بخشی از مقاله
چکیده
جامعه شناسی اساساً داراي دو مسئله است یکی مسئله نظم و دیگري مسئله تغییر. آنچه که باید بدانیم این است که بین نظم و تغییر رابطه دوانگارانهاي برقرار است به عبارت دیگر نظم و تغییر دو روي یک سکه هستند امنیت در این رویگرد می توان و ضعیتی توصیف کرد که در آن تعادل اجتماعی برقرار باشد یعنی بین نظم و تغییر هماهنگی برقرار باشدو یافته هاي تخقیق نشان می دهد مه بین مشارکت مردم در نظارت همگانی و احساس امنیت رابطه وجود دارد.
واژگان کلیدي: امنیت، مشارکت، نظارت هماهنگی ،اعتماد
مقدمه و طرح مساله
هر گونه حرکت در جهت توسعه بیش از هر چیز نیازمند امنیت است کشوري که افراد آن احساس ناامنی کند نمی توان در آن کشور به توسعه فکر کرد بر این اساس مسئولین ناجا در پی اصلاح و بهبود کارائی ناجا هستند و به دنبال پیدا کردن راه حلهایی براي احساس امنیت در جامعه میباشند با توجه به اینکه هر سازمان دولتی جزئی از یک مجموعه به هم پیوسته و به هم وابسته یعنی جزیی از یک نظام هستند مسئولین ناجا بر آنند که این مجموعه با نظام تحت شرایط معین موجود بالاترین کارائی را داشته باشند کارائی نظام نیز به کارایی اجزاء آن و به هماهنگی کامل بین آنها وابسته است لذا با توجه به این امر به بررسی میران مشارکت مردم در نظارت همگانی واثر آن براحساس امنیت اجتماعی افراد پرداخته می شود. .اهمیت موضوع بنابراین این نظرخواهی داراي چند کارکرد هست -1 شناخت راهکارهاي موثر براي مشارکت مردمی 2 شناخت و تقویت پایگاه مردمی نظام -3اطلاع سازمان در جهت بهبود کارایی کنترل وافزایش محبوبیت مسئولین.
هدف تحقیق
هدف اصلی :هدف اصلی این تحقیق سنجش میزان گرایش مردم شهر اصفهان جهت مشارکتدر نظارت هماهنگی و تاثیر آن بر کاهش احساس امنیت در این شهر است. اهداف جزیی تحقیق عبارت است از:
-1بررسی رابطه برخی عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت مردم درنظارت همگانی.
-2سنجش تاثیر ویژگیهاي فردي - سن و جنس - وضعیت اقتصادي ،تأهل، میزان آگاهی، نوعشغل، رابطه، تحصیلات برمیزان مشارکت درنظارت همگانی و احساس امنیت. ادبیات تحقیقآنچه را که باعث قوام، انسجام و پویایی یک جامعه میگردد میزان امنیت یک کشور است به همین دلیل معماي امنیت و احساس امنیت در طول تاریخ بشري به مثابه بنیاديترین و حیاتی ترین هدف نظام سیاسی همواره سایه سنگین خود را بر تمام خط مشیها، سیاست ها...افکنده است.بی تردید یکی از مهم ترین و موثر ترین عوامل برقراري وفاق و اقتدار و احساس امنیت مردم مشارکت مردمی است. مشارکت مردمی در واقع تجلی مشروعیت حاکمیت و ضامن امنیت و ثبات است زیرا مشارکت مردمی میتواند به مثابه موثرترین و مناسب ترین پشتوانه جهت حل و فصل معضلات و بحرانهاي سیاسی اجتماعی و امنیتی مورد استفاده قرار گیرد - شعبان،40، - 1381
