد کاری را که قصد انجام دادن آن را داشته بدون هیچ دلیل خاصی و به طور کامل اختیاری در زمان تعیین شده ، انجام نمی دهد و در سطح شناختی فرد در گرفتن تصمیمات به موقع ، تعلل می ورزد - چیس8،. - 2003 اوز و فراری2009 - 9 - ترس از شکست، تنبلی، ریسک کردن و شورش علیه کنترل را علت اهمال کاری تحصیلی می دانند.خودپنداره1یکی ازمفاهیم اساسی در روان شناسی است. براساس نظریه خودپنداره که از جمله نظریات مرتبط با خود ارزشیابی است،خودپنداره شبکه ای از عقاید و باورهای مثبت و منفی درمورد خود،پذیرش یا رد خود می باشد. در پژوهش های مختلفی که پیرامون خودپنداره انجام گرفته است،این مفهوم را با اصطلاحات متفاوتی تعریف کرده اند و برخی نیز آن را مترادف با عزت نفس و خودتنظیمی دانسته اند - احود و برواینسما2،. - 2006

آموزش و پرورش انسان گرایانه، خودپنداره را جزء جدایی ناپذیر از یادگیری و رشد دانش آموز می داند و مدعی است که میان خودپنداره مثبت با یادگیری و عملکرد تحصیلی ارتباط وجود دارد و کار معلم را فراهم ساختن زمینه مناسب برای دستیابی به خودپنداره مثبت و عملکرد مناسب برای دانش آموزان می داند - میلر،1982؛ترجمه مهر محمدی،. - 1379 خودپنداره تحت تاثیر عوامل متعددی متحول می شود. بازخورد دیگران به ویژه والدین ، تعامل های اجتماعی ، ارتباط کودک و محیط و زمینه های محیطی از عواملی است که مورد بحث بسیاری از مولفان بوده است - پورحسین و همکاران ،. - 1381 بالبی - 1973-1980 - 3 در نظریه ی دلبستگی بر این نکته تاکید داشت که ارتباطات اولیه ی دوران کودکی ، سبک دلبستگی فرد را شکل می دهد و بر دیدگاه فرد درباره ی خود ، دیگران و روش سازماندهی ارتباطات میان فردی تاثیر می گذارد.

بر طبق این نظریه ، تاثیر کیفیت دلبستگی درتمام فرخنای عمر تداوم دارد و تبیین کننده تفاوت های فردی در زمینه روش های مقابله با آزردگی ها ی درونی و تنظیم روابط میان فردی است. بسیاری از روانشناسان تحولی عقیده دارند احساس گرمی، اعتماد و امنیتی که حاصل دلبستگی ایمن با چهره ی اولیه ی دلبستگی است ، زمینه ی کنش روان شناختی سازگارانه را در مراحل بعدی رشد فراهم می کند.به طور کلی بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش های انجام شده در زمینه ی سبک های دلبستگی نوزادی ، هازان و شیور - 1987 - 4 سبک های دلبستگی بزرگسالان را در سه طبقه ارائه دادند:- 1 دلبستگی ایمن -2 دلبستگی مضطرب- دوسوگرا -3 دلبستگی اجتنابی بالبی - 1977و - 1988 عقیده داشت چنان چه مراقبت از کودک با حساسیت همراه نباشد، دلبستگی ناایمن در کودک شکل می گیرد و الگوهای عملی درونی او از دیگران به عنوان افرادی دست نایافتنی و اعتماد ناپذیر خواهد بود.

چنین کودکی خود را شایسته دریافت مراقبت همراه با حساسیت در نظر نمی گیرد. اگراین ادراک ناسالم مانع از شکل گیری روابط میان فردیحمایت کننده شود کودک را در معرض خطر برخی مشکلات عاطفی- اجتماعی قرار می دهد ،که در کودکان تنها تجربه می شود. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که خود- آشکارسازی در بزرگسالان ایمن بیشتر از بزرگسالان اجتنابی است - میکو لیسر ناچشون5،. - 1991 از آنجایی که فقدان خود- آشکارسازی با احساس تنهایی همبستگی دارد - استوکس - 61987 پس انتظار می رود احساس تنهایی در افراد ایمن کمتر از افراد ناایمن گزارش شود.نتایج پژوهش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید