بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق حاضر بررسی رابطه بین آموزش های ضمن خدمت و مهارت های ارتباطی با عملکرد کارکنان شرکت بیمه شهرستان علی آباد بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شرکت بیمه که برابر 854 نفر می باشند که درنهایت حجم نمونه مدیران با استفاده از فرمول کوکران364 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.

ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه، شامل پرسشنامه آموزش های ضمن خدمت محقق ساخته، مهارت های ارتباطی بارتون جی و پرسشنامه عملکرد کارکنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که که پایایی آن ها به ترتیب 0/85 ، 0/91 و 0/93 و روایی پرسش نامه ها روایی محتوایی بودکه برای تعیین آن از کتب و    مقالات معتبر استفاده گردید و با اساتید راهنما و مشاور و صاحب نظران علوم مدیریت وروانشناسی بحث و تبادل نظر شده بود استفاده گردید.

به منظور تحلیل داده های این پژوهش از آمار در دو سطح توصیفی - فراوانی،میانگین، انحراف معیار - و استنباطی - آزمون ضریب پیرسون و رگرسیون چند گانه - استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزارآزمون SPSS انجام گرفته که طبق آزمون ضریب همبستگی عمده ترین نتایج آن به شرح زیر است: آموزش های ضمن خدمت و    عملکردکارکنان رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین مهارت های ارتباطی مدیران، مهارت کلامی، مهارت شنود و مهارت بازخورد مدیر با عملکرد کارکنان رابطه مستقیم ومعناداری وجود دارد. طبق آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مهارت شنود بیشترین تأثیر را درپیش بینی عملکرد کارکنان دارد.

-1 مقدمه

آموزش ضمن خدمت به معنای تغییردانسته های کارکنان ، چگونه انجام دادن کار، تغییر نگرش آن ها نسبت به کار، تغییر نگرش آن ها نسبت به همکاران و سرپرستان است.آموزش مؤثرترین وسیله برای تربیت و تجهیز نیروی انسانی و تأمین تخصص های مورد نیاز بخش دولتی است - محمدی،. - 1387 امروزه ضرورت برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای کارکنان و مدیران بر کسی پوشیده نیست. سازمان ها هر ساله مبالغ هنگفتی را صرف برگزاری دوره های آموزشی می کنند، اما یکی از دغدغه های اصلی حاکم بر مجریان و برنامه ریزان ، اطلاع از میزان اثربخش بودن دوره های آموزشی برگزارشده است. این دغدغه هر روز پررنگ تر شده و ابعاد تازه ای به خود می گیرد.

سیدل وشاولسون - 2007 - ، به نقل ازسیف - - 1387، گفته اند: آموزش به عنوان خلق محیط های یادگیری تعریف می شود که در آن فعالیت های مورد نظر یادگیرندگان برای ساختن دانش وکسب توانایی تفکر به حداثر می رسد. برای کارآیی هر چه بیش تر چنین فرایندی، ضروری است که یادگیرنده فعال بوده ودخالت مستقیم در آنچه می آموزد داشته باشد. نقش معلم، فراهم کننده شرایطی برای تسهیل یادگیری می باشد. یکی از ویژگی های آموزش خوب، وجود کنش متقابل یا تعامل بین معلم و یادگیرنده و فعال بودن هر چه بیش تر فراگیر است.

یکی از دستاوردهای تمدن بشری پیدایش سازمان های گسترده اجتماعی است که امروزه شاهد آن هستیم.این گسترش به حدی است که جامعه ما را به دلیل احاطه سازمان ها می توان جامعه سازمانی نامید ، زیرا درهمه مراحل زندگی از تولد تا مرگ به طور مستقیم و دائمی با سازمان ها در ارتباط هستیم - مشبکی،. - 1382 با پیچیده تر شدن مشاغل، بر اهمیت آموزش در سازمان ها نیز افزوده شده است.

زمانی که مشاغل ساده به آسانی فراگرفته می شدند ودگرگونی های فنی تأثیر اندکی در آن ها داشت، کارکنان نیاز به افزایش یا تغییرمهارت های خود نداشتند اما دگرگونی های پرشتابی که در دهه های اخیر در جوامع پیچیده روی داده است، فشار روزافزونی به سازمان ها وارد آورده است تا پس از تولید محصولات و ارائه خدمات، چگونگی تولید و عرضه شان ، نوع مشاغل مورد نیاز و نوع مهارت های لازم برای انجام این مشاغل را با وضعیت موجود وفق دهند.

می توان گفت آموزش برای کمک به افراد در انجام بهتر فعالیت هایشان می باشد. آموزش یک اصطلاح سامانه ای در رفتار است که با یادگیری ناشی ازتعلیم وتربیت وتجربیات دامنه دار و برنامه ریزی شده صورت می گیرد - حاجی کریمی ورنگرز،. - 1384 مهارت ارتباطی، توانایی اختصاصی هستند که به افراد کمک می کنند تا در پیام هایی که بصورت نمادین به شخص دیگرمی رسانندباکفایت عمل کنندواحساسات مثبت ولذت بخش درطرف مقابل ایجادنمایند.