میزان مشارکت اجتماعی افراد یک جامعه در تحقق زندگی بهتر و جامعهاي توسعه یافته تر اثر قابل توجهی داردمشارکت. وسیع اجتماعی خصوصاً اگر به صورت سازمان یافته انجام گیرد. از بی تفاوتی اجتماعی و فرهنگی جلوگیري می کند و نیروي همبستگی و وحدت ملی را تقویت می کند و منجر به احساس امنیت افراد و جامعه میشود. همچنین مشارکت از طریق بسیج نیروي سازمان یافته مردمی توانمندي افراد را بالا میبرد، میتوان گفت دسترسی به امنیت پایه بدون مشارکت وسیع مردمی امکان پذیر نیست.نقش مردم در حکومت اسلامی نقش مردم، در حکومت اسلامی چیست؟ اگر مشروعیت حکومت پیامبر، ائمه و فقها ناشی ازنصب الهی است، آیا بدان معنا است که مردم در تکوین و تداوم حکومت اسلامی، نقشی ندارند؟
اگر نقشی دارند، آن نقش چیست؟ در پاسخ باید گفت که نقش آفرینی مردم، در مشروعیت بخشی خلاصه نمیشود، بلکه مردم در عینیت بخشی و کارآمدي حکومت نقشی اساسی دارند. از این رو، تحقق حکومت پیامبر که مشروعیتش از جانب خداوند، مورد اتفاق همه مسلمانان است، تنها با مشارکت و حضور مردم میسر می شود؛ یعنی پیامبر در تشکیل حکومتش به قهر و ارعاب، که منطق مستبدان است، متوسط نمیشود، بلکه مسلمانان با رغبت و شوق، حکومت نبوي را پذیرا می شوند و تحکیم پایه هاي حکومتی پیامبر، مرهون کمک هاي بی شائبه مردم است.حضرت علی - ع - علیرغم مأموریت به امامت و رهبري جامعه از سوي خداوند، به خاطر عدم پذیرش مردم، به مدت 25 سال از دخالت در امور جامعه خودداري فرمودند و با تکیه بر زور،
حکومت را بر مردم تحمیل نکردند. تنها زمانی حکومت آن حضرت محقق شد که مردم با حضرتش بیعت کردند. آن حضرت در این باره میفرماید:
»لولا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر.... لالقئت حبلها علی غاربها« اگر حضور بیعت کنندگان نبود و با وجود یاران، حجت بر من تمام نمیشد ... رشته کار حکومت را از دست می گذاشتم - نهج البلاغه، خطبه . - 3و در جاي دیگر به این نکته اشاره میکند که »لا راي لمن لا یطاع« که ناظر به نقش مردم در پیدایی و تثبیت حکومت الهی است - نهج البلاغه، خطبه . - 27مشارکت قرن بیست و یکم را قرن مهار و مشارکت نام نهاده اند جوامع پیچیده امروزي، توانا سازي آحادمردم و مشارکت فعال آنان را در تمامی عرصه ها طلب میکند صاحب نظران در تعریف و تحلیل مشارکت آن را به معنی شرکت فعالانه افراد در جهات سیاسی، اقتصادي و فرهنگی و به طور کلی تمامی ابعاد حیات انسانی داشته اند - ساروخانی، 1377 ص - 52کنش مشارکتی از طریق سه شاخص محوري از کنش غیر مشارکتی تفکیک شده است
-1 داوطلبانه بودن که بر وجود عنصر اختیار کنش مشارکتی اشاره دارد
-2 آگاهانه بودن ،یعنی کنشگر نسبت به موضوع اطلاع و شناخت داشته باشد
-3 مسئولیت پذیري درکنش و آثار مرتب با آن - سعیدي1382، ص - 10
طبقه بندي هاي مختلفی از مشارکت شده است از رایجترین آنها مشارکت اقتصادي – سیاسی-فرهنگی، اجتماعی می باشد. مشارکت سیاسی به معنی شرکت در اعمال قدرت است اعمال قدرتی که در دست افراد ،گروهها وطبقات اجتماعی معین بوده است و مردم در فرآیندهاي