مهارت های ارتباطی به منزله آن دسته ازمهارت هایی هستندکه بواسطه آن افراد می توانند درگیر تعامل بین فردی و فرایند ارتباط شوند ،یعنی فرایندی که افراد در طی آن ، اطلاعات ، افکار و احساسات خود را از طریق مبادله کلامی و غیر کلامی با یک دیگر در میان می گذارند - یوسفی،. - 384 وقتی از مهارت و شیوه ارتباطی حرف می زنیم باید این بحث را از اقدام و عمل ارتباطی خاص و ویژه مجزا بدانیم . به واقع از آنجایی که ارتباطات بسیارمهم و قلب و کانون هسته مرکزی فعالیت های یک فرد در سازمان برای آنجام وظایفش می باشد نیازمند این می باشیم که به تعریف و    تحلیل هر یک از سیستم های ارتباطی بپردازیم .

مهارت و شیوه ارتباطی عبارت است از مجموعه ویژه ای از رفتار های متقابل شخصی که در یک موقعیت خاص مورد استفاده قرار می گیرد . پس سبک و شیوه ارتباطی به مجموعه ای از رفتارهایی بر می گردد که در فرایند ارتباطی افراد از خود نشان می دهند - قربانی،. - 1385 مدیران در قرن حاضر به توانایی های متعددی نیاز دارند که هر کدام می تواند به نوعی در روند زندگی وکار او تأثیرگذار باشد،از این میان توانایی برقراری ارتباط و ایجاد مناسبات اجتماعی از جمله مهمترین مهارت ها است.

ارتباطات یک مهارت بسیار مهم مدیریت و مبنای لازم برای مدیریت کارآمد است. ازطریق ارتباطات است که مدیران روابط بین اشخاص را که برای انجام وظایف روزانه شان به نحو مطلوب ضرورت دارد، برقرار می سازند و حفظ می کنند. هیچ مدیری نمی تواند کار خود را به خوبی بدون ارتباطات خوب و مهارت های ارتباطی انجام دهد - شرمرهورن و همکاران، . - 1386 اگر مدیران علاوه بر دانش از مهارت های کافی برخوردار باشند، بدون تردید دستگاه های اجرایی نیز ازاثربخشی، کارایی و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود: یکی از این مهارت ها، فن رفتار با کارکنان یا به سخن دیگر "مهارت ارتباطی" است. مهارت ارتباطی یکی از مهارت های مهم و به منزله ابزار کارمدیران است که در موفقیت و اثربخشی آنان تأثیر بسزایی دارد - میرکمالی، . - 1378

در یک تعریف نسبتاً جامع، عملکرد عبارت است از کارآیی و اثر بخشی در وظایف محوله و بعضی داده های شخصی نظیر حادثه آفرینی، تأخیر در حضور بر سرکار، غیبت و کندی کار.در این تعریف کارآیی به معنای نسبت بازده به دست آمده به منابع به کار رفته است و اثر بخشی عبارت است از میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده؛ از سوی دیگر، عواملی همانند غیبت، کندی در کار، تأخیر و حادثه آفرینی، می توانند معیارهای مناسبی برای سنجش عملکرد باشند - هداوند،. - 1389 عملکرد در سطح فردی، گروهی و سازمانی است.

عوامل مؤثر بر عملکرد فردی عبارت اند از: توانایی، یادگیری، شخصیت، ادراک، انگیزش در تحلیل عملکرد، مدیران باید به طور مستمر در مورد اعتبار فعالیتهای کارکنان نظیر تحلیل شغل، تقاضای استخدام، ارزیابی، کارآموزی، ترفیع و اخراج، بررسی لازم را به عمل آورند.یک مشکل کلی که در روند مدیریت به چشم می خورد این است که بسیاری از مدیران قابلیت این را دارند که زیردستان خود را در جریان نوع مشکلات موجود بگذارند، ولی همین مدیران آن اثر بخشی لازم را در تعیین علت وجود این اشکالات ندارند به عبارت دیگر، بسیاری از مدیران در شناسایی مسائل قوی هستند، اما در تحلیل مشکلات یا تشخیص آنها ضعیف هستند.

برای داشتن حداکثر اثربخشی در ارزیابی و    حل مسائل عملکرد، مدیران باید به تعیین علت ایجاد مسائل بپردازند.مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاستها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبههایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان ، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان . مدیریت امور کارکنان حوزهای است که به اندازه کل حوزه مدیریت قدمت دارد اما به طور طبیعی دستخوش تغییروتکامل شده است.

نقطه عطف این تغییر و تکامل جایی است که به جای مدیریت کارکنان،مدیریت منابع انسانی مطرح میشود.مدیریت منابع انسانی علاوه بر دارا بودن مبانی و مفاهیم مدیریت کارکنان،رویکردهای کلیتر و جدیدتری را در مدیریت نیروی انسانی در نظر میگیرد - گرجی،. - 1389 آموزش ضمن خدمت هنگامی بیشترین اثر و کارایی را دارد که لازم باشد یک یا تعدادی معدود کارآموز را در یک زمان و برای شغل مشخصی آموز ش داد و تربیت کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید